Fel vid Windowsuppdatering (Installationsfel - 0x800f0983)

Permalänk

Fel vid Windowsuppdatering (Installationsfel - 0x800f0983)

Hej.
Är det någon annan som hela tiden får detta fel vid denna uppdatering i Windows 11?

2025-05, kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 24H2 för x64-baserade system (KB5058499)
Installationsfel - 0x800f0983

Och en gissning vad det kan vara för fel?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kör nedan för att leta fel, i administrativ cmd
Dism /online /cleanup-image /checkhealth
Dism /online /cleanup-image /scanhealth

Kör nedan för att försöka åtgärda fel
Dism /online /cleanup-image /Restorehealth
Dism /online /cleanup-image /Startcomponentcleanup
sfc /scannow

Pröva installera KB:n manuellt, ladda ned från https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

Kan vara så att installationen måste repareras:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/install...

Permalänk
Sötast

Tänk om man, som tillverkare av OS hade gjort ett av två alternativ.

1. Om en stor uppdatering som denna failar, då reparerar windows sig själv genom att köra alla de kommandon som oftast löser denna typen av problem.

2.Man sätter knappen "Fix" bredvid texten "installation failed"

Gissar på att 9/10 datorer som får fel med windows update helt enkelt har det för all framtid.

Permalänk
Medlem

Här är en annan person som råkat ut för samma sak, och som fixade det med en reparations-installation.

Men innan dess kan det vara värt att prova "Windows Update Troubleshooter" samt att försöka installera den krånglande uppdateringen manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tänk om man, som tillverkare av OS hade gjort ett av två alternativ.

1. Om en stor uppdatering som denna failar, då reparerar windows sig själv genom att köra alla de kommandon som oftast löser denna typen av problem.

Önskar även att få reda på vilka tjänster som måste vara igång för att uppdateringen ska gå smärtfritt. Eller ännu hellre, låt Windows själv starta dessa och återställ statusen efter en lyckad uppdatering.

Har tappat räkningen på hur många ggr jag har mötts av "We couldn’t complete the updates. Undoing changes. Don’t turn off your computer." vid en uppdatering efter att installationen nått 90%.

Känns smått hopplöst när hela uppdateringen kan fallera pga att en UWP-app jag aldrig använder inte kunde installeras då AppX Deployment Service (AppXSVC) inte kördes.

Varför inte göra en sådan check som ett första steg?

Lite överkurs, men SFCFix är nog det enda programmet som lyckats återskapa filer i WinSXS för mig:
https://www.sysnative.com/forums/downloads/sfcfix/

Om man har en lokal version av en skadad fil, så kan man zippa dessa och låta SFCFix återskapa filerna i WinSXS

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Kör nedan för att leta fel, i administrativ cmd
Dism /online /cleanup-image /checkhealth
Dism /online /cleanup-image /scanhealth

Kör nedan för att försöka åtgärda fel
Dism /online /cleanup-image /Restorehealth
Dism /online /cleanup-image /Startcomponentcleanup
sfc /scannow

Pröva installera KB:n manuellt, ladda ned från https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

Kan vara så att installationen måste repareras:

Tack.
Körde Dism kommandona, och sen den manuella installationen. Fick nu istället fel 0x800700c1. "%1 är inte ett giltigt Win32-program."
Provade den vanliga nu, Windows Update. Tog tid men gick att ladda ner hela. Började installera vilket också tog tid. Stannade någonstans mellan 57 % och 99%. Gick alltså inte.
Men det är inte så viktigt. Mitt favoritspel BFME och dess nya varianter på senare år fungerar som de ska. Liksom övriga program på PCn. Bara irriterande.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Stargate3000:

Tack.
Körde Dism kommandona, och sen den manuella installationen. Fick nu istället fel 0x800700c1. "%1 är inte ett giltigt Win32-program."
Provade den vanliga nu, Windows Update. Tog tid men gick att ladda ner hela. Började installera vilket också tog tid. Stannade någonstans mellan 57 % och 99%. Gick alltså inte.
Men det är inte så viktigt. Mitt favoritspel BFME och dess nya varianter på senare år fungerar som de ska. Liksom övriga program på PCn. Bara irriterande.

Oklart.. Börja med kolla att du har rätt uppdatering, 64bit för ditt os.
Hittar en del relaterat till WSL

Eventuellt sista steg är att köra windows 11 installationen och reparera den.

Permalänk

sfc /scannow:
Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
Men fortfarande samma fel 0x800700c1 vid manuell installation av KBn.

Den här datorn kom med Windows 10. Jag uppgraderade till Windows 11. Så jag har ingen Windows 11 installation att köra. Och jag vill ändå inte behöva installera om alla program.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Iofs med 11 24H2 fungerar kanske inte sfc som det ska. Du kan peka sfc på att använda filer från W11 iso

Du reparerar/uppgraderar, inte ominstallerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Frontendare spotted!

Permalänk
Sötast
Skrivet av izzie:

Frontendare spotted!

Nej, infra devops som tack och lov inte längre behöver röra windows.
Felet i tråden går att lösa de absolut flesta gånger... Har faktiskt bara behövt kasta en VM en enda gång och flytta datan till en ny på grund av detta.

Det i sig innebär att felet i den allra största mån går att felsöka och fixa med hjälp av riktigt bra skript och automation.

Eller vad sägs om detta. Detta säkert 10 åriga felet löses tillslut genom att skriva om Windows update?

Otyg till operativsystem. De förändringar man ser MS släppa över åren är 'hippa' funktioner kombinerat med att sätta subscriptions över hela operativsystemet.

Ööööööörk

Permalänk

Efter ovanstående övningar, som inte hjälpte ända fram, gick jag in i Inställningar/System/Återställning
"Åtgärda problem med Windows Update (dina appar, filer och inställningar bevaras) Vi reparerar komponenter och systemfiler".
Den gick bra:)