Vad hände med ljudkort?

Permalänk

Vad hände med ljudkort?

Förr kunde man välja och vraka mellan interna ljudkort i olika prisklasser när man skulle bygga dator.
Idag finns det knappt några och det verkar helt dött på den fronten, minns inte när jag såg en dator med ett dedikerat ljudkort sist.

Någon som har koll på vad det beror på? Har dom interna blivit så bra att man inte märker någon skillnad? Bryr sig folk inte längre?

Jag har själv ett par rätt så tungdrivna Sennheiser och ett gammalt Asus Xonar Essence STX som jag köpte på Inet 2010.
Det har hängt med varje gång jag byggt ny dator men det börjar kännas lite utdaterat att koppla in molex från nätagget bara för ljudkortets skull.
Är dock sjukt nöjd med kortet så känner väl egentligen inget behov av att byta ut, men om man skulle behöva köpa ett nytt känns det bara som att det är helt tomt i segmentet där man tidigare hittade typ xonar essence stx.

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Folk använder väl DAC's nu för tiden istället?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ljudkorten som följer med moderkorten är tillräckligt bra nu för tiden. Vill man ha bättre kontroll är det extern amp/dac som gäller.

Permalänk
Medlem

Extern DAC för audiofiler, Externa ljudkort för musikproduktion.
Många headsets är även med USB

Alla andra klarar sig med inbyggda ljuddelen.
Tror ljudkortet har spelat ut sin roll.

Förr var man tvungen att ha ett ljudkort för att få ljud från datorn.
Har fortfarande ett Gravis Ultra PnP-PRO i gömmorna. Det går givetvis inte att använda idag pga ISA-buss. Det var tider det…

Permalänk

Samma fenomen finns överallt i samhället. När en stor skara vill ha något så finns det ofta ett stort bredd och prisvärt utbud. När mindre köper dessa så märks det av på alla sätt och tillslut blir det lilla som är kvar inte bra mer för en väldigt liten skara.

Permalänk
Medlem

Ljudkort i datorn störs för lätt av dagens grafikkort samt att de använder proprietära drivrutiner som helt plötsligt slutas att uppdateras av tillverkaren så de flesta kör externa DACs idag som inte behöver drivare och är plug and play.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudkort används för att ansluta analogt så behovet har nästan helt försvunnit då väldigt mycket externa ljudenheter (både in och ut enheter) har inbyggd anpassad elektronik och ansluts via usb.
Mycket ljuduppspelningsutrustning ansluts idag också via hdmi typ det mesta inom multikanal/hembio.
Annat likt hörlurar och headset är ofta trådlösa och använder vanlig BT eller nån proprietär dongel.
De som pysslar med musikproduktion skaffar mycket bättre saker typ en digitalmixer med inbyggda "ljudkort" eller externa multikanalljudkort.
Det är alltså få som idag behöver eller ens kan använda "normala" ljudkort.
Ett fåtal kanske ändå vill ansluta nått analogt men majoriteten av fåtalet tycker att det integrerade duger.
Marknaden har helt enkelt nästan försvunnit helt och hållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ljudkorten som följer med moderkorten är tillräckligt bra nu för tiden. Vill man ha bättre kontroll är det extern amp/dac som gäller.

Håller inte alls med. Senaste två moderkorten har jag knappt fått någon volym ur så jag gav upp och köpte externt ljudkort. Samtidigt på en burk som är >10 år gammal kan jag inte köra volymen över 50% utan risk för öronhälsa. Så tillräckligt bra nu, nja. De var tillräckligt bra förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Håller inte alls med. Senaste två moderkorten har jag knappt fått någon volym ur så jag gav upp och köpte externt ljudkort. Samtidigt på en burk som är >10 år gammal kan jag inte köra volymen över 50% utan risk för öronhälsa. Så tillräckligt bra nu, nja. De var tillräckligt bra förr.

