Statisk Elektricitet och datorproblem

Permalänk
Medlem

Statisk Elektricitet och datorproblem

Hej hej alla, har råkat ut för ett problem med datorn och komponenter i nya huset. Det är mycket mycket lägre luftfuktighet än i min gamla lght och har haft problem med att mitt ljudsystem smäller och stänger av sig själv sedan vi flyttade.

Bytte nyligen till längre DP kablar för mina två skärmar och varje gång jag ställde mig upp från datorstolen slogs en av skärmarna av och startade om. Har tagit bort matta under datorstol och börjat ta tag i elementet som sitter brevid datorn för att jorda mig själv och stolen.
Nu har ljudsystemet börjat knäppa igen och jag pallar inte att sitta här och förgripa mig på min stackars radiator längre. Finns det andra lösningar än att köpa en luftfuktare så fort jag vill sätta mig och spela lite?

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Medlem

Är det möjligtvis en Ikea Markus stol du sitter på?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Är det möjligtvis en Ikea Markus stol du sitter på?

Nej hade en äldre modell med skin, köpte en ny från ikea som heter "styrspel" och ja den laddar på rätt bra med tanke på klädseln.

Är väl den största boven i dramat, är osugen på att jaga ny datorstol för ännu mer pengar för att sitta lika bra och slippa statisk uppladdning. Skulle man kunna slänga på ett ESD band från stol till radiatorn kanske och slippa byta möget?

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiTungii:

Nej hade en äldre modell med skin, köpte en ny från ikea som heter "styrspel" och ja den laddar på rätt bra med tanke på klädseln.

Är väl den största boven i dramat, är osugen på att jaga ny datorstol för ännu mer pengar för att sitta lika bra och slippa statisk uppladdning. Skulle man kunna slänga på ett ESD band från stol till radiatorn kanske och slippa byta möget?

Det låter väl som att det skulle kunna vara värt att testa, har du otur kan det ju fortfarande vara olika potential mellan din dator och elementet (jordat/ojordat uttag) men har svårt att se att det isf skulle skilja mycket, i värsta fall får du väl dra ESD band mellan radiator och chassi också men det skulle kanske kunna bråka med eventuell jordfelsbrytare om det nu är olika potential mellan radiator och jord. Jag antar att det är en vattenburen radiator du "förgriper dig på" Vet inte om det spelar någon roll i det här fallet men alla ESD band är inte samma, vissa (ofta billigaste som finns) är bara en ledning och saknar helt kondensator för "långsam" utjämning. Just i den här applikationen är jag osäker på om det faktiskt spelar någon roll, kanske finns det någon elektringenjör här på forumet som kan upplysa oss

Glhf!!!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar annat material i stolen. Förstår inte att man kan sälja gamingstolar som till 98.2% består av plast. Alternativet är att du spelar näck.

Är alla anläggningar anslutna till jordade uttag? Hur torrt är det? Luftfuktare kan vara bra både för elektronik och dig själv.

Permalänk
Medlem

Finns det något man kan göra för ljudsystemet? Är ett Logitec z906 som inte har någon jordad kontakt (vet inte om det är en bra eller dålig sak) Har kopplat den till samma förgreningsdosa (APC Essential SurgeArrest) bör man jorda något?

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Rekommenderar annat material i stolen. Förstår inte att man kan sälja gamingstolar som till 98.2% består av plast. Alternativet är att du spelar näck.

Är alla anläggningar anslutna till jordade uttag? Hur torrt är det? Luftfuktare kan vara bra både för elektronik och dig själv.

Alla anläggningar sitter i jordade uttag och har inte den relativa fuktigheten i huset men vi har stängd torpargrund med avfuktare i och huset har varit supertorrt under vintern. Har kollat lite på luftfuktare till sovrummet och kanske till mitt pojkrum med. Det ska renoveras för fiber till pojkrummet där ett IT skåp sitter idag.
Möjligheterna för att göra situationen bättre är stora så att säga

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem under flera år, mycket beror på att jag ofta har en filt över benen, men luffuktigheten gör sin skillnad också.
Jag har inte jordade uttag i mitt hus i dom vanliga rummen.
Bytte skärm här nu för någon vecka sen, och körde den först på DP kabel, men köpte en HDMI kabel för att prova.
Och med HDMI kabeln så slår inte den nya skärmen av och på alls av statisk elektricitet, där emot gör fortfarande min andra skärm som är kopplad med DP kabel av/på som vanligt av statiskelektricitet. Varför det gjort skillnad beroende på HDMI/DP kan jag inte svara på, men det är absolut inte en "upplevd skillnad" den slår inte av ÖHT med HDMI, vilket den gjorde med DP första veckan så fort jag reser på mig.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Har lagt min ESD matta för datorbyggen under hela skrivbordet och jordat det i samma uttag som datorn och allt annat, får se om det gör skillnad

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zOlid:

Jag har haft samma problem under flera år, mycket beror på att jag ofta har en filt över benen, men luffuktigheten gör sin skillnad också.
Bytte skärm här nu för någon vecka sen, och körde den först på DP kabel, men köpte en HDMI kabel för att prova.
Och med HDMI kabeln så slår inte den nya skärmen av och på alls av statisk elektricitet, där emot gör fortfarande min andra skärm som är kopplad med DP kabel av/på som vanligt av statiskelektricitet. Varför det gjort skillnad beroende på HDMI/DP kan jag inte svara på, men det är absolut inte en "upplevd skillnad" den slår inte av ÖHT med HDMI, vilket den gjorde med DP första veckan så fort jag reser på mig.

Kan vara skillnad mellan kablar av samma typ också. Jag hade lite snarlika problem med min förra DP-kabel: skärmen släcktes en kort stund när jag startade/stängde av mina högtalare som står relativt nära intill. Detta hände ofta, minst varannan gång. Efter att jag bytt DP-kabel har det inte en hänt en enda gång på över ett år.
Kanske nämnvärt att den "nya" kabeln har en drossel/spole nära kontakten till skärmen, alltså en stor bula runt för att dämpa högfrekventa störningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Samma här, brukar sitta med filt på förmiddagarna och om jag reser på mig för att gå iväg så blir skärmen svart ett kort ögonblick.
Inget jag lider av och har varit så i 7 år.

*Har jordade uttag så är inte det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Uppdatering, knäppandet i mina högtalare har slutat helt efter att jag la ut ESD matta på golvet, skärmen slås bara av snabbt nu mer men ska försöka dra en exta kabel vidare från esd mattan till stolens ben.

Visa signatur

"Övning ger träning"