Powertoys ger Windows efterlängtad funktion

Permalänk
Melding Plague

Powertoys ger Windows efterlängtad funktion

Snart kan systemet byta mellan ljust och mörkt läge automatiskt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Behövs ju bara ett läge, mörkt.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Medlem

Jag vill bara kunna välja olika lägen beroende på applikation...

Permalänk
Medlem

Varför inte bara lägga in det i Windows, varför gå via PowerToys....

Men får väl installera och testa.
Just nu kör jag ett PS-skript som skiftar vid start.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

men sen behöver man rätt skärm oxå, de som kör woled skärmar har lite problem där

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

men sen behöver man rätt skärm oxå, de som kör woled skärmar har lite problem där

??
Min WOLED är på permanent DARK MODE nj i tre+ år.

Fungerar toppen!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Har kört PowerToys länge, men den största nyheten, när den kom, i alla fall för mig var helt klart "Command Palette" använder den dagligen för att slippa söket i startmenyn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

??
Min WOLED är på permanent DARK MODE nj i tre+ år.

Fungerar toppen!

inte märkt artefakerna? som linjer eller rutmönster? jag körde med två en lg å en asus, lämnade tebax båda då de inte gick att använda som datorskärm pga det.

visade mina polare ingen av dem kör nått annat än qd oled efter det, då ingen längre mäktar med standard dvs ljusa teman.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Håller med men har fått börja använda mer light mode ju äldre jag blir. 😆

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Windows Auto Dark Mode har jag använt sen länge. Om funktionen i Powertoys funkar lika bra eller bättre så blir det ett program mindre på burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

inte märkt artefakerna? som linjer eller rutmönster? jag körde med två en lg å en asus, lämnade tebax båda då de inte gick att använda som datorskärm pga det.

visade mina polare ingen av dem kör nått annat än qd oled efter det, då ingen längre mäktar med standard dvs ljusa teman.

Inte märkt av det faktiskt!

Kör 4K 42" på behändigt avstånd, ca 1m (öga till skärm).

Jag kan testa att jämföra med Light mode🤔

Hoppas dom bygger san RGB OLED i desktop storlekar snart!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Mycket av det i Powertoys borde ingå i Windows som standard, till skillnad mot div andra appar så är det ju inte bloat utan funktioner man kan ha god nytta av.

Det som skulle behövas är en förbättring av Fancy Zones som möjliggör "helskärm i fönster". Alltså att kunna maximera fönstren till deras helskärmsläge med mindre kanter och verktygsfält m m, men i format så att de kan hanteras som fönster. Hittills inte hittat den funktionen alls någonstans, med något program, undantaget en del tillägg till webbläsare som inte heller fungerar optimalt.

Permalänk
Medlem

Vettlöst att döpa om basala funktioner till TOYS och förlägga dom endast till power user-område utom synhåll för genomsnitts-användare, som vanligt av pyttemjuk. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det som skulle behövas är en förbättring av Fancy Zones som möjliggör "helskärm i fönster". Alltså att kunna maximera fönstren till deras helskärmsläge med mindre kanter och verktygsfält m m, men i format så att de kan hanteras som fönster.

Låter som du tänker på hur macOS kör program som "äkta" helskärmar/helskärmsläge?

Jag hade även velat gå steget längre och vill kunna köra program med olika upplösningar/DPI-inställningar.

Jobbar ofta enbart med en skärm (ultrawide) hemma, där speciellt Windows 11 har stora problem med att skala programmen korrekt.

Senast igår fick jag en fildialog i Camunda som ritades upp som ett litet frimärke på skärmen. Helt omöjligt att se vad jag skrev för filnamn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Låter som du tänker på hur macOS kör program som "äkta" helskärmar/helskärmsläge?

Jag hade även velat gå steget längre och vill kunna köra program med olika upplösningar/DPI-inställningar.

Jobbar ofta enbart med en skärm (ultrawide) hemma, där speciellt Windows 11 har stora problem med att skala programmen korrekt.

Senast igår fick jag en fildialog i Camunda som ritades upp som ett litet frimärke på skärmen. Helt omöjligt att se vad jag skrev för filnamn!

Något sådant eller som jag uppfattar det i alla fall då jag inte provat på MacOS.
Fancy Zones, liksom alla andra liknande verktyg hjälper ju egentligen bara till att anpassa fönsterstorleken.

Visst kunde det där också vara ja, en del skalar dåligt.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Jag förstår inte användarscenariot. Jag vill alltid ha dark mode.
Dessa trötta gubbögon!

Däremot använde jag under lång tid F.lux schemaläggning, innan Windows lade till Dark Mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Däremot använde jag under lång tid F.lux schemaläggning, innan Windows lade till Dark Mode.

F.lux är underbart! Dock mer "Nightmode" för mer behagligt skärmljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag förstår inte användarscenariot. Jag vill alltid ha dark mode.
Dessa trötta gubbögon!

Inte jag heller men jag vill aldrig ha dark mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Varför inte bara lägga in det i Windows, varför gå via PowerToys....

Det handlar nog mycket om att Powertoys är ett litet projekt vid sidan av som anses strategiskt insignifikant och därför ignoreras av ledningen, dvs där är det fritt fram att bygga funktioner enbart baserat på att funktionerna verkar bra ur ett användarperspektiv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det handlar nog mycket om att Powertoys är ett litet projekt vid sidan av som anses strategiskt insignifikant och därför ignoreras av ledningen, dvs där är det fritt fram att bygga funktioner enbart baserat på att funktionerna verkar bra ur ett användarperspektiv.

Ja man hade ju önskat att det var just dessa utvecklare som styrde Windows utvecklingen istället för som nu marknads avdelningen + Nadella...

Permalänk
Medlem

Jag har kört ett program som heter ”autodarkmode” men det har aldrig fungerat fullt ut för mig, byter allt förutom taskbaren. Blir skönt med något bättre alternativ. Det är bara märkligt att Windows inte kan införa det i systemet dock.

Permalänk
Medlem

Efterlängtad funktion? Darkmode är ju livet, varför skulle man vilja bli bländad dagtid?

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Efterlängtad funktion? Darkmode är ju livet, varför skulle man vilja bli bländad dagtid?

Dark mode är ju ofta mer bländande. Det räcker ju med att en ljus bild dyker upp i nyhetsflödet (på SweC då, som exempel) så blir det orimligt hög kontrast.
Därför kör jag light mode och sätter ljusstyrkan så att vitt är lagom ljust, istället för att köra jätteljus skärm + dark mode som verkar populärt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Dark mode är ju ofta mer bländande. Det räcker ju med att en ljus bild dyker upp i nyhetsflödet (på SweC då, som exempel) så blir det orimligt hög kontrast.
Därför kör jag light mode och sätter ljusstyrkan så att vitt är lagom ljust, istället för att köra jätteljus skärm + dark mode som verkar populärt.

Du får ju sänka ljusstyrkan på skärmen så blir det inte någon större överraskning när en ljus bild visar sig. Jag tror att alldeles för många kör på standard inställningar som skärmen kommer med, vilket är för ljust.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Du får ju sänka ljusstyrkan på skärmen så blir det inte någon större överraskning när en ljus bild visar sig. Jag tror att alldeles för många kör på standard inställningar som skärmen kommer med, vilket är för ljust.

Det är ju exakt det jag skriver.
Men låg ljusstyrka + dark dark mode blir lite väl för mig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS