Köpråd: UPS för Homelab/server bruk

Permalänk
Medlem

Köpråd: UPS för Homelab/server bruk

Höststormarna var inte snälla i år... korrupt backup ZFS pool och 2stk 3tb hårddisk gick åt helvete.
Nu har jag bestämt mig att investera i en UPS lösning.
Det jag ser för mig är en enkel modell som håller för att säkert ta ned min servrar men jag har ZERO kunskap om UPS sedan tidigare så jag tar gärna mot tips.
Har tittat på några i Powerwalker serien men är osäker på hur man beräknar hur stor UPS man behöver.
Alla tips och dialog med folk som har sedan tidigare är intressant.

Tack på förhand för tips!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99-E, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, rtx3090, 10gbe nic

Main Server: Proxmox med Truenas och annat virtuellt: Thinkstation P710 - 256gb RAM, Xeon 2697v3, 3xTesla P4 etc + 10gbe Nic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gnarf:

Höststormarna var inte snälla i år... korrupt backup ZFS pool och 2stk 3tb hårddisk gick åt helvete.
Det jag ser för mig är en enkel modell som håller för att säkert ta ned min servrar men jag har ZERO kunskap om UPS sedan tidigare så jag tar gärna mot tips.
Har tittat på några i Powerwalker serien men är osäker på hur man beräknar hur stor UPS man behöver.

Om du inte vet exakt last så välj dubbelt så många VA som apparaternas maxeffekt i Watt så har du sund marginal.
Sedan får du fundera på hur mycket batterikapacitet som behövs för att hinna stänga av, kanske du vill ha några minuters väntetid utifall strömmen snabbt kommer tillbaka så du slipper stänga ner och så 10-15 minuter för nedstängning på kontrollerat sätt.
15-20 minuter räcker troligen om du ska stänga av kontrollerat snarare än köra vidare när elnätet dör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Både APC/Schneider och BlueWalker/PowerWalker har en rad varianter som är förhållandevis enkla (line-interactive med simulerad sinusvåg borde imho räcka för de allra flesta scenarier om du inte har vääldans känslig utrustning ansluten) och borde fungera i de flesta sammanhang, rekommenderar personligen någon variant med USB (HID)-anslutning så din server/NAS/homelab får en notis om batterinivån börjar sjunka, och så görs en säker avstängning. Du kan också använda typ HWiNFO64 (finns säkert verktyg för Linux för att få fram status enkelt också då HID är standardiserat) för att se batteristatus, spänning, laddningsnivå o.s.v., väldigt smidigt att inte behöva krångla med drivrutiner eller separata program för att övervaka. För automatisk avstängning kan dock tillverkarens egna program (PowerChute i APC/Schneiders fall) behövas.

Som @mrqaffe skriver - dimensionera gärna upp lite, och du kan även se hur länge beräknad drift du har vid viss belastning (om du vill ta reda på vad dina grejer drar, sätt en elmätare, en grenkontakt i och anslut allt du planerar köra på UPSen i den grenkontakten, ha sen lite koll på vad effekten brukar ligga på) hos båda. Powerwalker har sin kalkylator här, APC/Schneider har på varje produktsida. Man får själv göra en bedömning hur mycket tidsmarginal man behöver, och/eller i vilka scenarier. Om du har dimensionerat upp såpass rejält att vi pratar timtals drift så kan du ju även täcka planerade avbrott, vilket kan vara bekvämt. ^^

Som exempel har jag en BX2200MI-GR, och om man scrollar ner lite på sidan finns en funktion för att beräkna hur länge den kan hålla liv i grejerna vid specifik belastning. Med USB-anslutning till datorn har jag även realtidsövervakning på hur mycket effekt som ligger på UPSen, jäkligt bekvämt. Från ~180W idle/afk (dator, router, switchar och lite smått), till ~220W (Windows, slösurfning o.s.v.) till ~650-700W (körde lite Outer Worlds 2 förut och låg norr om 600W) brukar jag själv ligga mellan.

Bara att slippa stänga av min dator/server när jag ska motionera jordfelsbrytare är en lite oplanerad bekvämlighet. 😅

Permalänk
Medlem

Följer! Har en liten egenbyggd NAS som jag gärna skulle ha kopplad via UPS för när strömmen går. Tror förvisso att den skulle klara några avbrott men better safe than sorry!

Visa signatur

Fractal Design North White Mesh
AMD Ryzen7 7800x3D
32GB DDR5
Arctic Cooling Freezer II 240mm
MSI GeForce RTX 4080 Super

Permalänk
Medlem

Jag använder själv en APC Back-UPS XS 1400U sedan ca 6år, denna är kopplad med USB-kabel till min Unraid-server som använder APC UPS Deamon

Den strömförsörjer tre sevrar, med sammalagd förbrukning på mellan 175-300W

Såhär ser den ut såhär.

Sen har jag även gjort en liten dashboard i Home Assistant för att få lite mer detaljer och historik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag använder själv en APC Back-UPS XS 1400U sedan ca 6år, denna är kopplad med USB-kabel till min Unraid-server som använder APC UPS Deamon

Såhär ser den ut såhär.
https://i.imgur.com/G0VKkkn.png

Sen har jag även gjort en liten dashboard i Home Assistant för att få lite mer detaljer och historik.
https://i.imgur.com/hBo89ZE.png

Så jäkla najs att det just är standardiserat med HID-anslutning så man kan plocka ut datan enkelt. ^^
Snygg dashboard, jag kör basic HWiNFO64-grafer på en liten display och tycker det är fint nog ^^

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Jag tänker använda Nut å Wolnut tillsammans med en raspberry för att styra ned stängning och återstart. Kanske Home assistent men har ingen erfarenheter med det.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99-E, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, rtx3090, 10gbe nic

Main Server: Proxmox med Truenas och annat virtuellt: Thinkstation P710 - 256gb RAM, Xeon 2697v3, 3xTesla P4 etc + 10gbe Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Såhär ser den ut såhär.
https://i.imgur.com/G0VKkkn.png

https://i.imgur.com/hBo89ZE.png

Snyggt! Svårt att sätta upp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad med batteri? Vad har ni för erfarenheter med hållbarhet/livstid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Snyggt! Svårt att sätta upp?

Nää, inte särskilt.

Skrivet av Gnarf:

Vad med batteri? Vad har ni för erfarenheter med hållbarhet/livstid?

På min har jag bytt två gånger hittills på ca 6år, nuvarande batterier från Biltema är strax över två år gamla.
Min UPS som jag inte tror finns att köpa länge kallar APC för "Non user-replaceable batteries" vilke bara betyder att det är aningen krångligare att byta batterierna.

Permalänk
Medlem

Biltema batterier? Och de passar eller modifierar du något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Ett tips beroende på var du bor. Har du bra kontakt med en elfirma. Så kan det vara absolut värt det, att prata med den om en UPS.
De gjorde vi när vi behövde en Online UPS och han kunde erbjuda ett betydligt billigare pris än att beställa samma eller motsvarande, ifrån någon butik.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Biltema batterier? Och de passar eller modifierar du något?

Dom passar bra, det enda är att flatstiften är F1 (4,75mm) istället för original som är F2 (6,3mm), men det är barra att klämma ihop flatstiftshylsorna lite så passar dom bra.

Dessa batterier använder jag.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/blyackumulatorer/blyackumulator-12-v-72-ah-151-x-65-x-94-mm-2000054091

Men vid nästa byte ska jag test dessa batterirer.
Samma fysiska storlek, men lite bättre kapacitet.

https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/green-cell-agm-vr...

Edit.
Hos Amazon var dom dessutom tom billigare än Biltemabatterierna.
https://www.amazon.se/dp/B07HKJZCVL/ref=asc_df_B07HKJZCVL/?

tilläg