Win 11 verkar vara en enorm spyware?

Permalänk
Medlem

Win 11 verkar vara en enorm spyware?

https://youtu.be/C44iCr6czAo?si=RagF9JIRNOPp_Ofo

Det verkar som windows 11s uppgift är att en AI sammanfattar hela ditt liv genom att se exakt vad du gör på din dator, vilka hemsidor du tycker är intressanta, vad du skriver på datorn, vilka filmer du ser, vad du ritar osv och sammanfattar detta och skickar till Microsoft.

Funderar seriöst på att gå över till Linux.

Vad tycker ni om win 11, har MS rätt att använda datorn som ni själva betalat för för att spionera på er och i princip välja vad ni kan installera på datorn (se gärna länkade filmen om hur windows lätt råkar deleta linuxpartitioner osv)

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Det verkar som windows 11s uppgift är att en AI sammanfattar hela ditt liv genom att se exakt vad du gör på din dator, vilka hemsidor du tycker är intressanta, vad du skriver på datorn, vilka filmer du ser, vad du ritar osv och sammanfattar detta och skickar till Microsoft.

Vad tycker ni om win 11, har MS rätt att använda datorn som ni själva betalat för för att spionera på er och i princip välja vad ni kan installera på datorn (se gärna länkade filmen om hur windows lätt råkar deleta linuxpartitioner osv)

När du har den inställningen redan från start, så finns det inte så mycket att diskutera. Personligen sett till telemetri ser jag inga större skillnader mellan 10:an och 11:an och det finns inställningar där du kan slå på och av funktioner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gå över till Linux

Mvh Windows 11 användare

Finns självklart problem med Windows, men tvivlar på att de har koll på vilka filmer jag ser och blockerar vad jag installerar.

Permalänk
Medlem

@jnsson Såg du videolänken? Kan du slå av all telemetri i win 11?

@Reyintaz Såg du länken? Annars kolla sista delen om hur win 11 sparar screenshots med vissa mellanrum som copilot analyserar för att se vad du har för dig.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

@Reyintaz Såg du länken? Annars kolla sista delen om hur win 11 sparar screenshots med vissa mellanrum som copilot analyserar för att se vad du har för dig.

1. Den funktionen du pratar om (recall) fungerar bara på väldigt nya datorer (ej på min dator) och plus att du kan stänga av den funktionen om du inte vill ha den aktiverad. Du kan också avinstallera Copilot appen i Windows 11. Tänker inte kolla på en video med det videonamnet eller vad man nu ska säga, den kommer inte vara opartisk. 2. Du kan inte stänga av all telemetri i Windows 11, MEN det har du inte heller kunnat göra i 10:an.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Har inte sett videon men använder själv DoNotSpy11 för att göra det så svårt för MS som möjligt. Användning och nedladdning sker på egen risk.

https://pxc-coding.com/donotspy11/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Vad jag vet så har jag inte copilot på min dator

Permalänk
Medlem

Suck, alla dessa clickbaity videor...

Ge mig, i textform, en korrekt och saklig sammanställning av *exakt* vad som skickas, vart och på vilket sätt i stället.
Att medelst aktivism (så som "kreatören" i videon använder) ge Microsoft en känga... för all del, men det blir inte särskilt sakligt.

Det går på flera sätt att minska telemetrin och informationen Microsoft får/tar på många sätt. Om du med Rufus eller OOBE/motsvarande (så länge det fungerar, lär sannolikt komma något annat som fungerar) installerar Windows 11 utan Internetåtkomst alls så lär inte Microsoft få så mycket data, om man säger så.

Som sagt, ideologiskt är jag helt med på att Microsoft förtjänar ett tjog kängor eller så, men det går å andra sidan också att på en lång rad olika sätt göra så Windows 11 faktiskt blir mer användbart för en själv. Från inbyggda inställningar till en rad tredjepartsverktyg, till i "värsta fall" köra helt utan Internetåtkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, jag hatar såna där videor, en av alla anledningar till varför jag inte kollade videon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ställen Windows behöver "kommunisera" med;

1. update.windows.com (menar "Windwos Update features", vet många fler adresser används)

2. ..

3. ...

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Eller så konfigurerar du bara brandväggen korrekt i Windows mha Simplewall eller motsvarande. En DNS likt AdGuard DNS hjälper också en hel del. Kolla videos ang. "hardening", så sover du bättre sen

Gillar GNU/Linux, men det är inte Windows (på gott och ont).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Du ger microsoft rätten att spionera på dig, du kan installera något annat på den.

Installera linux i en virtuell maskin. Testa det. Sen gör du ett val.

Sanningen är dock att 95%+ (påhittad siffra, med all sannolikhet högre) kommer i slutändan att installera windows 11.

Och ja, windows gör saker som man inte bett om vid installation. Försök gärna att installera windows om du har mer än en EFI-partition. Går inte, installationen får psykbryt. Rådet är som alltid att installera windows på seperat disk och koppla ur allt annat, vilket inte är särskilt enkelt med m.2-diskar (speciellt om de då sitter bakom grafikkortet...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Har dock för mig att Rob Braxman är en fd Microsoft:are, så det ligger antagligen lite sanning i hans påståenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har dock för mig att Rob Braxman är en fd Microsoft:are, så det ligger antagligen lite sanning i hans påståenden.

Ja, Microsoft har ju bara en bit över 220 000 anställda, så givetvis ligger det sanning i alla dessas påståenden... nej, min poäng kvarstår. Fram med fakta i text.

Är skapligt trött på det där resonemanget att "person X har jobbat med Y" och att de då blir någon slags auktoritet representativa för en hel bransch/ett helt företag. Lite som det dyker upp titt som tätt nämns i ex. UFOclockers-tråden - bara för att någon jobbat på Pentagon (~25 000 anställda) betyder det inte att de automatiskt vet/talar sanning/inte är vrickade på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ge mig, i textform, en korrekt och saklig sammanställning av *exakt* vad som skickas, vart och på vilket sätt i stället.

Ja, det skulle vara väldigt trevligt om Microsoft gjorde en sådan sammanställning, så folk slapp gissa vad Windows gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ja, det skulle vara väldigt trevligt om Microsoft gjorde en sådan sammanställning, så folk slapp gissa vad Windows gör.

Visst, men nu är inte bevisbördan omvänd. Det är en klickbetesvideo som hävdar massa saker, då ligger bevisbördan på denne. Att då bara göra en video av det, och sedan alla hänvisar till "har du sett videon" är en rent ut sagt urusel "källa".

Ställ för all del frågor, men även sådana kan tas upp i textform (gärna med tydliga källor som kod, trafik- och/eller processövervakning, screenshots på sådant etc. etc. etc., där det givetvis analyseras i kontexten vilka inställningar som är gjorda, hur scenariot ser ut i övrigt avseende hård-/mjukvara o.s.v.) med tydliga referenser till vad som efterfrågas och varför. Det behövs inte någon förbannad klickbetesvideo för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Visst, men nu är inte bevisbördan omvänd. Det är en klickbetesvideo som hävdar massa saker, då ligger bevisbördan på denne. Att då bara göra en video av det, och sedan alla hänvisar till "har du sett videon" är en rent ut sagt urusel "källa".

Ställ för all del frågor, men även sådana kan tas upp i textform (gärna med tydliga källor som kod, trafik- och/eller processövervakning, screenshots på sådant etc. etc. etc., där det givetvis analyseras i kontexten vilka inställningar som är gjorda, hur scenariot ser ut i övrigt avseende hård-/mjukvara o.s.v.) med tydliga referenser till vad som efterfrågas och varför. Det behövs inte någon förbannad klickbetesvideo för.

