Hej alla,
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan uppgradera min dator utan att spräcka budgeten. Här är min nuvarande setup:
CPU: Intel i5-9600K
GPU: ASUS ROG Strix RTX 3090 24GB
RAM: 16.0GB Dual-Channel DDR4
Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming
Lagring: NVMe + flera SSD
Nätaggregat: Corsair RM750W
Chassi: Mid-tower
Kylare: Noctua NH-D15 (har beställt NM-i17xx-MP83-monteringskit från Noctua så den är redo för LGA1700)
Jag lyckades få tag på en bra deal på en Intel i5-14600K (kommer med BF6 ), så den blir nästa CPU. Eftersom jag kommer från Z390-plattformen vet jag att jag behöver nytt moderkort och RAM, och kanske nytt nätaggregat om det krävs ( men jag vill hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt)
Det jag funderar över är:
- Vilket moderkort passar bra med 14600K utan att man betalar för onödiga premiumfunktioner? (Jag behöver inte inbyggt WiFi till exempel)
- Vad är ”sweet spot” för DDR5-minne just nu (hastighet vs pris)?
- Behöver jag oroa mig för att byta nätaggregat, eller räcker mitt nuvarande 750W med 3090 + 14600K?
- Något särskilt att tänka på kring NH-D15-klarering på moderna moderkort (höga VRM-kylflänsar eller RAM-minnen)?
Tar gärna emot tips på en bra balans mellan pris och prestanda — något som låter mitt 3090 komma till sin rätt utan att plånboken tar alltför mycket stryk.
Tack på förhand!
Du skulle ju kunna behålla din ddr4 ifall du vill, 14600k stödjer både ddr4 och ddr5, beror på vilket moderkort du väljer:
https://www.youtube.com/watch?v=OYqpr4Xpg6I
Ddr4 moderkort är ju såklart lite billigare samt slipper du ram kostnad. Men vill du ha 32gb får man då söka efter andrahand då butikspriserna rusat.
750w räcker för 14600k + 3090 men inte om man överclockar (främst pga. power spikes)
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.