Beror såklart vad man sitter med för impedans på lurarna. Har du nånstans mellan 30 och 80 som vanliga lurar brukar ha så kan du spela öronen av dig med dom allra flesta integrerade ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det är inte så enkelt att det bara är linjeutgångar på moderkorten som du kopplar lurarna till? Då blir det inte mycket till volym, de uttagen är avsedda att kopplas till en förstärkare. Inte säkert det ens finns förstärkta ljudutgångar på moderkorten idag.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Det verkar som att "ljudkortet" flyttat in i SOC:en ("processorn") numera.
Mitt bytte namn när jag uppgraderade Ryzen 2xxx till 5xxx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men då behöver du en amp(lifier), vilket personen du citerade skrev. Amp om du har tungrodda lurar/högtalare o dac för ett "bättre" ljud (i vissa fall, beror på vad du kopplar in).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det verkar som att "ljudkortet" flyttat in i SOC:en ("processorn") numera.
Mitt bytte namn när jag uppgraderade Ryzen 2xxx till 5xxx.

Du uppdaterade kanske BIOS samtidigt?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Beror inte det på vilket moderkort man väljer? Jag hör def skillnad på ljudet från min jobb-laptop, min mediapc (de få gånger jag låter den köra analogt till stärkaren) och min gaming-rig till denna valde jag Gigabyte X570 AORUS ULTRA som har audiophile grade kondensatorer i ljud-delen. Ljudet är öppnare fylligare, har mer kraft och upplevs som klarare. Bra högtalare till datorn är ju ett måste med. Den sista länken i kedjan är lika viktig. Ett par headsets från Galne Gunnar eller plastiga 200 kronors högtalare från 1993 sänker med stor förmodan upplevelsen oavsett hårdvara tidigare i kedjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolander:

Beror inte det på vilket moderkort man väljer? Jag hör def skillnad på ljudet från min jobb-laptop, min mediapc (de få gånger jag låter den köra analogt till stärkaren) och min gaming-rig till denna valde jag Gigabyte X570 AORUS ULTRA som har audiophile grade kondensatorer i ljud-delen. Ljudet är öppnare fylligare, har mer kraft och upplevs som klarare. Bra högtalare till datorn är ju ett måste med. Den sista länken i kedjan är lika viktig. Ett par headsets från Galne Gunnar eller plastiga 200 kronors högtalare från 1993 sänker med stor förmodan upplevelsen oavsett hårdvara tidigare i kedjan.

Nu pratade jag om just varför interna diskreta ljudkort inte finns i samma omfattning som det gjorde för 10-15 (20?) år sedan. Dom allra flesta moderkort kommer med tillräckligt bra intergrerat ljudkort för att en majoritet ska vara nöjda med vad dom för ut av det.

Sen finns det dom som är mer lagd åt det håll du är som köper dyra tungdrivna ljudsystem och då finns det ju en större risk att de integrerade ljudkorten inte pallar med såklart. För er finns det då andra alternativ idag istället med extern dac/amp som kan leverera det som era ljudsystem kräver.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Du uppdaterade kanske BIOS samtidigt?

Ja. Men det var efter att jag bytte CPU som ljudkortet bytte namn.

https://en.wikichip.org/wiki/amd/packages/socket_am4

Om du kollar pinouten på chipet så ser du ljud-IO nere till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Beror såklart vad man sitter med för impedans på lurarna. Har du nånstans mellan 30 och 80 som vanliga lurar brukar ha så kan du spela öronen av dig med dom allra flesta integrerade ljudkort.

Vilket är det underliga då jag med samma lurar kan spela öronen av mig på den äldre datorn. 32 Ohm.

Skrivet av MadMantiz:

Det är inte så enkelt att det bara är linjeutgångar på moderkorten som du kopplar lurarna till? Då blir det inte mycket till volym, de uttagen är avsedda att kopplas till en förstärkare. Inte säkert det ens finns förstärkta ljudutgångar på moderkorten idag.

De moderkort som har hörlursförstärkare har ofta enbart förstärkning på utgången som kopplas till frontpanelen, det är sant. Men även om volymen där är mycket bättre så får jag inte ens ut 50% av volymstyrkan som jag får på den äldre datorn. Ibland undrar jag om det är Windows självt som spökar då volymen i WMP kan vara helt ok men i alla spel/browser och annan mjukvara inklusive andra mediaspelare är totalt kajko. Hittade ingen fix så slängde mer pengar på problemet.

Skrivet av talonmas:

Men då behöver du en amp(lifier), vilket personen du citerade skrev. Amp om du har tungrodda lurar/högtalare o dac för ett "bättre" ljud (i vissa fall, beror på vad du kopplar in).

Köpte ett Sound BlasterX G6 vilket har inbyggd amp. Absolut mycket bättre volymstyrka än moderkortets inbyggda "AMP"-utgång (frontpanelen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vilket är det underliga då jag med samma lurar kan spela öronen av mig på den äldre datorn. 32 Ohm.

