Apple Store Täby ger urusel service till äldre

Permalänk
Medlem

Apple Store Täby ger urusel service till äldre

Apple Store i Täby vägrade hjälpa min svägerska med att byta telefon. Hon har en gammal 6s och har nu köpt den nya iPhone 17. Men eftersom de inte köpte den direkt av Apple så vägrar de hjälpa till. Ofattbart dåligt, som om hon hade kommit in med en ny Samsung.
Har Apple ens rätt att göra så? Enligt sina egna regler? Stötte hon på ett låtsasgeni?

Permalänk
Medlem

Så hon har inte köpt mobilen där men ni förväntar er att hon ska få hjälp där? Har jag förstått det rätt då?

Du kan testa att köpa en dator på Netonnet och traska in på Elgiganten och be dem hjälpa dig så får ni se hur det går 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Apple Store i Täby vägrade hjälpa min svägerska med att byta telefon. Hon har en gammal 6s och har nu köpt den nya iPhone 17.

När köptes telefonen? Ingår det inte alltid 90-dagars AppleCare? Dvs var telefonen är köpt borde egentligen kvitta så länge AppleCare är aktivt.

Just iPhone 17 är tveklöst täckt av AppleCare, så i mina ögon är det tjänstefel av Apple Store i Täby.

Permalänk

Jag tolkar som det är Apple som äger denna butik genom en snabb googling. Om inte så självklart skulle de ej ge gratis support.
Om Apple äger butiken så borde de hjälpa till med det allra enklaste, men så fort det kräver lite tid så tar de betalt som alla andra märken brukar göra. Nu kan vissa butiker vid försäljning baka in denna kostnad i den förtjänst som de gjorde på enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

När köptes telefonen? Ingår det inte alltid 90-dagars AppleCare? Dvs var telefonen är köpt borde egentligen kvitta så länge AppleCare är aktivt.

Just iPhone 17 är tveklöst täckt av AppleCare, så i mina ögon är det tjänstefel av Apple Store i Täby.

Nej, det ingår inte. Man har dock 90 dagar på sig att teckna det.

Apple Care är deras namn för Apples garanti och support. Apple Care+ är deras försäkring som täcker skador och stöld.

Support ingår under hela garantin men huruvida det inkluderar att Apple för över data från gamla telefoner är oklart. Support gäller via telefon och chatt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att svägerskan vill ha hjälp med att flytta över informationen från en telefon till en annan och inte fått hjälp med detta då den nya telefonen inte är köpt av Apple. Låter rimligt och inget som täcks av AppleCare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Så hon har inte köpt mobilen där men ni förväntar er att hon ska få hjälp där? Har jag förstått det rätt då?

Du kan testa att köpa en dator på Netonnet och traska in på Elgiganten och be dem hjälpa dig så får ni se hur det går 😆

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tolkar som det är Apple som äger denna butik genom en snabb googling. Om inte så självklart skulle de ej ge gratis support.
Om Apple äger butiken så borde de hjälpa till med det allra enklaste, men så fort det kräver lite tid så tar de betalt som alla andra märken brukar göra. Nu kan vissa butiker vid försäljning baka in denna kostnad i den förtjänst som de gjorde på enheten.

Ja, det är väl just att det är en Apple-butik (en av tre i landet, vad jag kan se) som gör agerandet intressant.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag antar att dom har en ”Genius Bar” där och vad jag vet så ska det inte krävas att man har köpt den i just den affären (dock inte 100% säker), i vilket fall så tycker jag det var dåligt av dom att inte hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Precis så det alltid fungerat på apple store.
Vi har aldrig köpt några apple enheter direkt via Apple, då pratar vi iphone och ipad.

Alltid fått hjälp med allt i butik på Väla när de fanns där.

Verkar som folk här har 0 aning hur Apple stores och genius bar faktiskt fungerar.
Få mjukvaru hjälp osv är inga problem alls, och har såklart inget med Apple care att göra (pratar nu om hjälp i Apple Stores)

De erbjuder även gratis kurser i det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Alltid fått hjälp med allt i butik på Väla när de fanns där.

Samma här! Kunde byta ut gamla laddare m.m. över disk hos Apple Store på Emporia i Malmö.

Sen brukar det vara en enkel sak att migrera från en iPhone till en annan, men kan vara så att just iPhone 6S är tre generationer för gammal?

Gissar på att kravet för migrering är att båda telefonerna kör samma/närliggande version av iOS.

Med en 10 år gammal telefon kan nog det bli lite knepigare.

Permalänk
Medlem

Alltså, Apple äger butiken i Täby och min svägerska har köpt Apples telefon. Liknelsen med att gå in med en iPhone som man har köpt i butik X för att få hjälp i butik Y (varken X eller Y ägs av Apple) är knappast tillämplig. Jag ser att det finns olika bud i övrigt, så jag blir egentligen inte klokare. Jag tycker att det är rimligt att Apple hjälper en Apple-kund som har en Apple-produkt och vill föra över information från denna till en annan Apple-produkt. Om så mot betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samma här! Kunde byta ut gamla laddare m.m. över disk hos Apple Store på Emporia i Malmö.

Sen brukar det vara en enkel sak att migrera från en iPhone till en annan, men kan vara så att just iPhone 6S är tre generationer för gammal?

Gissar på att kravet för migrering är att båda telefonerna kör samma/närliggande version av iOS.

Jag försökte hjälpa dem på distans att föra över med hjälp av snabbstart, men det gick inte. Kan vara som du säger att de skiljer sig för mycket men det fanns inga sådana förbehåll på hemsidan för instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Alltså, Apple äger butiken i Täby och min svägerska har köpt Apples telefon. Liknelsen med att gå in med en iPhone som man har köpt i butik X för att få hjälp i butik Y (varken X eller Y ägs av Apple) är knappast tillämplig. Jag ser att det finns olika bud i övrigt, så jag blir egentligen inte klokare. Jag tycker att det är rimligt att Apple hjälper en Apple-kund som har en Apple-produkt och vill föra över information från denna till en annan Apple-produkt. Om så mot betalning.

Så de vägrade hjälpa till även när ni sa att ni kunde tänka er att betala för tjänsten också? Låter väldigt märkligt såvida ni inte stod och skrek på personalen.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Så de vägrade hjälpa till även när ni sa att ni kunde tänka er att betala för tjänsten också?

I vart fall var det ingenting de föreslog, men jag var inte själv på plats och hörde vad brorsan och svägerskan sade, mer än slutresultatet: Ett intet.
Edit: Det kom inte upp eftersom Apple Store Täby vägrade hjälpa till med hänvisning till att mobilen inte var köpt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag försökte hjälpa dem på distans att föra över med hjälp av snabbstart, men det gick inte. Kan vara som du säger att de skiljer sig för mycket men det fanns inga sådana förbehåll på hemsidan för instruktioner.

Det verkar som iPhone 6s kan köra iOS 15.8.5 som uppdaterades så sent som för en månad sedan. Kanske värt att kolla så din svägerska kör den versionen?

Testa sedan med Quick Start igen.

Annars är iCloud Backup ett alternativ för att först säkerhetskopiera hela 6s:en och sen återskapa kopian till iPhone 17.

Hoppas det löser sig snart! Måste kännas surt med en ny mobil som man inte kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det verkar som iPhone 6s kan köra iOS 15.8.5 som uppdaterades så sent som för en månad sedan. Kanske värt att kolla så din svägerska kör den versionen?

Testa sedan med Quick Start igen.

Annars är iCloud Backup ett alternativ för att först säkerhetskopiera hela 6s:en och sen återskapa kopian till iPhone 17.

Hoppas det löser sig snart! Måste kännas surt med en ny mobil som man inte kan använda.

Tack. Tyvärr är de lite äldre och inte i skick nog att utföra mer avancerade saker på distans. Vi får lösa det på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Tack. Tyvärr är de lite äldre och inte i skick nog att utföra mer avancerade saker på distans. Vi får lösa det på något sätt.

Ja, det absolut enklaste och snabbaste sättet är att göra en iCloud Backup (som normalt sett görs varje dag eller så) och sedan välja att återställa från iCloud på den nya telefonen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Å ena sidan är det int konstigt att en butik som inte fått sälja produkten inte heller vill ge support, det är rimligt.

Det sagt så tar Apple löjligt mycket betalt för ytterst medioker hård och mjukvara. Hela poängen med att betala en Apple premium är just att det ska vara anpassar för äldre och icke-tekniska. För Apples del så kan man anse att de, i sitt höga pris, borde ge viss grundläggande service "på köpet" för att man ingår i deras ekosystem.

Hade det varit en lokal elektronik-butik som faktiskt bryr sig om kunder så hade de bjudit på detta. Det är inte ens en timmes arbete (150-200kr) och de kan få en kund för livet. Kortsiktigt tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Å ena sidan är det int konstigt att en butik som inte fått sälja produkten inte heller vill ge support, det är rimligt.

Det sagt så tar Apple löjligt mycket betalt för ytterst medioker hård och mjukvara. Hela poängen med att betala en Apple premium är just att det ska vara anpassar för äldre och icke-tekniska. För Apples del så kan man anse att de, i sitt höga pris, borde ge viss grundläggande service "på köpet" för att man ingår i deras ekosystem.

Hade det varit en lokal elektronik-butik som faktiskt bryr sig om kunder så hade de bjudit på detta. Det är inte ens en timmes arbete (150-200kr) och de kan få en kund för livet. Kortsiktigt tänkt.

Jag håller med om att butiken absolut borde ha hjälpt till i ärendet. Men det är inte så att man inte får någon hjälp alls, det ingår ju både telefonsupport och chattsupport.

Men en timmes arbete kostar snarare 500-700kr, inte 150-200kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Apple Store i Täby vägrade hjälpa min svägerska med att byta telefon. Hon har en gammal 6s och har nu köpt den nya iPhone 17. Men eftersom de inte köpte den direkt av Apple så vägrar de hjälpa till. Ofattbart dåligt, som om hon hade kommit in med en ny Samsung.
Har Apple ens rätt att göra så? Enligt sina egna regler? Stötte hon på ett låtsasgeni?

Tråkigt att personalen inte hjälpte till.
Min upplevelse är att Apple Store hjälper till, oavsett var enheten är köpt.
Hade de bokat en tid eller kom de dit spontant?

Oavsett vad:
Bor svägerskan i närheten av Täby men inte du? Jag bor i Täby. Kanske kan hjälpa till ..

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att göra det via iCloud backup (dvs, se till att den gamla iPhonen har backats upp nyligen och ställ sedan in den nya med samma iCloud-login och återställ från den gamla kopian) bör fungera oavsett hur gammal den gamla telefonen är. Att göra det direkt telefon-till-telefon kanske inte fungerar.

Annars är det ju helt OK att göra det via iCloud, och bonusen är att man kan använda den nya telefonen medan man återställer från backupen.

Visa signatur

5900X | 6700XT