Windows 11 orsakar inte SSD-fel, enligt Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Microsoft är nog inte så oroliga eftersom de friskrivit sig från användares följdproblem med dataförlust och liknande.

Det intressanta här är vilket tillstånd som triggar problemet som får SSDn att balla ur. Diskkontrollern på en SSD är ju inte okomplicerad, och att någon kombination av hård- och mjukvara kan få den att balla ur är inte otänkbart. Det är snarare konstigt att det inte händer oftare idag, med tanke på hur mycket av den här sortens problem som figurerade för 15 år sedan.

Även då skylldes olika problem på Windows, vilket senare visade sig bero på bl.a. oväntade tillstånd i diskkontrollerns firmware, så personligen tror jag att man ska lugna sig med att utnämna Microsoft till boven.

Det är ju ändå intressant att problemet/problemen verkar ha uppstått efter en windowsuppdatering. Vad som än ligger bakom framkommer sannolikt med tiden.

Permalänk
Medlem

Hehe, det är inget fel förrän man hittat det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det är ju ändå intressant att problemet/problemen verkar ha uppstått efter en windowsuppdatering. Vad som än ligger bakom framkommer sannolikt med tiden.

Jo, min kommentar om korrelation (samband mellan två eller flera variabler) respektive kausalitet (orsakssamband) på första sidan syftade på det. Det brukar bli uppenbart i såna här trådar att på tok för många inte klarar att hålla isär dem.

Det finns ett samband mellan skedar och fetma, men det är inte skedar som orsakar fetma.

Permalänk
Medlem

Nån borde få ett pris för årets fake news.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är så extremt godtyckligt vad tillverkaren valt att inkludera i QVL och det finns så många andra kompatibla val där ute att jag har väldigt svårt att se ett argument för att värdet av QVL inte skulle vara överdrivet med tanke på hur många som verkar tro på det.
Dvs, QVL inkluderar en så liten andel av den kompatibla hårdvaran att det är svårt att ta det riktigt på allvar.

Om man istället argumenterar att det inte är fullkomligt meningslöst så köper jag det, men i mitt tycke är det typ 80% kompatibilitetsteater som mest handlar om att folk gillar att ha någon annan att hålla ansvarig, snarare än att i första hand hitta kompatibel hårdvara.

Jag vill påstå att om man ska, som jag nyligen gjorde, maxa RAM-mängden på sitt moderkort så är det väldigt välkommet med QVL. Framförallt om man bryr sig om minneshastighet.
Med det sagt så var det faktiskt första gången som jag konsulterade QVL innan RAM-inköp. Men det var även första gången jag maxade minnesmängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är så extremt godtyckligt vad tillverkaren valt att inkludera i QVL och det finns så många andra kompatibla val där ute att jag har väldigt svårt att se ett argument för att värdet av QVL inte skulle vara överdrivet med tanke på hur många som verkar tro på det.
Dvs, QVL inkluderar en så liten andel av den kompatibla hårdvaran att det är svårt att ta det riktigt på allvar.

Om man istället argumenterar att det inte är fullkomligt meningslöst så köper jag det, men i mitt tycke är det typ 80% kompatibilitetsteater som mest handlar om att folk gillar att ha någon annan att hålla ansvarig, snarare än att i första hand hitta kompatibel hårdvara.

@evil penguin

Det är skrämmande att se hur många som är inkompatibla att bygga dator nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Varför påminner det här problemet om något jag skrev för flera år sedan när man använde SSD som SSD-cache med bcache och sidkanaldeduplicering med 'bees' på BTRFS på en snurrdisk för flertal år sedan.

se andra stycket på #19307775

har inte gjort om detta med moderna NVMe som bcache för SSD-diskcache för en snurrdisk

Kanske dags att göra det igen, dock har jag ingen passande dator med dubbel NVMe och en knippe olika NVMe-stickor av olika tillverkare.

Som snurrdisk (och förmodligen idag kan ersättas med SSD/NVMe) kan man använda valfri sådan på 1-2 TB via en USB-docka med BTRFS formaterad filsystem och i denna en komprimerande mapp (chattr +c mappnamn för att aktivera komprimering för mappen) , så lägger man i så många kopior av en diskimage med mogen filsystem (som tex. en ganska välanvänd windowsdiskimage) tills den är full i princip.

därefter så kör man 'bees' mot disken via bcache med 'write trough' med den NVMe man tänker stressa, stressa kommer det att göra och av tidigare historiska tester med SSD med snurrdisk som back end så brukar SSD-cachen krascha inom 12 timmar medans innehållet på disken klarar sig och är full läsbart även om bcachen är borta. kör man med 'write back' däremot...

Permalänk
Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Förklarar inte varför "vanliga" användare rapporterar problem efter att ha installerat en specifik uppdatering och att gemensam problemlösning är att ta bort densamma.

Lite huvudkli blir det dock då det inte verkar så oerhört utspritt som det borde vara, men kanske folk inte länkar nyuppkomna problem med BSOD till diskproblem i första hand.