Starta backup i en fyr (Darkness falls-fundering)

Permalänk
Medlem

Starta backup i en fyr (Darkness falls-fundering)

I den nyligen premiärvisade filmen Darkness falls flyr de till byns fyrtorn för att komma undan den onda tandfén. Men fyren har gått ner pga strömavbrottet, så de måste sätta igång den igen.

För att få igång fyren tankar de i kerosin (typ fotogen?) i en bränsletank och går sen högst upp och fäller ner en strömbrytare som får fyren att gå igång.

Strömbrytaren är till o med så len att ungen med lätthet kan aktivera den för andra gången.

Jag vet som bi-tanke att fyren inte skulle gått ner så lätt av ett simpelt strömavbrott, men hur kan de aktivera fyren igen så lätt?

T ex när de ska få igång systemet i första Jurassic park-filmen tvingas de ju pumpa upp ström (typ kondensator?) för att få igång det hela.

Hur kan de få igång aggregatet där nere endast genom att fälla ner en switch?

Är det bara i filmens värld man inte behöver dra igång förbränningsmotorer med snöre (typ dieselagg), ...

... eller är fyrar utrustade med backup-batterier och startmotorer som är kopplade till dessa?

(Dum fråga kanske men jag är faktiskt intresserad, och jaa jag hade rätt många Så Funkar Det-böcker som palt )

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Tror inte att en fyr använder lika mycket elektricitet som Jurassic Park.
Har för mig att Långe Jan på Öland använder sig av en vanlig 230V-glödlampa och syns fyra mil.

Så är det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wentor-
Tror inte att en fyr använder lika mycket elektricitet som Jurassic Park.
Har för mig att Långe Jan på Öland använder sig av en vanlig 230V-glödlampa och syns fyra mil.

Så är det.

frågan är väl hur många watt lampan är? spänningen är ganska ointressant...

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
frågan är väl hur många watt lampan är? spänningen är ganska ointressant...

Okej då.

Permalänk
Medlem

De flesta större elverk (typ >10 kVA) startas med tryck på en knapp, givetvis förutsatt att startbatteriet är laddat. Jag skulle vilja se någon dra igång en större motor med snöre..

Permalänk
Medlem

Satan vad stak dom ska vara om dom ska orka dra runt den så den startar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
De flesta större elverk (typ >10 kVA) startas med tryck på en knapp, givetvis förutsatt att startbatteriet är laddat. Jag skulle vilja se någon dra igång en större motor med snöre..

Ah, så elverket stod alltså å väntade med laddat batteri på att de skulle dra igång det?
Eller, i filmen, laddades batteriet automatiskt av själva elverket när de körs, bara det att bränslet till verket tagit slut och därmed stod batteriet laddat men verket saknade bränsle?

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
Ah, så elverket stod alltså å väntade med laddat batteri på att de skulle dra igång det?
Eller, i filmen, laddades batteriet automatiskt av själva elverket när de körs, bara det att bränslet till verket tagit slut och därmed stod batteriet laddat men verket saknade bränsle?

Alltså, batteriet kan ju hållas laddat av den primära kraftkällan (elnätet). När den går ner startar elverket automagiskt. Vid fel på automatiken får någon jeppe trycka på startknappen manuellt. Utan soppa är det naturligtvis svårt att starta motorn.

Transportabla elverk är inte svårare att hålla laddade än vilken bil som helst. Motorns generator laddar batteriet, precis som på bilen.

Jag antar att de i filmen inte behövde lufta bränslesystemet trots att det var tomt?

Permalänk
Medlem

Re: Starta backup i en fyr (Darkness falls-fundering)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
.... komma undan den onda tandfén ...

Hehe på nått sätt fick du filmen att bli barnslig p ga det inlägget

Visa signatur