Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Usb hubb eller switch?

Har två datorer och behöver kunna koppla mus/tangentbord snabbt mellan dessa. När ena datorn är inkopplad har jag flera extra USB prylar som jag bara vill ha inkopplade ibland.

Finns någon typ av USB hubb eller switch som jag kan använda?

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue_Moon_:

Har två datorer och behöver kunna koppla mus/tangentbord snabbt mellan dessa. När ena datorn är inkopplad har jag flera extra USB prylar som jag bara vill ha inkopplade ibland.

Det du söker låter som en KVM switch. Men exakt vilken som passar dinna behov och budget är jag mer osäker på 🤔. Men det går ju säkert att leta upp 🙂
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/kvm-s...
https://noerdic.se/collections/kvm-switch?srsltid=AfmBOoqhRJp...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kör själv en US424 (4st USB-portar som delas mellan 4st datorer, ingång byts lätt med en tryckknapp som har separat kabel och kan placeras lätt tillgängligt), och det funkar galant. Om det är strömkrävande grejer rekommenderar jag dock att koppla en USB-PSU (valfri mobilladdare borde räcka) till den dedikerade strömingången på switchen, kan bli stabilitetsproblem annars.

Finns även i variant med 2st datoringångar, US224.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue_Moon_:

När det kommer till att ha flera usb prylar inkopplade ibland, så förstår jag det som att du menar på en av datorerna?
Eller gäller det båda datorerna, som du precis som mus o tangentbord vill skifta runt?

Om det bara är till en, så finns det usbhubbar, som har knappar vid varje port. (Har själv en sådan i garderoben)
Dom kan man tex bara slå på portarna man vill använda för tillfället.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Om datorerna står alldeles bredvid varandra, så kan du ju även använda dig utav Microsoft PowerToys "Mus utan gränser"-funktion för att dela tangentbord och mus mellan datorerna, det fungerar förstås bara om båda kör Windows.

Annars finns det små KVM-switchar för två datorer, där du kan använda dig enbart utav USB-portarna om du inte är intresserad av att switcha skärmar mellan datorerna.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR

Permalänk
Skrivet av zOlid:

När det kommer till att ha flera usb prylar inkopplade ibland, så förstår jag det som att du menar på en av datorerna?
Eller gäller det båda datorerna, som du precis som mus o tangentbord vill skifta runt?

Om det bara är till en, så finns det usbhubbar, som har knappar vid varje port. (Har själv en sådan i garderoben)
Dom kan man tex bara slå på portarna man vill använda för tillfället.

Hej

ena datorn har massa usb-prylar som bara används till den datorn, och bara ibland, så vill kunna koppla bort dessa så att de inte är igång konstant

Mus/tangentbord vill jag kunna dela mellan bägge datorerna.

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Okej, ja det är ju lätt löst. Det finns nämligen USB-hubbar med knappar på för att knäppa på/av individuella USB-portar så du slipper dra ut kablarna hela tiden, exempelvis denna från Deltaco. Om dessa enheter dessutom bara ska användas på den ena datorn så kopplar du med andra ord denna hubb direkt till den datorn istället för via KVM:en, och så kopplar du endast tangentbord och mus till KVM.

https://deltaco.se/1903172

Jag tänkte på PowerToys och mus utan gränser som jag nämnde tidigare. Den lösningen är förvisso endast för Windows-baserade datorer. Men det finns även cross-platform lösningar för att dela mus och tangentbord mellan enheter över nätverk såsom exempelvis Synergy som fungerar med Windows, Mac och Linux.
https://symless.com/synergy

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR