Inspektionskamera med smalt kamerahuvud

Permalänk
Mattecoach

Inspektionskamera med smalt kamerahuvud

Hej,

Har behov av en inspektionskamera med ett smalt huvud, ska användas för mekaniska komponenter som ibland har borrningar med små dimensioner. De flesta verkar ha 9-10 mm kamerahuvud, men jag har hittat ner till 5 mm (t.ex. https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/matinstrument... ). Hade jag fått önska fritt hade 3 mm varit bra. Behöver max 50 cm kabel, men kan vara bra med 1 m.

Har inga jättekrav på bildkvalitet, det handlar mest om att se hur olika borrningar sitter ihop.

Någon som har tips på detta?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån där utan egen skärm, som man ansluter med usb till telefon/dator, på wish, typ 2018 eller så. Funkar riktigt bra. Fast så smal var den ju inte.. kanske 8mm...
Verkar finnas på temu också.
Du får kika om dom har smalare. Priserna är iaf mycket lägre än den du länkade.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

Letar själv efter ett boroskop med "smal" kabel/slang/rör... men det mesta man hittar kommer från Temu eller liknande skräpsidor.

Ingen som känner till några svenska återförsäljare?

Permalänk
Skrivet av Crimson One:

Letar själv efter ett boroskop med "smal" kabel/slang/rör... men det mesta man hittar kommer från Temu eller liknande skräpsidor.

Ingen som känner till några svenska återförsäljare?

Tror biltema släjer en eller iaf har gjort.

Och när det kommer till hur stort huvet är tror jag det handlar om hur pass liten kamerasensor de minsta sensorerna ofta ligger runt ~3-5mm på chippet även om linsen max mäter 2-3mm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av dan@work:

Jag köpte en sån där utan egen skärm, som man ansluter med usb till telefon/dator, på wish, typ 2018 eller så. Funkar riktigt bra. Fast så smal var den ju inte.. kanske 8mm...
Verkar finnas på temu också.
Du får kika om dom har smalare. Priserna är iaf mycket lägre än den du länkade.

Ja, hittade en del riktigt billiga alternativ på Amazon, men ingenting under 10 mm vad jag kunde se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ja, hittade en del riktigt billiga alternativ på Amazon, men ingenting under 10 mm vad jag kunde se.

Det finns mängder av billiga alternativ under 10 mm, sök exempelvis efter "endoscope 5mm" eller "borescope 5mm". Diametern kan förstås varieras efter eget önskemål. Föreslår dessutom att du testar Google istället för att söka direkt på Amazon

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!