Herrejösses, bevisbörda. Ett ord som får mig att kräkas.
Vad är det här, rättegång?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Du kanske själv ska undersöka mer om vad recall faktiskt är etc innan du bara blind hör något och sen tar allt som värsta möjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Sitta och se och lyssna på en video där nån random typ babblar i drygt 24 min för kanske 10 sek info är inte min grej.
Sammanfatta gärna i max två till tre meningar som betyder något i sammanhanget.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Och clickbaiten får mig att kräkas, då är det jämnt. 🙃

Permalänk
Medlem

Nu är ju saningen att Microsoft och många andra de facto tjänar massiva pengar på Data-Mining, och det är dina data de minar. Alldeles särskilt AI är enormt hungrigt efter nya data. Att då säga att det inte är något att bry sig om är otroligt korkat. Just saying.

Linux är otroligt mycket sämre än Windows för daglig användning som desktop, men magnituder mindre hyss i bakgrunden. Som tur är får man fortfarande välja.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Varför denna bevisbörda? Oavsett riktning så sätter man upp en egen brandvägg mellan datorn och sin router. Detta minimerar risken för spionage och man kan lätt ta reda på vad som snokas fram. Windows snokande skulle jag säja är irriterande men harmlöst, jämfört med risken för malware, bedrägerier etc.

Jag vet inte vad Windows spionerar på, förutom dom faktiska saker dom gör, som deras online-konton t.ex. Men oavsett, allt annat skräp till tredjeparts webbsidor stoppar man också samt att man kan vara anonym / annat land på hemsidor.

Jag använder inte Windows just för att det inte passar mig, som till mestadels beror på saker dom redan erkänner / faktiskt gör. Inte sådant dom eventuellt kanske håller på med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Och clickbaiten får mig att kräkas, då är det jämnt. 🙃

Ditt sätt att argumentera.

TS påstår att Windows spionerar och länkar en video som källa.
Du gillar inte videon (med all rätt för övrigt).
Och ställer kraven:
"Ge mig, i textform, en korrekt och saklig sammanställning av *exakt* vad som skickas, vart och på vilket sätt i stället."

Sen statuerar du själv att:
"Det går på flera sätt att minska telemetrin och informationen Microsoft får/tar på många sätt. Om du med Rufus eller OOBE/motsvarande (så länge det fungerar, lär sannolikt komma något annat som fungerar) installerar Windows 11 utan Internetåtkomst alls så lär inte Microsoft få så mycket data, om man säger så."

UTAN KÄLLA eller "i textform, en korrekt och saklig sammaställning av EXAKT vad som du blockerar".

Så jäkla trött på folk som grinar källa men lever inte som de lär själva.
Bevisbörda.... herregud.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ditt sätt att argumentera.

TS påstår att Windows spionerar och länkar en video som källa.
Du gillar inte videon (med all rätt för övrigt).
Och ställer kraven:
"Ge mig, i textform, en korrekt och saklig sammanställning av *exakt* vad som skickas, vart och på vilket sätt i stället."

Sen statuerar du själv att:
"Det går på flera sätt att minska telemetrin och informationen Microsoft får/tar på många sätt. Om du med Rufus eller OOBE/motsvarande (så länge det fungerar, lär sannolikt komma något annat som fungerar) installerar Windows 11 utan Internetåtkomst alls så lär inte Microsoft få så mycket data, om man säger så."

UTAN KÄLLA eller "i textform, en korrekt och saklig sammaställning av EXAKT vad som du blockerar".

Så jäkla trött på folk som grinar källa men lever inte som de lär själva.
Bevisbörda.... herregud.

Aww, får jag rekommendera tråden Gubbgnäll?

Nu har ju jag, till skillnad från länken i OP, inte postat en klickbetesvideo, men bra försök att vända på steken. (Det är också ett argumentationsfel, kallat tu quoque). Så var du så trött du vill, det förändrar ingenting - utom möjligtvis din energinivå då.

