Snabbkoll: Hörlurar eller högtalare?

Permalänk
Medlem

Hade velat köra mera högtalare men bor i lägenhet så det blir svårt att spela så högt som jag vill.

Så mitt svar blir 100% inear hörlurar. Får min del av högtalare varje gång jag sätter mig i bilen dock (eftermonterat ljud och ja, jag är snart 40 år och sitter med feta basar och spelar Metal i svinhög volym. Och jag älskar det).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Alltid högtalare vid TVn, högtalare vid datorn om jag inte sitter och pratar på Discord.

Permalänk
Medlem

till, från och på jobbet på hörlurar, airpods 4 anc.
Ibland mina wh1000 xm3 om jag åker pendeln, den tjuter lite för mycket på de gamla tågen som går igenom anc på mina pods.
Det är 80-90% av mitt musiklyssnande....och hörlursanvändande.

Resterande tiden är högtalare, film, musik hemma, spel discord etc. Alltid högtalare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Lego Master

Har både högtalare och hörlurar till datorn, men när jag jobbar kör jag oftast högtalarna eftersom det varit lättast att kunna mixa ljudet från både jobbdatorn (möten osv) och speldator (youtibe, musik..). Men kvällstid blir det hörlurar eftersom jag kör BF6 med VAL Wartape-mixen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold7 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

100% Högtalare . Ett par B&W 685 som drivs av ett XTZ 300W class D steg och en Yamaha Soavo 900sw .
Ska kännas som en häst sparkar dig i bröstkorgen när man vrider upp

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | MSI MAG B850 TOMAHAWK | RYZEN 7 9700X | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | ASUS Radeon RX 9070XT | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG 27" 165Hz 1440P Nano IPS | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Får tänka på grannarna, det blir hörlurar för det mesta.. Bor i gammalt 40-tals hus och man hör precis allt från att någon drar en möbel över golvet eller att någon går i trapphuset.. Det var väl inte tanke på att folk skulle spela högljudd musik förr. Man ska ha ett par sköna IEMs bara med bra grepp. Aldrig over-ears, alldeles för varmt och jävligt.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Alla som använder högtalare för musik måste antingen ha kasst ljud eller inte bo i lägenhet (alternativt befinner sig i öppen väånad konflikt med grannarna):P Det är en av de stora nedsidorna med att bo i lgh, visst går det att spela musik på högtalarna eller njuta av filmen med bombastiskt ljud, men då får det ske i korta stunder dagtid om man inte har lyxen att bo i något nybygge där ljudisolering fanns med i tankarna när man ritade byggnaden.

Ljudet är bra nog för att lyssna på en del musik, om det inte är så noga att alla nyanser ska med. Nu lyssnar jag väldigt lite på musik, kanske bara en halvtimme i veckan om ens det. Men eftersom jag inte har förstört min hörsel med konstant hörlursanvändande i 20-30 år, så kan jag lyssna på låg volym.

Jag bor i lägenhet, men det är extremt bra ljudisolering här. Tjocka betongväggar/tak. Jag hör nästan aldrig nån granne, förutom när personen ovanför tappar nåt köksredskap i golvet, eller när grannen intill får ett vredesutbrott på mannen eller barnen, eller när hunden till en annan granne intill får för sig att skälla oavbrutet i några timmar. Men det hörs bara svagt, trots att det är starka ljud vid källorna.

Jag spelar upp ljud med ungefär 60-65 dBA (har jag mätt det till) dagtid, och sänker från det efter kl 22.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Luftiga lurar med öppna kåpor så det inte blir svettigt.

Permalänk
Medlem

Högtalare när helst man kan, men behöver spelar man skjuta-spel så behöver man ofta ha spetsade öron och då åker lurarna på, har även helst lurar på om man ska prata med folk i micken.
Ibland sover det också andra människor i samma rum och då blir det hörlurarna också för att inte väcka dom.
Ibland åker dom även på om man vill fortsätta lyssna men måste gå till köket och skala potatis, plocka disk eller borsta tänderna m.m.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk

Om jag inte spelar med någon är det självklart högtalare. Krig på datorn, krig i rummet är mitt motto. Finns ingen skönare känsla än bastrycket från explosioner eller vapen i spelet. Kör 5.1 med studiomonitorer och rejäl subwoofer.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem

Både och.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

90% Högtalare...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt jämnt i omröstningen ändå, jag förväntade mig att det skulle vara fler avsevärt fler som röstade hörlurar än högtalare.

Permalänk
Medlem

Hörlurar när frugan är hemma annars är det min hemmabio som poppar musik.

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

100% högtalare då jag avskyr den fysiska känslan mot/i örat som lurar och snäckor ger. Sen tar inte hörseln lika mycket stryk och grannarna får höra bra musik med. Win-win!

Exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Min yngsta bror hade liknande problem till den nivån att hans hyresvärd knackade på för att se så inte lägenheten stod tom.
Han är bara tystlåten av sig, går inte ut så ofta och sitter mest vid sin dator med hörlurar på. Udda land man bor i där man varken får vara högljudd eller tyst. Allt ska vara lagom antar jag.

Haha ja du har nog mycket rätt i din Lagom-tes!
Har inte ens tänkt på det..

Det gjorde min kväll faktiskt haha, fick mig ett gott skratt

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z rauf 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Högtalare på dagtid och hörlurar på kvällen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Mountain Everest MAX w/Mako MX | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Båda

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Vid datorn, som detta gällde, så blir det spel, musik och media (youtube m.m.) med lurar/headset.

Men jag kollar i stort sett aldrig på serier och film vid datorn, det sker vid TV'n (med fysisk media). Har hemmabioljud bl.a. så jag föredrar den upplevelse helt klart.

Sen spelar jag en del på konsol och då blir det framför TV'n också. Men det var ju inte vad den här frågeställningen gällde.

Permalänk
Medlem

Högtalare, det ska helst vara så mycket bas att det känns svårt att andas, grannarna älskar det inte dock. 😄

Permalänk
Medlem

Både och, rätt blandat, beror på humöret och hur mycket oväsen grannarna för.

Sitter inte och snackar på discord längre, så skippade hörlurar med mikrofon denna gång och köpte instegs modellen av sennheiser.
Funderar på att köpa en sån liten hörlursförstärkare som man kan ha vid skärmen som har mikrofonuttag och köpa en bordsmikrofon om jag saknar mikrofon i framtiden.