Gratis Antivirusprogram utan konto/spam som är "set & forget" ?

Permalänk

Gratis Antivirusprogram utan konto/spam som är "set & forget" ?

Hej!

Jag tar gärna emot tips på antivirusprogram till windows 11 pro som är gratis och som inte kräver konto.

Ska användas på en plats där flera ska kunna använda datorn.

Jag kommer endast åt datorn 1 gång per år (utomlands) och vill helst slippa pilla för mycket.

Avast verkar närmast men den har tydligen massa popups osv.
Tackar för tips!

Permalänk
Medlem

Microsoft defender

Edit: Windows security kanske det heter men vilket som så räcker det

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kör windows egna och har gjort par år. I olika tester så får windows inbyggda rätt bra betyg faktiskt.
Får bara hålla det uppdaterat.

Kan se mer tester här med chris titus: https://www.youtube.com/watch?v=xKrHWM1VeFQ

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Microsoft defender

Edit: Windows security kanske det heter men vilket som så räcker det

Känns lite risky eftersom datorn ska installeras i ett u-land, blir nog en del "försöka besöka virussajter"...

Inga riktigt medvetna användare så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Känns lite risky eftersom datorn ska installeras i ett u-land, blir nog en del "försöka besöka virussajter"...

Inte riktigt medvetna låter som 90% av alla användare oavsett land x)

Permalänk
Medlem

Lika risky som med vilket annat virusskydd.

Windows egna är väl i toppklass bland alla virusskydd?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Om säkerhet och skydd mot virus är högt prioriterat så bör du välja något annat OS än Windows.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle sätta upp en VM maskin med valfritt OS och låta dom endast använda den x)

Permalänk
Medlem

Röstar också för Windows inbyggda, i kombination med en adblocker i webbläsaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Köra Brave som webbläsare så slipper man tänka på att installera adblocker, enkelt o smidigt.

Permalänk
Medlem

Det finns många lösningar som är bättre än installera virusskydd och hoppas på det bästa.

Sätt upp en användare som inte har admin och ge dom bara inlogget till den. Om dom har admin så kan dom ju bara pausa virusskyddet när dom inte får köra en fil

Permalänk
Skrivet av swesen:

Det finns många lösningar som är bättre än installera virusskydd och hoppas på det bästa.

Sätt upp en användare som inte har admin och ge dom bara inlogget till den. Om dom har admin så kan dom ju bara pausa virusskyddet när dom inte får köra en fil

Tack för alla tips, ni är bäst!

Blir nog windows egna, sen får jag hoppas på det bästa.

Har funderat på adblock eller DNS som blockar scamsidor etc, men känns inte som något bra alternativ eftersom u-landets sidor är väldigt bra på att blocka utländsk trafik. Är rädd att det kan strula med DNS då, kanske får t.o.m adware/DNS:en för sig att myndighetssidorna är scam eller att hemsidorna fungerar dåligt.

Jag kommer ju inte vara på plats, så blir lite besvärligt att ha för udda lösningar ifall de får strul. Inte för att jag är pro på detta men ändå bättre än noll

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, ni är bäst!

Blir nog windows egna, sen får jag hoppas på det bästa.

Har funderat på adblock eller DNS som blockar scamsidor etc, men känns inte som något bra alternativ eftersom u-landets sidor är väldigt bra på att blocka utländsk trafik. Är rädd att det kan strula med DNS då, kanske får t.o.m adware/DNS:en för sig att myndighetssidorna är scam eller att hemsidorna fungerar dåligt.

Jag kommer ju inte vara på plats, så blir lite besvärligt att ha för udda lösningar ifall de får strul. Inte för att jag är pro på detta men ändå bättre än noll

Behöver inte gå via DNS, det gör inte jag på datorer. Jag använder uBlock Origin som tillägg som adblock. Det rekommenderar många

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Behöver de komma åt många saker/sidor?
Du kanske kan titta på att vitlista bara det de behöver komma åt annars.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Windows inbyggda ja, enkelt och smidigt.

Men det du också bör göra är att ha olika konton, dvs så att standardkontot som används inte är admin.
Utan admin blir det svårare att få in skräp som kan påverka.
Lås ner admin-kontot med lösenord som inte alla användare har tillgång till.