Muskampen 2025: Segraren korad!

Snabbfråga: Använder du AI i vardagen?

Permalänk
Medlem

Nej, AI är inte användbart annat än för tidsfördriv. Den är alldels för rörig och konstig för att kunna göra något seriöst med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte hur Claude är men har kört en del med GPT (både Copilot och ChatGPT).

Stöter på stora problem när kodbasen och komplexiteten börjar växa lite. Nu har jag t.ex. ett projekt med ~5500 rader kod. Utöver det behövs kanske 2-3000 rader kod som kontext (SDK's med mera). Även om det går att jobba med delar av den åt gången behövs det en hel del kontext för att inte ha sönder saker.

Nu har jag spenderat hela helgen med att försöka fixa ett fel. Något i strukturen och/eller matten gör att resultatet inte blir vad jag vill att det ska vara. Annars hade det ju varit enkelt att köra en debugger och se vart det kraschar. Här är GPT tyvärr helt vilse och ändrar bara saker fram och tillbaka, den ena självsäkra "lösningen" värre än den andra.

Och självklart försöker man göra något som ligger över ens förmåga att programmera och räkna matte, så att klura ut vad som går fel kan ta hur lång tid som helst.

När det blir för mycket för GPT har den också en härlig förmåga att bara hitta på vilken skit som helst, trots extremt tydliga instruktioner om att inte göra det. Den vägrar också regelbundet läsa uppdaterad kod.

Alltså, det kan vara helt sjukt frustrerande.

Å andra sidan är det jäkligt coolt vad man kan göra på kort tid när det verkligen funkar.

Claude är ju såklart inte perfekt och kan du också få för sig att göra saker även om den är instrukterad att inte göra det. Men det sagt så tenderar Claude vara bra mycket bättre på programmering än OpenAI alla versioner jag testat. Den är allmänt ansedd vara betydligt starkare på precis ditt problem med lite större kodbaser då den är extremt kapabel att får en överblick och söka igenom allt utan att behöva läsa in allt i context window och sedan börja hallucinera när det är fullt. Jag har aldrig sett någon så kapabel på att "greppa" som Claude Code:)

Om man jämför med Gemini CLI så är Gemini helt usel i jämförelse på det som jag testat. Men, då Gemini CLI har en gratis tier som är rätt generös och sitt 1 million context window kan man låta den läsa igenom större kodbaser och sedan sammanfatta för Claude komma in och göra ändringar som ett litet hack. Fast det är inget jag använt mig av, men vet många som använder det i deras workflow och det finns t.om MCP för precis det.

Claude code går inte testa gratis, men du kan antingen testa lite över API eller så ingår det i deras månadsplaner.

Permalänk

Om vi räknar bort Googles sammanfattning vid sökningar så är det väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Använde ChatGPT för och tyda vad som står i kyrkoböckerna om min morfars biologiska far. Sen har jag testat bland annat Metas AI offline via GPT4All, men förutom dessa + några fler, aldrig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, AI är inte användbart annat än för tidsfördriv. Den är alldels för rörig och konstig för att kunna göra något seriöst med.

Besparar mig timmar varannan dag på jobbet. Underbart är det!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tojt:

Claude är ju såklart inte perfekt och kan du också få för sig att göra saker även om den är instrukterad att inte göra det. Men det sagt så tenderar Claude vara bra mycket bättre på programmering än OpenAI alla versioner jag testat. Den är allmänt ansedd vara betydligt starkare på precis ditt problem med lite större kodbaser då den är extremt kapabel att får en överblick och söka igenom allt utan att behöva läsa in allt i context window och sedan börja hallucinera när det är fullt. Jag har aldrig sett någon så kapabel på att "greppa" som Claude Code:)

Om man jämför med Gemini CLI så är Gemini helt usel i jämförelse på det som jag testat. Men, då Gemini CLI har en gratis tier som är rätt generös och sitt 1 million context window kan man låta den läsa igenom större kodbaser och sedan sammanfatta för Claude komma in och göra ändringar som ett litet hack. Fast det är inget jag använt mig av, men vet många som använder det i deras workflow och det finns t.om MCP för precis det.

Claude code går inte testa gratis, men du kan antingen testa lite över API eller så ingår det i deras månadsplaner.

Vad får man räkna med för pris för Claude code? Jag har förstått att man får betala dels en fast och kostnad och dels för användning. Jag generar rätt många komplexa förfrågningar dagligen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Besparar mig timmar varannan dag på jobbet. Underbart är det!

Om du säger/tror det så, bara du inte jobbar med något kritiskt. Fullständigt oanvändbar till något som "kräver"... Något alls, typ. Den (i.e chatgpt) misslyckas ju t.om med grundläggande saker som en dator är gjord för så som enkel matematik. Hittar på svar och tar saker helt ur det blå hela tiden. Eller totalt ignorerar det jag instruerat om.

Världshistoriens största bubbla?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Om du säger/tror det så, bara du inte jobbar med något kritiskt. Fullständigt oanvändbar till något som "kräver"... Något alls, typ. Den (i.e chatgpt) misslyckas ju t.om med grundläggande saker som en dator är gjord för så som enkel matematik. Hittar på svar och tar saker helt ur det blå hela tiden. Eller totalt ignorerar det jag instruerat om.

Nu tycker jag du är lite vrång. Kan även jag instämma att den besparar mig väldigt mycket tid på arbetet. Kanske inte timtals varje dag, men ibland så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är ett bra arbetsverktyg för de som klarar av att använda det till sin fördel.

Jag känner inte igen de saker du säger riktigt. Ai hjälper mig ofta trycka ut a4-sidor långa powershell som är en bra grund för det man vill göra och så anpassar man efter behov.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Följer med visst begränsat intresse sådant som rör att köra större maskininlärningsmodeller lokalt.
Annars undviker jag allt dylikt kopplat till molntjänster.

Permalänk
Medlem

Hjälper mig mycket i mitt arbetssökande. Förbereda mig för intervjuer, skräddarsy Cv och personligt brev etc.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Bara när jag Googlar i princip. På sistone har det blivit mycket troubleshooting gällande MBR till GPT i kombination med struliga partitioner så där har Googles AI varit väldigt hjälpsam måste jag säga.

Tjejen har använt AI för att hjälpa till med CV och personligt brev och jag är minst sagt imponerad där också.

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 2060S 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Knappt alls förrän senaste hobbyprojektet att konfa MikroTik RouterOS. Sjukt stökigt GUI för att tolka egentliga CLI, men den gode AI har ju stenkoll på dokumentationen. Många kvällar har det blivit ändå, och AIn har haft fel då och då - men bra stöd hursomhelst.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Om vi räknar bort Googles sammanfattning vid sökningar så är det väldigt sällan.

Är det bara jag som råkat ut för att den haft fel så många gånger att jag helt slutat kolla på den och scrollar förbi?

Ibland uppenbart fel, men ibland googlar man ju saker man inte vet mycket om och godtar således ett svar man tyckte var rimligt men som senare visar sig vara felaktigt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är det bara jag som råkat ut för att den haft fel så många gånger att jag helt slutat kolla på den och scrollar förbi?

Jag gav upp efter att ha kollat en hänvisad källa som skrev något helt annat i verkligheten.
Nu kör jag mest Duckduckgo och kan välja bort AI'n, men det lär gå att maska bort på Google med uBlock Origin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad får man räkna med för pris för Claude code? Jag har förstått att man får betala dels en fast och kostnad och dels för användning. Jag generar rätt många komplexa förfrågningar dagligen just nu.

Deras API priser för on demand har du på hemsidan. Det är inte någon extra kostnad än de tokens du använder om du använder API priserna, fast det kan gå rätt fort, speciellt om du använder deras Opus 4.1 modell som är extremt dyr Sonnet 4 kostar som konkurrensen från OpenAI mer eller mindre och jag använder i stort sett alltid den annat än vid planeringen av project.

Istället än att använda on demand kan du använda en månadsplan och logga in med din vanliga Claude.ai användare. Då är det inkluderat och inga API priser annat än vad du betalar per månad.

Deras månads Pro plan, som kostar i stil med de flesta andra som Gemini och ChatGpt, inkluderar Claude Code, fast dock med rätt låga limits (5 timmars rullande caps) men för att testa på, eller något då och då är det prisvärt, då du får en vanlig all usage AI av högsta kvalitet + access till Claude Code. Så kodar man är det bättre än OpenAi skulle jag påstå om man jämför deras Pro planer.

Jag testade först med Pro och blev så impad, att när jag kört in i två usage limits, så uppgraderade jag till Max som ligger någonstans runt 100eur per månad men där har jag inte kört på någon limit ännu, samt att det ger access till deras flagship modell Opus 4.1. Tanken var först att köra igenom lite backlog under en månad och bara ha det en månad, men med all tid jag tjänat, så har jag valt att ha kvar deras Max plan. Det är svårt räkna men använder du det mer än bara då och då, tjänar du snabbt in på att ha en månadsplan mot att betala on demand med API priserna. Man kan få ut flera tusen euro värt av användning med max planerna mot att betala on demand.

Så om du vill testa, är det nog bäst skaffa en vanlig Pro plan en månad och se hur det funkar för dig. Då slipper du oroa dig för hur mycket tokens du använder.

Permalänk
Medlem

"Ja, väldigt sällan", så Ja. blir kanske någon fråga nån gång i veckan.

Permalänk
Skrivet av olga32:

Ibland uppenbart fel, men ibland googlar man ju saker man inte vet mycket om och godtar således ett svar man tyckte var rimligt men som senare visar sig vara felaktigt.

Nej, jag ignorerar den mer eller mindre också då det brukar inte stämma för fem öre eller är helt ohjälpsam information.

Permalänk
Medlem

Nej, och jag skickar ett brev med klagomål till varje websida jag behöver använda som försöker få mig att använda "AI".

Jag använder DuckDuckGo för flest sökningar, där jag har "AI"-funktionen avslagen. Jag använder ?udm=14 på Google när DuckDuckGo inte räcker. (sökmotor-ord i adressraden)

Jag använder inte Github pga Copilot. Jag hade Copilot avslaget och därmed gömt i VS Code när jag behövde använda VS Code i våras.
Och jag använder inte Windows 11 hemma. Bara min läsplatta har Windows, och det är Windows 10. Annars är det Linux som gäller.

Den enda tjänst jag använder ofta som påstår att den är "AI-baserad" är nog Semantic Scholar, som indexerar vetenskapliga artiklar.
Men inget jag sett där är något som inte kunnat använda mer traditionella tekniker (som jag stötte på under en kurs i Språkteknologi på KTH 2004), så jag är inte säker på om det verkligen är teknik baserad på neurala nätverk som avses. Det är hursomhelst ingen språkmodell-baserad chat i alla fall.

Jag är medlem i en del Discord-grupper, mailinglistor etc. för andra motståndare till AI.
Jag försöker varna mina närstående om riskerna med att använda AI.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Har använt AI en del på sistone för hjälp med tekniska IT-frågor/programmering etc, men har insett att det oftast går fortare att bara läsa dokmumentationen för den mjukvara eller kod jag grejar med.

AI hittar på, har gammal information, och ibland rent ut av ljuger. Tror faktiskt inte vi behöver oroa oss av att AI ska ta över alla jobb.

Permalänk
Medlem

Visst gör jag det men endast modeller jag hostar själv i min server och endast när jag bestämmer det. Ingen AI går utanför WAN-porten.
Ge fan i min data!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Gambit_2K:

Hjälper mig mycket i mitt arbetssökande. Förbereda mig för intervjuer, skräddarsy Cv och personligt brev etc.

Det var väldigt behjälpligt för mig med, just intervjubiten - och nu är jag här!

Permalänk
Medlem

Nej. Det närmsta jag kommer är "AI" sökresultaten som kommer när man googlar numera. Har inget större intresse av "AI" i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag röstade nej men sen kom jag på att jag "använder" ju Ai genererad Hentai-porr. Skulle jag svarat ja?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.