Windows 11 orsakar inte SSD-fel, enligt Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sedan när finns en QVL för lagringsenheter?

Det är inte särskilt ovanligt, t.ex. Asus har t.o.m. QVL för saker som högtalare via line out vilket förstås är rätt löjligt. Men det är väl enklare för dem att bara ha en lista att peka på när kunder frågar om vad som är kompatibelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är inte särskilt ovanligt, t.ex. Asus har t.o.m. QVL för saker som högtalare via line out vilket förstås är rätt löjligt. Men det är väl enklare för dem att bara ha en lista att peka på när kunder frågar om vad som är kompatibelt.

Spännande, har lyckats missa detta, men kanske inte har letat heller.

Jag har bara byggt Intel-system de senaste 27 åren, men har aldrig stött på en inkompatibel lagringsenhet. Förstår inte ens hur det skulle gå till, givet att det inte är ett annat protokoll som inte stöds, typ NVMe-enhet på ett system utan NVMe-stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förvånande nog, så förekommer det här och var.

https://rog.asus.com/motherboards/rog-crosshair/rog-crosshair...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Av allt jag läser verkar det vara till den största majoriteten AMD system som påverkas.
AMD system som även har problem med USB och Wifi/Bluetooth som orsakar problem/disconnects.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Av allt jag läser verkar det vara till den största majoriteten AMD system som påverkas.
AMD system som även har problem med USB och Wifi/Bluetooth som orsakar problem/disconnects.

Allt som går över PCIe kan man sammanfatta det som:)

Permalänk
Medlem

Det är en intressant iakttagelse. Är det även begränsat till vissa styrkretsar?

Permalänk
Medlem

Undrar hur Microsoft har letat efter felet? Förmodligen har de bara tittat på samtliga förändringar i just den patchen men vi som hållit på med programmering och lärt oss jaga felaktiga pekarreferenser den hårda vägen vet att omstuvningar, tillägg eller borttagande av kodsegment förändrar beteendet för sådana fel. Det brukar till och med vara så att om man kompilerar med debug-flaggorna satta så försvinner symptomen. Det är inte orimligt att orsaken till detta ligger djupt i koden, latent sen kanske ett år sedan eller mer och att denna förändring nu lyckas träffa någon vital dataarea för SSD-drivern. Dessvärre kan felet kvarstå och symptomen försvinna igen efter nästa stora omkompilering.
Svettigt just nu för programmeringscheferna även om de försöker vara coola utåt.

PS. Pekarfel behöver inte märkas alls, exempelvis så kan en sönderskriven minnesarea inte generera något fel alls om koden t.ex. nollställer den korrupta arean inför en loop. Likt för.b.t så finns det en "Wild goose loose" därinne.

Permalänk

Snackades mycket om det med första generationen Ryzen men det problemet finns väl inte kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Korrelation respektive kausalitet är samma sak! Det är sen gammalt.

Gammalt korrelerar med tid, alltså orsakar tid att allting åldras. Det är sen tidigt gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Sveklockarn

Det är rätt vanligt, kollar alltid dessa när jag köper ram minnen och diskar.
Alldrig haft problem 🙂

Kanske dags för liten info del här på swec hur man ska bygga dator med kompatibla komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Snackades mycket om det med första generationen Ryzen men det problemet finns väl inte kvar?

Eller är det en tidsbomb som med minneskontrollern innan 9000 serien? Produktionsdefekter i någon annan krets från AMD som börjar fela nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Undrar hur Microsoft har letat efter felet? Förmodligen har de bara tittat på samtliga förändringar i just den patchen men vi som hållit på med programmering och lärt oss jaga felaktiga pekarreferenser den hårda vägen vet att omstuvningar, tillägg eller borttagande av kodsegment förändrar beteendet för sådana fel. Det brukar till och med vara så att om man kompilerar med debug-flaggorna satta så försvinner symptomen. Det är inte orimligt att orsaken till detta ligger djupt i koden, latent sen kanske ett år sedan eller mer och att denna förändring nu lyckas träffa någon vital dataarea för SSD-drivern. Dessvärre kan felet kvarstå och symptomen försvinna igen efter nästa stora omkompilering.
Svettigt just nu för programmeringscheferna även om de försöker vara coola utåt.

