Permalänk
Medlem

Flera skärmar (FAQ)

För ett antal år sen, säg 1998, skrevs det en del om att Windows 98 nu hade börjat stödja dubbla skärmar, dvs man har två grafikkort i datorn.

Men kravet då var att korten var kompatibla med varandra och man kunde inte ta vilka kort som helst (som passade fysiskt), utan man fick gå efter listor, eller hur?

De regler jag läst om här på forumet är:

- Man kan bara ha 1 AGP-kort, resten ska vara PCI.

- Om man har ett moderkort med inbyggt grafikkort så stängs detta automatiskt av om man kör i ett annat (PCI)-kort.

- Man kan inte ha mer än 1 digitalt grafikkort, vill man ha fler skärmar måste man skaffa en konverter och hänga på grafikkortet - eller köra med ett PCI-kort till (analog skärm). Eller ha ett digitalt kort som har 2 DVI-utgångar eller fler.

Hur är det idag? Kan jag med min Pentium II:a sätta i två grafikkort och få dubbla skärmar (om jag följer reglerna ovan), eller måste man fortfarande ha två som tycker om varandra?

Är det beroende av operativsystemet, och att Windows 98 på den tiden var pinfärskt och inte hade så mycket stöd?

Numera kör man ju Windows 2000/XP, är det så att bara det finns stöd för själva grafikkortet (som singel), så fungerar det?

En FAQ-tråd i det här vore bra...

EDIT: Uppdaterade de där med 2 DVI.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Re: Flera skärmar (FAQ)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
- Man kan inte ha mer än 1 digitalt grafikkort, vill man ha fler skärmar måste man skaffa en konverter och hänga på grafikkortet - eller köra med ett PCI-kort till (analog skärm).

Mitt Gainward Ti4600 har dubbla DVI-utgångar...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Jag hade en p2:a, 5-6 år gammal, som jag körde 2 skärmar på. Har nu uppgraderat datorn men kör på samma kort och skärmar. Ett AGP kort som följde med datorn ("ATI 3d rage pro") och ett ännu äldre PCI kort ("Cirrius logic 5446 PCI"). Dom funkar aldeles utmärkt utan några problem.