Permalänk
Medlem

Temperaturskillnader?

I dessa varma dagar så har nog många problem med kylningen i sina burkar. Har själv ca 28C i rummet (kl. 11 på kvällen).

Eftersom jag ganska nyligen har börjat intressera mig för kylning så har jag lite dålig koll på vad som är rimligt. Så jag har några frågor och funderingar som jag hoppas kunna få svar på.

Hur stor skillnad har ni mellan rumstemp och lådtemp? Har själv ca 10-11C i viloläge och ca 14-15 efter lite spelande.
Och vad är en rimlig diff mellan lådtemp och CPUtemp? Har själv ca 13C idle och ca 20C vid spel.

I lådan fins bara mitt NF7-S med en 1GHz Athlon på (ingenting överklockat!), ett AIW Radeon, en Seagate barracuda IV, en CD-R och en DVD. Kan tillägga att jag har en chieftech-låda med två st papst 80mm 12dB fläktar i. Vad tror ni, bör jag försöka få ner diffen mellan rumstemp och lådtemp mer?

Eftersom alla temperaturer är beroende av rumstemperaturen så borde det väl vara temperaturdifferenserna som är relevanta, eller hur?

En annan intressant fråga är om man ska över- eller undertryck i lådan. Har läst en del här på forumet och det verkar vara undertryck som gäller, men jag har testat en del idag och kommit fram till att övertryck funkar bättre för mig. Ett annat plus med övertryck är ju att man inte får in så mycket damm i lådan heller. Några kommentarer och erfarenheter om det?