PS. Pekarfel behöver inte märkas alls, exempelvis så kan en sönderskriven minnesarea inte generera något fel alls om koden t.ex. nollställer den korrupta arean inför en loop. Likt för.b.t så finns det en "Wild goose loose" därinne.

Microsoft är nog inte så oroliga eftersom de friskrivit sig från användares följdproblem med dataförlust och liknande.

Det intressanta här är vilket tillstånd som triggar problemet som får SSDn att balla ur. Diskkontrollern på en SSD är ju inte okomplicerad, och att någon kombination av hård- och mjukvara kan få den att balla ur är inte otänkbart. Det är snarare konstigt att det inte händer oftare idag, med tanke på hur mycket av den här sortens problem som figurerade för 15 år sedan.

Även då skylldes olika problem på Windows, vilket senare visade sig bero på bl.a. oväntade tillstånd i diskkontrollerns firmware, så personligen tror jag att man ska lugna sig med att utnämna Microsoft till boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@Sveklockarn

Det är rätt vanligt, kollar alltid dessa när jag köper ram minnen och diskar.
Alldrig haft problem 🙂

Kanske dags för liten info del här på swec hur man ska bygga dator med kompatibla komponenter.

Jo, jag har byggt någon dator genom åren så att följa rekommendationerna på QVL för minnen är ett sätt att spara sig en massa onödigt jobb.

QVL för saker som lagringsenheter är väl mest sannolikt något de får en slant från "godkända tillverkare" av som en form av marknadsföring, eftersom det inte finns något jämförbar inkompatibilitet likt vilka minnen som fungerar på ett visst moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, jag har byggt någon dator genom åren så att följa rekommendationerna på QVL för minnen är ett sätt att spara sig en massa onödigt jobb.

QVL för saker som lagringsenheter är väl mest sannolikt något de får en slant från "godkända tillverkare" av som en form av marknadsföring, eftersom det inte finns något jämförbar inkompatibilitet likt vilka minnen som fungerar på ett visst moderkort.

Det är väl rätt överdrivet vad gäller minneskompatibiliteten också, så OM det är så att det betalas för QVL-plats är det förmodligen en grej där också.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Motpol till denna story
Detta borde alla lyssna på som en motpol till denna hysteri om en uppdatering och en ssd där inga bevis har visats eller kunnat replikeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl rätt överdrivet vad gäller minneskompatibiliteten också, så OM det är så att det betalas för QVL-plats är det förmodligen en grej där också.

Inte överdrivet sedan DDR4 blev standard åtminstone, p.g.a. de högre klockfrekvenser det innebar.

Men visst, det klart att det är ett sätt att marknadsföra sina minnen att vara med på listan. Oftast så finns det ju mer än en tillverkare som tur är, så man är inte totalt bakbunden av QVL ändå. Brukar dessutom vara enklare att hitta ett passande kit till rätt pengar genom att markera, högerklicka och googla delnumret, och få resultat med priser från relevanta svensk ÅF direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Inte överdrivet sedan DDR4 blev standard åtminstone, p.g.a. de högre klockfrekvenser det innebar.

Men visst, det klart att det är ett sätt att marknadsföra sina minnen att vara med på listan. Oftast så finns det ju mer än en tillverkare som tur är, så man är inte totalt bakbunden av QVL ändå. Brukar dessutom vara enklare att hitta ett passande kit till rätt pengar genom att markera, högerklicka och googla delnumret, och få resultat med priser från relevanta svensk ÅF direkt.

Det är så extremt godtyckligt vad tillverkaren valt att inkludera i QVL och det finns så många andra kompatibla val där ute att jag har väldigt svårt att se ett argument för att värdet av QVL inte skulle vara överdrivet med tanke på hur många som verkar tro på det.
Dvs, QVL inkluderar en så liten andel av den kompatibla hårdvaran att det är svårt att ta det riktigt på allvar.

Om man istället argumenterar att det inte är fullkomligt meningslöst så köper jag det, men i mitt tycke är det typ 80% kompatibilitetsteater som mest handlar om att folk gillar att ha någon annan att hålla ansvarig, snarare än att i första hand hitta kompatibel hårdvara.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är så extremt godtyckligt vad tillverkaren valt att inkludera i QVL och det finns så många andra kompatibla val där ute

Hur tar du reda på det då, browsar forum för att försöka hitta någon annan som byggt med de grejerna?

Skrivet av evil penguin:

att jag har väldigt svårt att se ett argument för att värdet av QVL inte skulle vara överdrivet med tanke på hur många som verkar tro på det.
Dvs, QVL inkluderar en så liten andel av den kompatibla hårdvaran att det är svårt att ta det riktigt på allvar.

Lite oklar på hur "tro" kommer in i detta, men det klart det KAN gå med andra minnen. Du har inte suttit med så många datorbyggen som inte bootar p.g.a. inkompatibla minnen, tolkar jag det som? Jag har suttit med ett för mycket, mitt eget 2015, sen några till efter det.

Skrivet av evil penguin:

Om man istället argumenterar att det inte är fullkomligt meningslöst så köper jag det, men i mitt tycke är det typ 80% kompatibilitetsteater som mest handlar om att folk gillar att ha någon annan att hålla ansvarig, snarare än att i första hand hitta kompatibel hårdvara.

Det är som jag ursprungligen skrev, framförallt ett sätt att spara sig själv tid.

Sen har jag lyckats bygga åtminstone ett trettiotal datorer de senaste tio åren (hade problem med ett DDR4-bygge augusti 2015) som bootar på första försöket, sedan jag blev noga med QVL. Jag har i gengäld fått hjälpa andra med datorbyggen som börjar funka efter att minnena bytts mot ett par från QVL, där de utbytta minnena passerat Memtest86 utan problem på andra datorer, så inte en fråga om trasiga minnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lite oklar på hur "tro" kommer in i detta, men det klart det KAN gå med andra minnen.

Slarvigt skrivet av mig, jag avslutade nog inte riktigt formuleringen av vad jag faktiskt menade. "Tro på det" som i tro på att det är listan över vad som är kompatibelt, snarare än en lista med några godtyckliga exempel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Slarvigt skrivet av mig, jag avslutade nog inte riktigt formuleringen av vad jag faktiskt menade. "Tro på det" som i tro på att det är listan över vad som är kompatibelt, snarare än en lista med några godtyckliga exempel.

Det håller jag med om. Det är bara att möjligheterna är väldigt små att testa det i praktiken utan att i så fall köpa minnena, få hem dem och se vad som händer när man pluggar in dem. Tack vare Distansköplagen går det såklart att skicka tillbaka och få andra etc. men för mig är det inte värt tiden att hålla på och laborera, framförallt inte när det inte ger några användbara kunskaper för framtida byggen.

Permalänk
Medlem

Men vadå, finns det något scenario där MS skulle erkänna att detta skulle vara deras fel?

Permalänk
Medlem

Uhm...

Permalänk
Medlem

Intressant, ser ut ungefär som barnens speldator, gammal som öknen och med Windows 10, den har varit 100% knäpp sedan helgen. Funkar, kraschar stenhårt, hittar ingen boot-enhet, måste stängas av med strömkontakt, kraschar vid uppstart, funkar bra en stund, sparfilerna till barnens spel är nollade (även Steam Cloud är koko) jag slet mitt hår (och lösningen blir att jag byter ut moderkortet och CPU mot bättre grejer jag har liggande).
Men, innan helgen funkade den bra alltså. Sedan körde jag Windows Update som tog in bland annat en AMD-uppdatering för grafiken.

Tror dock iofs snarare på något hårdvarufel, det här är gamla grejor förutom PSU. Men hade jag kört Windows 11 hade jag nojat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Intressant, ser ut ungefär som barnens speldator, gammal som öknen och med Windows 10, den har varit 100% knäpp sedan helgen. Funkar, kraschar stenhårt, hittar ingen boot-enhet, måste stängas av med strömkontakt, kraschar vid uppstart, funkar bra en stund, sparfilerna till barnens spel är nollade (även Steam Cloud är koko) jag slet mitt hår (och lösningen blir att jag byter ut moderkortet och CPU mot bättre grejer jag har liggande).
Men, innan helgen funkade den bra alltså. Sedan körde jag Windows Update som tog in bland annat en AMD-uppdatering för grafiken.