Det låter märkligt minst sagt. 32 ohm klarar ju t.o.m. telefoner utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ja. Men det var efter att jag bytte CPU som ljudkortet bytte namn.

https://en.wikichip.org/wiki/amd/packages/socket_am4

Om du kollar pinouten på chipet så ser du ljud-IO nere till vänster.

Efter lite sökande så uppfattar jag det som att det är kommunikation med ljudchipet och CPU:n dessa pinnar används till. Men ändå lustigt att namnet ändrades.

Men, jag sökte bara lite snabbt och kan ha missuppfattat.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det låter märkligt minst sagt. 32 ohm klarar ju t.o.m. telefoner utan problem.

Jag fick inte tillräcklig volym på max med mina hörlurar på 18 Ω via det integrerade ljudkortet. Kopplade jag dem till surroundförstärkaren var det busenkelt att uppnå öronbedövande nivåer. Det är inte bara impedansen som påverkar volymen utan även känsligheten (dB/mW).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Har fortfarande ett Gravis Ultra PnP-PRO i gömmorna. Det går givetvis inte att använda idag pga ISA-buss. Det var tider det…

Ultrasound drömde jag om, köpte ett awe32 med extra ram småningom istället, men helt klart, det var bättre förr!

Uppfattar det som att inbyggt ljudkort av kvalite är ett säljargument numer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Hej!

Precis som allting annat så finns det både bra och dåliga moderkort. Alla moderkort har inbyggt ljudkort/ljudkrets. Även dessa är av mycket skiftande kvalitet, även om både moderkort och dess ljudkretsar har utvecklats till det bättre från generation till generation.

Samma utveckling har även skett med dess inbyggda ljudkretsar. De har blivit mycket bättre med åren vilket gör billiga externa ljudkort ganska ointressanta för de flesta idag. Pris och kvalitet hänger oftast ihop......de dyra moderkorten har mycket bättre ljudkretsar än de billigaste moderkorten. Ett moderkort för t.ex. 10 000 kr har oftast betydligt bättre ljudkrets (och annat) än ett moderkort för t.ex. 3000 kr vilket är ganska självklart och naturligt.

De flesta moderkort använder ljudkretsar/ljudkort från fabrikatet Realtek. Realtek tillverkar ljudkretsar av olika kvaliteter/prisklasser. Men oavsett dess kvalitet, så har denna ljudkrets en egen drivrutin och programvara . Det kan vara bra att ta reda på vilken Realtek-modell nan har i sitt moderkort för att sedan hämta den senaste drivrutinen/programvaran från Realteks hemsida.

I sämsta fall märker man ingen förändring efter en Realtek-uppgradering, men ibland får man bättre ljudkvalitet och/eller bättre/utökade EQ-funktiner. Drivrutiner/programvara till dessa ljudkretsar brukar inte alltid uppgraderas via Windows Update och det är därför bra att gör detta manuellt.

Om man ställer ännu högre krav på ljudkvalitet än vad ett bra moderkort kan erbjuda, så bör man istället investera i ett fåtal tusenlappar i en extern DAC. Men då bör man även se till att man har högtalare som verkligen kan klara av att återge den högre ljudkvaliteten.....något som långtifrån alla har om man frågar mig!

Om man dessutom har fullprofessionella ljudkrav, så kostar det "många" tuselappar. Men då har man utöver DAC, även svindyr kringutrustning typ Avid Protools, plus mycket annat som t.ex externa mixerbord mm. för motsvarande många normala årslöner! Men om just detta är en helt annan diskussion om än väldigt intressant....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Har kört ljudkort sedan Creative släppte sitt x-fi Fatal1ty kort, provade det inbyggda någon emellan men upplevde ljudet som burkigt och inte lika klart så därför har jag kvar mitt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Förr var man tvungen att ha ett ljudkort för att få ljud från datorn.

Många tusenlappar där.
Rota reda på det så det inte försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har kört ljudkort sedan Creative släppte sitt x-fi Fatal1ty kort, provade det inbyggda någon emellan men upplevde ljudet som burkigt och inte lika klart så därför har jag kvar mitt.

Detta är inget påstående då jag inte med säkerhet vet, men jag gissar att dagens bästa moderkort levererar mycket högre ljudkvalitet än ditt Creative x-fi Fatal1ty. Utvecklingen går ju som sagt framåt på moderkortsidan och eftersom knappt någon köper externa ljudkort längre, så har dess utveckling stannat av för flera år sedan.

Om ditt externa ljudkort låter bättre än det interna, så har ditt interna ljudkort låg kvalitet....kanske för att moderkortet börjar bli lite ålderstigen, eller för att den helt enkelt är billig. Eller kanske både och. Creative x-fi Fatal1ty är ju trots allt ett väldigt enkelt ljudkort om vi ska vara helt ärliga.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Hedersmedlem

Säljs många moderkort med mer eller mindre dåliga ljudlösningar analogt. Hittills har jag i princip bara ägt ett moderkort med okej ljud och det var för 20 år sedan.

Vill man ha vettigt ljud så är väl standardlösningen idag en DAC eller ett externt ljudkort. Utbudet av pci-expressanslutna ljudkort är inte enormt stort tyvärr och efterfrågan är inte så stor längre.

Har själv funderat på att köpa något men inte kommit till skott. Löste delvis problemet genom att köra spotify från en dator med bra ljudkort (PCI) istället... Inte optimalt men låter bättre

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det hände samma sak som det hände med interna nätverkskort. Det är svårt att motivera att lägga ut +1000kr för något som redan ingår och är oftast lika bra eller bättre.

Själv kör jag faktiskt med ett internt ljudkort fortfarande. Något creativekort, har faktiskt kört med interna creativekort sedan -90 talet. Då var det enorm skillnad mot det inbyggda. Nu är det inte så längre. Sedan är problemet med drivrutiner som slutar fungera så fort något nytt OS släpps.

Permalänk

Man kan säga att moderkorten i dag har ett inbyggt lite bättre ljudkort om man jämför med jag vet inte men femton år eller så. Eller jämför med en worsktation eller mer serverliknade moderkort. vad jag mins så var ljudet på min pentiumdator ingen höjdare men dög väl, var nog sista åren man satt med en lösning med extra ljudkort internt med analog kabel direkt från CD. Kom genast ett antal spel där spel låg på en CD och musiken på en annan eller så låg allt på en CD.

Kan säga att spelat Quake 2 och den CDn rullade frekvent under det året i kollektivet både på dator och Stereå :).
https://www.youtube.com/watch?v=0jTn7cJNQlw

Hur "förlustfritt" det var är tja det var hundra gånger bättre än vad vi någonsin upplevt rakt av i nått spel i alla fall.

Var det på Asus P5Q IP45 som allt flyttat till Moderkortet. Runt 2008 kring dom åren.
Det är lätt att se på dagens moderkort att det är lite mer än "nått som ger ljud". Det är en chipp, några kondensatorer och det ser man längst ut i ena hörnet mot det som brukar vara bakåt på lådan. Det har väl utvecklats smått genom åren, för få år sen kom det bredare separerade ledningsbanor på moderkortet. Små steg som man skall skryta väldigt om när moderkorten skall krängas.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Det hände samma sak som det hände med interna nätverkskort. Det är svårt att motivera att lägga ut +1000kr för något som redan ingår och är oftast lika bra eller bättre.

Själv kör jag faktiskt med ett internt ljudkort fortfarande. Något creativekort, har faktiskt kört med interna creativekort sedan -90 talet. Då var det enorm skillnad mot det inbyggda. Nu är det inte så längre. Sedan är problemet med drivrutiner som slutar fungera så fort något nytt OS släpps.

Finns ju billiga varianter för 500 - 600 Den här klarar 192 kHz / 24 Bit och är bra om man vill ha en lite bättre mic då man även kan mata micken med 48 Volt om man väljer att köpa en kondensatormick.

https://www.thomann.de/se/swissonic_audio_1.htm

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Kan inte tala för andra, men mitt nuvarande moderkorts ljud (ASUS ROG Strix X570-F Gaming) är fullt tillräckligt, lånade hem en schiit modi och magni stack för ett antal år sedan, och kunda då inte höra någon skillnad alls. Ska väl sägas att jag kanske inte har bäst hörsel eller så men kunde inte uppleva någon större skillnad.
Nu har jag heller inga tungdrivna lurar, bara DT970 Pro samt HD6XX, men tror inte mitt moderkort borde ha större problem att driva tyngre lurar heller med de inställningar jag kan välja.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED