Vilken kabel/laddare behövs till gammal bärbar Acer?

Permalänk

Vilken kabel/laddare behövs till gammal bärbar Acer?

Hej alla!
Jag har en ganska gammal acerdator (laptop) där laddsladden har börjat gå sönder och har ingen aning om vad det är för någon jag behöver köpa kan någon kunnig hjälpa mig och vilken information behöver ni/du ha för att ta reda på det?

§ 3.1 - MOD
Permalänk
Medlem

brukar stå en klisterlapp på själva laddaren, alternativt om du vet vad datormodellen heter så kan man gå den vägen.

Proshop har en massa olika laddare till Acer laptops de skriver också ut modellerna de passar: https://www.proshop.se/Laddare/Acer

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | Asus TUF Gaming B850-PLUS | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 32GB 6000 | Corsair 5000D | Freezer III Pro 420MM

Permalänk
Medlem

Det du behöver veta:
Volt, kolla upp en som har samma volt som datorn behöver.

Ampere, det här är den minsta strömstyrkan som datorn behöver, det gör inget om laddaren du köper klarar av att ge mer ström.

Kan vara viktigt att också kolla polariteten på kontakten, de flesta nyare apparater har negativ på ytterhöljet och positiv på insidan av kontakten, men viss äldre elektrisk utrustning har tvärtom.

Denna information brukar stå på både laddaren och någonstans på datorn, ofta på undersidan på en klisterlapp eller liknande.
Volten är vanligen i formatet 19V (eller vilket voltantal datorn nu behöver), strömmen är i formatet 5,2A eller 5200mA (eller vilken ström datorn nu vill ha).

Polariteten visas som en symbol

denna är den vanligaste där utsidan av kontakten är negativ och insidan är positiv.

Fysisk storlek på själva kontakten är också bra att veta, ytterdiameter och innerdiameter om det är en rund plugg.

Visa signatur

...

var fri

...