Datorn beter sig underligt

Permalänk
Medlem

Datorn beter sig underligt

Hej. Vet inte riktigt under vilken kategori mitt problem passade in i, men har under de senaste två dagarna upplevt några problem.

1. När jag vänster eller högerklickar på en ikon på skrivbordet så markeras markeras ikonen men som att jag vill byta namn på ikonen. För att få upp listan med alternativ som byt namn, kopiera, skapa genväg o.s.v så måste jag samtidigt hålla ner ctrl.
Se bild:

Gäller även när jag är här inne och ska trycka, se bild:

2. När jag använder webbläsaren laddar den väldigt segt, däremot kan jag byta internetflik och sedan tillbaka direkt så är jag snabbt inne på sidan jag försökte ladda. Gäller dock inte alla sidor jag besöker, bara vissa.

Permalänk
Medlem

3. Märkte också nu att när jag öppnar min webbläsare så är markören i sökfältet men kan inte skriva direkt ändå, utan måste ytterligare trycka i skrivfältet i webbläsaren innan jag kan skriva in en adress.

Edit: Testade Microsoft Edge (använder Chrome), men är samma problem.

Permalänk
Medlem

Låter som mjukvarurelaterat, så jag hade installerat om OS eller gjort en systemåterställning.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Känns som korrupt Windows.
Kan alltid testa i CMD som admin aatt köra dessa: sfc /scannow, dism /online /cleanup-image /restorehealth & chkdks -f
Men mest troligt en ominstalltion av windows som gäller.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Har redan gjort ominstallation av windows för ett par veckor sedan pga andra problem. Gjorde då ominstallationen via usb sticka. Räcker det med ominstallationsalternativet som ligger i datorn redan nu?

Trött på dessa problem...

Permalänk
Medlem

Provat en annan mus?

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Eller tangetbordet. Kontrollera att F2 inte är nedtryckt.
Dra ut tangentbordet och klicka runt o se om problemet försvinner.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det helt plötsligt igen. Efter över två dagar med problemet.

Så kunde inte prova med annan mus eller tangentbord. Får testa om det återkommer. Annars verkar det vara windows som knasar.

Edit: Nu började det igen, efter 5 minuter...

Edit: Verkar inte vara tangentbord eller mus.

Permalänk
Medlem

Kolla över alla distanser. Kolla även skruvarna så att det inte sitter någon felaktig som sticker ut över moderkortet.
Två saker jag själv varit med om under mina 37 år med att bygga datorer.

Visa signatur

| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Är det samma dator du hade problem med redan i februari?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade trott att någon tangent ligger intryckt hela tiden. Men om du testat med ett annat tangentbord så vettetusan. Återkoppla gärna om du får reda på vad felet är.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Är det samma dator du hade problem med redan i februari?

Samma dator som jag haft problem med tidigare.

Skrivet av LURKOVIC:

Hade trott att någon tangent ligger intryckt hela tiden. Men om du testat med ett annat tangentbord så vettetusan. Återkoppla gärna om du får reda på vad felet är.

Eftersom det är något konstigt i webbläsaren också med att ladda bilden snabbt så borde det inte vara tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Avinstallera alla mus+tangentbordsdrivers. Prova plugga in annan mus+tangentbord.

Gå till Hjälpmedel i windows och säkra att alla hjälpmedel för musinställningar och tangenbordsinställningar är avstängda. (och stäng av alla kortkommandona för att aktivera dem)

Skrivet av Tolgen:

Edit: Verkar inte vara tangentbord eller mus.

Hur menar du? Provade du med annat tangentbord/mus?
(vad har du för tgb+mus?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Avinstallera alla mus+tangentbordsdrivers. Prova plugga in annan mus+tangentbord.

Gå till Hjälpmedel i windows och säkra att alla hjälpmedel för musinställningar och tangenbordsinställningar är avstängda. (och stäng av alla kortkommandona för att aktivera dem)

Hur menar du? Provade du med annat tangentbord/mus?
(vad har du för tgb+mus?)

Testade bara att dra ut tangentbordet och tryckte runt med musen, vilket inte gjorde någon skillnad. Ska testa byta helt och starta om datorn med annat gammalt tangentbord.

Steelseries Apex 7 tangentbord
Steelseries Aerox 5 mus

Permalänk
Medlem

Hittade den här artikeln om att resetta musen, kanske värt ett försök?
https://support.steelseries.com/hc/en-us/articles/99996250297...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytte båda nu. Inget krabb än så länge. Testar att spela lite och återkommer

Permalänk
Medlem

Verkar vara tangentbordet eller musen som är problemet. Nu gäller det att veta vilken av dom...

Permalänk
Medlem

Det verkar vara musen. Satte tillbaka gamla musen och problemet kom tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolgen:

Det verkar vara musen. Satte tillbaka gamla musen och problemet kom tillbaka.

Ok, kanske testa den där resetten jag länkade till ovan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ska kolla in den, kommer nog köpa en ny mus ändå. Var ändå på agendan.

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolgen:

Verkar vara tangentbordet eller musen som är problemet. Nu gäller det att veta vilken av dom...

Steelseries Apex 7 tangentbord

Liknande hände mig, med ett Steelseries Apex 7 när firmware på tangenbordet uppdaterades för en tid sedan. Då blev något Macro under Key Bindings/Meta Bindings ditlagt och allt blev struligt. Mjukvaran SteelSeries GG Client autostartas med Windows och när jag avslutade den via Task Manager blev allt bra.

Jag öppnade sedan SteelSeries GG och tog manuellt bort macrot/macrona. Jag minns inte till 100% för det var någon månad sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Liknande hände mig, med ett Steelseries Apex 7 när firmware på tangenbordet uppdaterades för en tid sedan. Då blev något Macro under Key Bindings/Meta Bindings ditlagt och allt blev struligt. Mjukvaran SteelSeries GG Client autostartas med Windows och när jag avslutade den via Task Manager blev allt bra.

Jag öppnade sedan SteelSeries GG och tog manuellt bort macrot/macrona. Jag minns inte till 100% för det var någon månad sedan...

Ok. Däremot var inte tangentbordet problemet nu, utan musen. Köpte en Logitech G403 Hero nu istället, nöjd. Skönt att det inte var något större problem. Hatar teknikstrul.

Tack återigen för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Testade med reset, fungerade inte.