du måste hata pengar..
En nas ska lagra massa data säkert och gärna så billigt som möjligt.
att stoppa i 4 eller ens 8st 2tb nvme är inte ett alternativ. Speciellt när dom billiga NVME diskarna troligen kommer fungera dåligt..
Mekaniska diskar är överlägset för arkivering. Ska du ha snabb lagring är det DAS och nvme, givetvis, men för nätverkslagring duger mekaniska diskar utmärkt och erbjuder stabil prisvärd lagring med tillräcklig prestanda.
Jag vill dock kunna köra containers på min NAS, för jag vill ha den till mer än bara en bucket för min data.
Det är fördelen med synology, den har många bra smarta funktioner.
Det är som att skriva att man skall kunna spela spel så billigt som möjligt.
Vill att min NAS skall vara tyst vibrationsfri, energieffektiv och framförallt svara snabbt
Liten också, det får man på köpet.
Gärna ihop med en modern CPU och lite hastighet på linan
SSD växer hela tiden, finns dedikerade NAS SSDs, dyra ja, till och med ökat i pris senaste åren.
Jag har 5-6 TB netto idag, 8 TB räcker. Blir en 8TB och sedan backup på HDD som ligger utanför NAS eller till och med i en annan byggnad.
Hade jag hatat pengar hade jag redan köpt SSDs för befintlig NAS, vilket jag inte gjort. Men NAS-tillverkarna visar inte vägen direkt.
MM kikade på dessa och unas 8 pro men då mina hdd's enbart används för arkivering och bara behövs accessas några få ggr i månaden så går UNAS bort då de inte tillåter att diskarna går ner i idle. Känns onödigt att de står och drar massa ström.
Lyxar till det med ett nytt rack chassi och ett nytt LSI 9400-16i till befintlig nas ist.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.