Cambridge-projekt räddar gamla disketter

Permalänk
Melding Plague

Cambridge-projekt räddar gamla disketter

Biblioteket vid det anrika universitetet sätter fingret på databevaring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

copy a:\*.* c:\

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

För några år sedan kasserade jag hela mitt bibliotek med 3,5" floppy. Märkesdisketter mestadels. Roande mig med att packa upp några arkiv som var spannande över flera diskar, samt kollade igenom ett antal diskar med dokument. Ungefär 10% vill jag minnas av dessa diskar var korrupta. Alla diskar förvarande i normal rumstemperatur, så inte påverkade av fukt eller annat.

Permalänk
Medlem

Jag har precis skaffat en XUM1541 o gjort avbilder på alla mina C64-disketter. Vill ngn ha hjälp med detta så bara att hojta till!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Har fortfarande några hundra disketter kvar till C64/Amiga/PC, fast allt som faktiskt kändes värt att bevara (typ gamla skolarbeten eller hobbyarbeten) har kopierats till HD för länge, länge sen. Återstoden är bara lite program som olika versioner av "Workbench", "Deluxe Paint" och dylikt, samt diverse gamla spel.

Inget sällsynt, utan allting är grejer som jag lätt kunde ladda ner en kopia av från nätet, om jag av någon outgrundlig anledning skulle vilja använda dom igen.

Permalänk
Medlem

Har USB-läsare för vanliga 2MB 3,5"-disketter samt min Iomega Zip 250MB

Alltid småkul att koppla in tillsammans med modern hårdvara

Permalänk
Medlem

Vad är det för diskett i fokus på bilden till artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad är det för diskett i fokus på bilden till artikeln?

Verkar vara till Amstrad CPC/PCW:
https://en.wikipedia.org/wiki/Amstrad_CPC
https://en.wikipedia.org/wiki/Amstrad_PCW

3"-disketter som jag aldrig sett tidigare.

Mer info:
https://www.cpcwiki.eu/index.php/CF2_Compact_Floppy_Disc

Permalänk
Medlem

”Copy that Floppy Cafe”

Fy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack!
Nej har aldrig sett dem heller.

Permalänk
Medlem

Stör mig på att jag slarvat bort min 5.25" diskdrive. Floppysarna ligger kvar i en låda men driven är spårlöst försvunnen. >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Påminner lite om formatet för Nintendo's diskdrive.

Permalänk
Medlem

"Räddade" nyligen alla mina gamla AMIGA och PC disketter. Av säkert 150-200 disketter så var det bara ett fåtal som inte gick att läsa. Disketterna är minst 30 år gamla vilket är imponerande, särskilt när man har haft flera Seagate och IBM hårddiskar som gått sönder efter knappt ett år. Även ZIP-100 diskarna var fullt läsabara utan fel. Nu återstår bara mina gamla C64 kassetter som ska samplas in och konverteras.

När man sitter där och matar diskett efter diskett, där varje diskett tar någon minut att läsa in så blir teknikutvecklingen ganska påtaglig. Tänk att alla mina program från AMIGA-tiden idag ryms i DRAM cachen på min SSD som skyfflar >7000 MB i sekunden.

Permalänk
Medlem

Kul idé. Jag har nog en hel flyttlåda med disketter med bilder, gamla skolarbeten, spel, Windows 95 etc etc - blir nog att lägga allt på tippen. Men det hade ju vart kul att gå igenom lite och se om man hittar något som är roligt att spara. Omständigt dock

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Tänk att alla mina program från AMIGA-tiden idag ryms i DRAM cachen på min SSD som skyfflar >7000 MB i sekunden.

Gillar även hur min gamla Amiga 500 med 2MB Chipmem/4MB Fastmem med 52MB HDD bootar snabbare än många av dagens datorer.

Det som kan ta lite tid är att få hårddisken att spinna upp.

Min Amiga 4000 var ett monster med 146MB RAM och 4.3GB SCSI HDD när det begav sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

"Räddade" nyligen alla mina gamla AMIGA och PC disketter. Av säkert 150-200 disketter så var det bara ett fåtal som inte gick att läsa. Disketterna är minst 30 år gamla vilket är imponerande, särskilt när man har haft flera Seagate och IBM hårddiskar som gått sönder efter knappt ett år. Även ZIP-100 diskarna var fullt läsabara utan fel. Nu återstår bara mina gamla C64 kassetter som ska samplas in och konverteras.

När man sitter där och matar diskett efter diskett, där varje diskett tar någon minut att läsa in så blir teknikutvecklingen ganska påtaglig. Tänk att alla mina program från AMIGA-tiden idag ryms i DRAM cachen på min SSD som skyfflar >7000 MB i sekunden.

Första gången jag fick en SSD i burken var en sån jäkla aha upplevelse. Hoppet från IDE-HDD till SATA-SSD var helt galet. Kändes som man fick en ny dator.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm