Datorn startar ej efter linux installation (Löst)

Permalänk
Medlem

Datorn startar ej efter linux installation (Löst)

Hej
Är ny på linux och efter ha installerat Linux Mint så kan jag ej starta min dator då jag får upp att det inte finns någon boot bar hårddisk. Har kollat i bios så att det är rätt hårddisk som den ska boota ifrån. Stoppar jag i usb stickan med installations filen för linux så får jag bara ett fel meddelande och datorn stänger av sig själv.
Vet ej vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Om du går till Linux Mints hemsida så finns det en knapp som heter "Installation Instructions" .

Har du följt den guiden när du skapade din usbsticka ?

Permalänk
Medlem

Jag har följt den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roobak20:

... efter ha installerat Linux Mint så kan jag ej starta min dator ...
... Stoppar jag i usb stickan med installations filen för linux så får jag bara ett fel meddelande och datorn stänger av sig själv ...

Jag förstår inte riktigt om du redan installerat Linux eller om du har problem med installations-USB:n innan installation?

Oavsett så är det fel på boot-partitionen för vad du än försöker boota på bilden som tyder på att installationen inte gått rätt till.

Permalänk
Medlem

Har du kolla så secure boot i bios inte är aktiverat? Flesta linux kräver att den är avaktiverad

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Slår jag av secure boot så får jag detta fel meddelande.

Permalänk
Medlem

Det underlättar om du skriver vilken dator du har och vad den har för specifikationer.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roobak20:

Slår jag av secure boot så får jag detta fel meddelande. <Uppladdad bildlänk>

Om det är löst så bör du även skriva vad som löste det. Nästan så man borde banna direkt när folk inte gör det.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det som löste det var att usb-porten som usb minnet satt i hade hoppat ner och lagt sig lägst ner i boot ordningen.