Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

[quote postid="21004572" userid="3175" name="monoleg"]

Finns helt enkelt bättre alternativ i flesta fall (med bättre menar jag oftast opensource)
Är helt enkelt inte intresserad av microsofts lösningar utöver os.

Skulle säga att allt open source är i 99.9% av fallen sämre än Microsofts lösningar. Få företag i världen har lika klockrena, välfungerande och välpolerade produkter som Microsoft som uppdateras kontinueligt år efter år, månad efter månad.

Visst kan man klaga på någon bugg här och där. Men då måste man ju hylla allt bra också.

Om man inte lär sig använda produkterna ordentligt så är det klart att man klagar på att det är skräp som finns där. Det skräpet var jag skeptiskt till, innan jag tog mig tiden att lära det ordentligt. Idag så inser jag hur mycket Microsoft underlättar mitt liv och värderar det.

Något så enkelt som att klicka-å-dra en nedladdad fil i Firefox från downloads, och direkt in i vilket program som helst... Eller klicka-å-dra en fil från ett ZIP-fils-GUI (eller RAR, eller 7zip, eller X), till en filhanterare?
Går utmärkt i Windows, man blir förvånad när det inte funkar (för ja, ibland går det inte).
I Linux? Well....... Nej.
Närmsta jag har kommit med zip-filerna är xarchiver.
Allt inbyggt i Plasma eller Gnome klarar inte av det.

Ibland startar jag Windows på datorn hemma bara för att slippa all småskit som MS trots allt har polerat bort i sitt operativ. Eller har uppfunnit/skapat lösningar på, om man vill utrycka det på det viset.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tycker Iofs Onedrive kunde varit enklare att sätta upp. Jag har kört det till och från sedan det hette Live Folders/Skydrive och fattar ändå inte alltid.
Kanske gammal och trög. Har exempelvis satt upp 3 olika datorer (1 win 11, 2 win 10) med konton för mig, 3 konton åt barnen (med förhoppning om att sparfiler etc ska syncas), 1 gemensamt barnkonto och ett spelkonto för mig.

Jag vill att vissa saker ska backupas till Onedrive, men inte syncas till övriga datorer. Skrivbordet exempelvis. Andra mappar ska syncas mellan datorer, exempelvis Dokument. Filhistorik ska vara på, och inkludera någon folder från user\Appdata, samt vissa Onedrive-foldrar. Osv. Kanske för krångligt scenario men om man bara kunde få 1 sida att ställa in allt på så...

Du kan göra det. Du måste bar göra det per dator och profil då det är profilstyrt. Men när du loggar in på Onedrive på datorn så får du valet i guiden att backupa saker. Det ävljer du ja på och sen bockar du i bilder, dokument etc men bockar ur Skrivbordet. Så gör du så för alla datorer och konton du vill ha just den inställningen på.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

En till sten på gravröset

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror alla vid det här läget vet att om produkten är (typ) gratis så är det du som är produkten

Vad är det som är gratis med windows då?
Tycker själv att det är svindyrt och inte gratis!

Skrivet av Belgaar:

Microsoft satsar miljarder och miljarder på säkerhet varje år. Finns inget säkrare bolag i världen när det gäller datahantering. Millitär och mångmiljardkoncerner använder Microsofts onlinetjänster.

Nope inte på långa vägar!
Microsoft har sparkat mängder med beta testare o en hel del programmerare/utvecklare samt börjat använda mycket AI till programmering/testing.
Och detta har visat sig snabbt då antalet buggar/säkerhetsrisker har ökat rejält och rent idiotiska misstag som den sämste beta testare hade upptäckt direkt sluppit igenom.

Skrivet av Pettson88:

Det går att minska telemetrin o.s.v. i Windows också, men det kräver medvetenhet och att man faktiskt aktivt gör det. Från de inbyggda valen som finns, till att köra en custom install med Rufus, ExplorerPatcher, lite register-tweaks o.s.v., o.s.v..

Visst det går
Men man behöver köra det man använde för att stänga av all skit ofta för microsoft slår väldigt ofta på dessa saker igen vid diverse windows uppdateringar.
Och NEJ det behöver inte vara nån säkerhets uppdatering som gör det utan kan vara vilka som helst.
Vilket är förbannat irriterande!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Äh, lokalkonto låter som något som var poppis under 2000 till början på 2010-talet.

Känner knappt någon med Windows som använder mer än 1 konto på sitt system. Och har inte fler personer i familjen så har de sitt egna konto eller låter den få använda inloggningskontot.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Fast hoppa över registreringen i iOS är ju en sanning med modifikation. Du kan inte använda den smarta delen av en smartphone utan ett konto.

En iPhone är full med förinstallerade appar som går att använda utan krav på Apple ID. Vad behöver du egentligen utöver Safari?

Visst är det begränsande utan BankID och kanske Swish, men du kan logga in i AppStore, ta hem allt du behöver och sedan logga ut helt igen om du så vill. Eller välja en butik från tredjepart om du så vill.

Själv kör jag min iPad Mini med minimal koppling till iCloud. På en halvgammal iPad Pro, som min sambo tagit över, ligger appar jag plockade hem fortfarande kvar efter utloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Äh, lokalkonto låter som något som var poppis under 2000 till början på 2010-talet.

Känner knappt någon med Windows som använder mer än 1 konto på sitt system. Och har inte fler personer i familjen så har de sitt egna konto eller låter den få använda inloggningskontot.

Synd om alla du känner då

Enligt mig borde alla ha minst två konton på sina datorer. Ett som "Administrator" i sin rätta bemärkelse och som lokalt konto. Sedan ett vanligt användarkonto med begränsad behörighet för daglig användning. Vill man köra detta som lokalt konto eller via Microsoft är upp till var och en.

Edit:
Kan tillägga att samtliga Windows-versioner har haft ett dolt admin-konto från start sedan Windows XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Fast hoppa över registreringen i iOS är ju en sanning med modifikation. Du kan inte använda den smarta delen av en smartphone utan ett konto. Du kan i princip bara ringa och skicka sms. BankID? Måste ha ett konto för att ladda ner appen. Swish? Samma sak där osv.

Ska du ha en smartphone utan att kunna ladda ner appar kan du ju lika gärna köpa en dumphone och fortsätta ringa och smsa dina vänner/familj med.

Du kan inte använda App Store, det är den stora begränsningen. Eftersom BankID bara distribueras den vägen så är det klart att det inte kommer att fungera, och Swish behöver BankID.

Dock håller jag inte med om att du bara kan ringa och skicka SMS. Du har en fullt kompetent webbläsare i Safari, du kan använda Mail för andra mailkonton, du har en bra kamera och det går att använda tjänster från någon annan för filer i molnet osv. Apple skickar med mängder av program med telefonen numer, det går att göra mycket.

Tyvärr kräver processen för att installera Altstore fortfarande ett Apple-konto eftersom Apple vill verifiera att du är i EU och därmed får tillgång till appen, så det går inte att ta hem den heller. Kunde de lösa det hade man klarat sig riktigt bra utan Apple-konto där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av dlq84:

"alla" är ett starkt ord. Men de flesta kommer att göra det, tyvärr.

Till er som säger att ni byter till Linux "den dagen": Varför vänta?

För att Linux är skit! Skit sedan 1994!

Komplicerat och rörigt!

Permalänk
Medlem

En ny Linux dist är fan inte svårare än att köra Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För att Linux är skit! Skit sedan 1994!

Komplicerat och rörigt!

Och alldeles underbart!

Ser ärligt talet inget fel alls med GNU/Linux om du kan få det förinstallerat på din Linux-certifierade hårdvara. Likt min Dell XPS 13 Developer Edition.

Men det är inte Windows och bör inte heller ses som en direkt ersättare till Windows.

Att köra Windows-program under Linux blir aldrig optimalt även om många vill få oss att tro det. Däremot finns det väldigt bra program för Linux om man vågar sig bortom mainstream (LibreOffice, GIMP, Firefox och liknande).

Ser program såsom OcenAudio, SoftMaker Office, DaVinci Resolve och FireApalca som starkare alternativ, men dessa är "tyvärr" inte FOSS (vilket tydligen är viktigt för Linux-gurus med skägg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Om du ska spela och har lokalt konto eller inte tror inte de spelar så stor roll )

https://www.youtube.com/watch?v=Gu4vmqryJJs&t=333s

Ja om man är mån om sitt privatliv och sin data, så köper man spel och installerar lokalt (GOG t.ex.), än att kör via steam.
Sen kör man då med en annan brandvägg än det windows erbjuder och säger nej till allt som vill ut på internet förutom typ ens webbläsare och de få andra saker som måste ha internet för att fungera.

Mycket få spel förutom multiplayer som kräver internet uppkoppling för att starta.
De mesta windows tjänster och program går också att nekat utan problem.
Svårare än så är det inte...

Permalänk
Medlem

Ett bra exempel på då man inte vill rega ett MS online konto är när man ska sälja datorn, blåser ur och installerar en ren windows installation, eller bara installerar åt någon annan som är teknisk okunnig.

Jag vill då inte skapa konton åt andra som jag inte ens vet om de vill ha det, och dessutom undrar jag om det är juridiskt gångbart om man ens får göra det. Jag skulle heller inte vilja ge ut min epost och inloggning för att någon annan behöver det för en windows installation åt en dator jag ska köpa.

Är inte det dessutom urkundsförfalskning?

Det har ju varit en del hallå i media om vanligt folk som använder sin respektives BankID för att hjälpa till i hemmet, och myndigheter menar med allvarlig ton att så får man absolut inte göra det är olagligt.

Så hur gör man som privat person då?

Du har också tekniska situationer där du kanske visserligen har tillgång till internet men du får inte koppla upp datorn pga t.ex. känslig information etc. Eller internet uppkopplingen är inte säker.