Muskampen 2025: Segraren korad!

Snabbfråga: Använder du AI i vardagen?

Permalänk
Medlem

Nej, AI är inte användbart annat än för tidsfördriv. Den är alldels för rörig och konstig för att kunna göra något seriöst med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte hur Claude är men har kört en del med GPT (både Copilot och ChatGPT).

Stöter på stora problem när kodbasen och komplexiteten börjar växa lite. Nu har jag t.ex. ett projekt med ~5500 rader kod. Utöver det behövs kanske 2-3000 rader kod som kontext (SDK's med mera). Även om det går att jobba med delar av den åt gången behövs det en hel del kontext för att inte ha sönder saker.

Nu har jag spenderat hela helgen med att försöka fixa ett fel. Något i strukturen och/eller matten gör att resultatet inte blir vad jag vill att det ska vara. Annars hade det ju varit enkelt att köra en debugger och se vart det kraschar. Här är GPT tyvärr helt vilse och ändrar bara saker fram och tillbaka, den ena självsäkra "lösningen" värre än den andra.

Och självklart försöker man göra något som ligger över ens förmåga att programmera och räkna matte, så att klura ut vad som går fel kan ta hur lång tid som helst.

När det blir för mycket för GPT har den också en härlig förmåga att bara hitta på vilken skit som helst, trots extremt tydliga instruktioner om att inte göra det. Den vägrar också regelbundet läsa uppdaterad kod.

Alltså, det kan vara helt sjukt frustrerande.

Å andra sidan är det jäkligt coolt vad man kan göra på kort tid när det verkligen funkar.

Claude är ju såklart inte perfekt och kan du också få för sig att göra saker även om den är instrukterad att inte göra det. Men det sagt så tenderar Claude vara bra mycket bättre på programmering än OpenAI alla versioner jag testat. Den är allmänt ansedd vara betydligt starkare på precis ditt problem med lite större kodbaser då den är extremt kapabel att får en överblick och söka igenom allt utan att behöva läsa in allt i context window och sedan börja hallucinera när det är fullt. Jag har aldrig sett någon så kapabel på att "greppa" som Claude Code:)

Om man jämför med Gemini CLI så är Gemini helt usel i jämförelse på det som jag testat. Men, då Gemini CLI har en gratis tier som är rätt generös och sitt 1 million context window kan man låta den läsa igenom större kodbaser och sedan sammanfatta för Claude komma in och göra ändringar som ett litet hack. Fast det är inget jag använt mig av, men vet många som använder det i deras workflow och det finns t.om MCP för precis det.

Claude code går inte testa gratis, men du kan antingen testa lite över API eller så ingår det i deras månadsplaner.

Permalänk

Om vi räknar bort Googles sammanfattning vid sökningar så är det väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Använde ChatGPT för och tyda vad som står i kyrkoböckerna om min morfars biologiska far. Sen har jag testat bland annat Metas AI offline via GPT4All, men förutom dessa + några fler, aldrig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, AI är inte användbart annat än för tidsfördriv. Den är alldels för rörig och konstig för att kunna göra något seriöst med.

Besparar mig timmar varannan dag på jobbet. Underbart är det!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tojt:

Claude är ju såklart inte perfekt och kan du också få för sig att göra saker även om den är instrukterad att inte göra det. Men det sagt så tenderar Claude vara bra mycket bättre på programmering än OpenAI alla versioner jag testat. Den är allmänt ansedd vara betydligt starkare på precis ditt problem med lite större kodbaser då den är extremt kapabel att får en överblick och söka igenom allt utan att behöva läsa in allt i context window och sedan börja hallucinera när det är fullt. Jag har aldrig sett någon så kapabel på att "greppa" som Claude Code:)

Om man jämför med Gemini CLI så är Gemini helt usel i jämförelse på det som jag testat. Men, då Gemini CLI har en gratis tier som är rätt generös och sitt 1 million context window kan man låta den läsa igenom större kodbaser och sedan sammanfatta för Claude komma in och göra ändringar som ett litet hack. Fast det är inget jag använt mig av, men vet många som använder det i deras workflow och det finns t.om MCP för precis det.

Claude code går inte testa gratis, men du kan antingen testa lite över API eller så ingår det i deras månadsplaner.

Vad får man räkna med för pris för Claude code? Jag har förstått att man får betala dels en fast och kostnad och dels för användning. Jag generar rätt många komplexa förfrågningar dagligen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Besparar mig timmar varannan dag på jobbet. Underbart är det!

Om du säger/tror det så, bara du inte jobbar med något kritiskt. Fullständigt oanvändbar till något som "kräver"... Något alls, typ. Den (i.e chatgpt) misslyckas ju t.om med grundläggande saker som en dator är gjord för så som enkel matematik. Hittar på svar och tar saker helt ur det blå hela tiden. Eller totalt ignorerar det jag instruerat om.

Världshistoriens största bubbla?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841