Jag är trött på folk som hakar på klickbetesmög utan vidare, så, som sagt... vi är väl mer lika än olika. Bara att vi stör oss på olika saker. Helt okej, beklagar att du inte uppskattar mitt resonemang - det kräver jag inte att du ska göra. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Japp! Fram med Wireshark och upp till bevis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Japp! Fram med Wireshark och upp till bevis!

Nej, här ska vi gå på känsla! Jag upplever att Windows är kass och spionerar på mig, då är det minsann en objektiv sanning! Sådetså! 😁 Jag har hört det från en av Microsofts före detta hundratusentals anställda, då MÅSTE det ju bara vara sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag använder inte Windows just för att det inte passar mig, som till mestadels beror på saker dom redan erkänner / faktiskt gör. Inte sådant dom eventuellt kanske håller på med.

Där ligger problemet för mig med Win11, telemetri + datamining och reklam som standard.
Idag kanske det är insamlande av lite oskyldig data...men om 5 år kanske hela det är så lukrativt att samla allt för träna sin egen eller andras språkmodell/AI/whatever. Allt i små steg förstås.. så Svensson blir sakta men säkert avtrubbad.
Och detta kommer från någon som har använt operativ från Microsoft sedan Dos 3.11. Men med Win11 har jag fått nog och kan inte med gott samvete stödja vägen Microsoft valt. Som tur är jobbar man i en bransch där Win11 blivit "utkastat" så övergången till annat operativ var nödvändigt oavsett.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Aww, får jag rekommendera tråden Gubbgnäll?

Nu har ju jag, till skillnad från länken i OP, inte postat en klickbetesvideo, men bra försök att vända på steken. (Det är också ett argumentationsfel, kallat tu quoque). Så var du så trött du vill, det förändrar ingenting - utom möjligtvis din energinivå då.

Jag är trött på folk som hakar på klickbetesmög utan vidare, så, som sagt... vi är väl mer lika än olika. Bara att vi stör oss på olika saker. Helt okej, beklagar att du inte uppskattar mitt resonemang - det kräver jag inte att du ska göra. ^^

Ja jag vände på steken för du presenterar inte heller några ”bevis” för dina påståenden.
Ja det skulle kunna vara ett inlägg i gubbgnäll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja jag vände på steken för du presenterar inte heller några ”bevis” för dina påståenden.
Ja det skulle kunna vara ett inlägg i gubbgnäll.

Som sagt - ett argumentationsfel. Känns inte som att det är lönt att vi tar den diskussionen här... eller alls, för min del. 😅
Om du mot all förmodan vill fortsätta får du väl skriva av dig i Gubbgnäll-tråden eller skicka ett PM.

Upplever att båda våra stickspår utan problem hade fått plats i ovan nämnda tråd, jag ska åtminstone inte vara såpass hycklare att jag tänker försöka förneka det... ^^

(Och inget alltför personligt menat - har vaknat på fel sida och är trött på världen i allmänhet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Som sagt - ett argumentationsfel. Känns inte som att det är lönt att vi tar den diskussionen här... eller alls, för min del. 😅
Om du mot all förmodan vill fortsätta får du väl skriva av dig i Gubbgnäll-tråden eller skicka ett PM.

Upplever att båda våra stickspår utan problem hade fått plats i ovan nämnda tråd, jag ska åtminstone inte vara såpass hycklare att jag tänker försöka förneka det... ^^

(Och inget alltför personligt menat - har vaknat på fel sida och är trött på världen i allmänhet.)

Jag förstår din poäng men håller inte med om att det är argumentationsfel i det här fallet.
Eftersom du säger dig kunna blockera telemetrin så säger du alltså även att du vet vad den är.
Därav har du "bevisbörda" likaväl.

Visst, jag lägger gärna ned. Jag stör mig också på såna där videos, men att dra bevisbörda kortet ligger lägst ned i beta-hanne högen av drag.

Visa signatur