Tror dock iofs snarare på något hårdvarufel, det här är gamla grejor förutom PSU. Men hade jag kört Windows 11 hade jag nojat.

Har den win10 så kan du ignorera ovan. Så har du dessa problem du skrev ovan på win10 har du nog något annat fel.
Låter snarare som att en formatering är på sin plats. Något har ju blivit galet där.

Har själv klarat mig från denna bugg personligen, men så kör jag 980 pro samsung nvme som tydligen inte har detta problem.
Men har på senaste sneglat på att gå över till linux, så installerade/kör en dualboot just nu med en äldre ssd och det flyter på bättre än windows...
Så tackar till denna bugg som fick upp mina ögon för linux igen. Enda nackdelen är office, som går att ordna med vm alt dualboot som jag kör för tillfället. Tanken är att övergå helt framöver.

Så mitt tips är antingen formatera om win10 för ditt problem ovan, eller kolla in bazzite som är en väldigt nybörjarvänlig distro som fokuserar på spel. Framförallt därför jag valde den.
Samt om det inte är ditt OS som är problemet så kan det vara ett trasigt minne, värt att testa med.

Permalänk
Medlem

Skriv gärna mer än "Uhm..." följt av en länk till clickbait-kanal #1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skriv gärna mer än "Uhm..." följt av en länk till clickbait-kanal #1.

Han kan återskapa problemet varje gång, inte bara när det gäller att överföra stora filer.
Han drar igång en benchmark och den crashar varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Han kan återskapa problemet varje gång, inte bara när det gäller att överföra stora filer.
Han drar igång en benchmark och den crashar varje gång.

Och inget bevisar att det har med Windows uppdateringen att göra. Han är rätt clueless när det kommer till datorer. Han har ganska notoriskt haft stora "problem" med "uppdateringar" "mjukvara" och skit fast han helt enkelt kört överklockade inkompatibla minnen på AMD system etc. Det är ett mirakel att hans kanal ens lever kvar.

Energisparfunktioner, det är lite vad allt pekar på just nu. Lite som med hur UE5 uppdateringen "kraschade" intel processorer bara för att en plötslig tung last kom som definitivt var UE5 fel och inte Intel mikrokodsfel.

Flertalet personer jag pratat med har löst de flesta felen genom att stänga av alla energisparfunktioner, bocka ur "tillåt att datorn stänger av [...] på allt. Lås PCI-E hastighet till max. Windows uppdateringen kan ha tillåtit bättre nyttjande av energisparfunktioner som AMD systemen är för instabila för att köra.

Permalänk
Medlem

Han är rätt clueless när det kommer till datorer. Han har ganska notoriskt haft stora "problem" med "uppdateringar" "mjukvara" och skit fast han helt enkelt kört överklockade inkompatibla minnen på AMD system etc. Det är ett mirakel att hans kanal ens lever kvar.

Tyvärr är han långt ifrån ensam att sitta och prata dynga på YouTube. Litar mer på PewDiePie efter att han visade upp sin Linux-installation.

Annars är det faktiskt bara Chris Titus som jag anser vara kunnig. Mycket tack vare att han inte enbart är insnöad på ett system, utan är mer insatt i Windows, macOS och GNU/Linux än de flesta andra.

Önskar bara att han även släppt MacUtil

Permalänk
Medlem

"guys, it's WAY worse than we thought"

"microsoft11!!!11"

"who will STAND UP for this INJUSTICE"

Charmig kanal för nybörjarentusiaster men tja, inte ofta nån ny banbrytande info dyker upp där... men känslosamt och dramatiskt är det. Nån gång ibland dyker det väl upp ett bra-att-ha tips...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Nån gång ibland dyker det väl upp ett bra-att-ha tips...

De flesta som tappat bort en godisbit i en gödselstack är inte villiga att gräva fram den.

Samma princip applicerar på JayzNonsense.