Permalänk
Medlem

Är jag unik? :)

Jag (som så många andra här inne) gillar att mecka med datorer..
Mitt senaste av en lååång rad misstag tänkte jag berätta lite snabbt om.

Skulle montera på min gamla Zalman HP80A på mitt Radeon 9500, gick helt ok..

Skulle sedan montera grafikkortet på moderkortet uppstod problemet..

Abits nya NB fläns satt i vägen med några millimeter, vilket jag naturligtvis inte märkte, kortet fick helt enkelt inte plats.
Flänsen hade redan tidigare pajjat fästena på moderkortet, så den var fastlimmad med Zalmans värmeledande lim.

Utan att (enligt mig) ha tagit i för mycket lossnade flänsen från nordbryggan när jag satte i kortet, och tog med sig större delen av coren från Nordbryggan...

Mao är mitt IS7 stendött..

Så ett försiktighetens ord är utfärdat om man ska mecka med HP80A och har applicerat den nya NB kylaren på annat sätt än angivet.

//Micke

Edit: Klämmer även in en fråga, behöver ju somsagt en ny P4 planka nu..
Vill ha ett billigt moderkort med NB flänsen en bit bort från AGP-porten, såg att asus hade en sjysst lösning, men dock för dyr.
Helst inget Abit då jag inte orkar med deras standardkylare och har ingen större lust att modda det igen. Förslag någon ?

Edit2: Hittade dessa, http://www.komplett.se/k/k.asp?ck=1&r=1&action=info&s=pl&p=35...
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=34588&t=1403&l=...
Ser ok ut i mina ögon, kommentarer ?

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Shoppa hellre denna då Asus tillsammans med Abit klockar bäst. Asus har också lite mer kvalitetskänsla andra. Detta är ett bra kort. Kolla upp dock så att ditt valda I865 kort fortfarande har PAT möjligheten eftersom det har ryktats att den ska tas bort från 865 korten och endast finnas på 875 korten.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP4P800

Ps: MSI ger jag inte mycket för och EPoX har visst haft lite problem med sina P4-plankor.

Om du ändå anser att du har råd med lite dyrare så kan jag varmt rekommendera ASUS P4C800.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, skall kolla in det där kortet lite extra.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Shoppa hellre denna då Asus tillsammans med Abit klockar bäst. Asus har också lite mer kvalitetskänsla andra. Detta är ett bra kort. Kolla upp dock så att ditt valda I865 kort fortfarande har PAT möjligheten eftersom det har ryktats att den ska tas bort från 865 korten och endast finnas på 875 korten.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP4P800

Ps: MSI ger jag inte mycket för och EPoX har visst haft lite problem med sina P4-plankor.

Om du ändå anser att du har råd med lite dyrare så kan jag varmt rekommendera ASUS P4C800.

Sitter inte agpport och nb extremt nära på det kortet ? eller ser jag helt fel ? :s

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

har ett ic7-g med en nya nb fläkten och har en zm80A-hp går precis har typ +/- 0mm men det går att trixa en aning på graffeflänsen så den går så långt ifrån nb-fläkten som möjligt annars så kan man ju fila en aning på flänsen då den är i alu så kan man nästan skära i den väldigt lät att fixa till om det icke går att få plats.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Epox 4pca3+ har gott om utrymme och är klart billigare än asus och abit om man vill ha 875 Chipset. Angående den låga vcoren på Epox-kortet hindrar det dig endast om du tänkt gå 300fsb+. Annars räcker 1.6 vcore långt.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Usch, det här var ett mycket svårt val, vågar man chansa på att få den nya NB kylaren på ett IS kort nuförtiden? Tänker inte modda kortet.. Skulle man vara garanterad den nya kan jag fila Zalmanflänsen lite så den passar.

Annars så ser epox kort trevligt ut i mina ögon, förutom vcoren, men jag ska inte extremklocka iallafall..

Är framförallt ute efter stabilitet och kompabilitet.

Beslutsångest..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

asus p4p800deluxe är väldigt bra. frågan är om dom fortfarande har pat-.

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem

vadå fortfarande? Skulle de ta bort något som fungerar bra?

Visa signatur

Stationär: P4 2,4GHz@3,0GHz, Zalman CNPS 7000, 512MB DDR@500MHz, Asus P4P800 Deluxe, LeadTek A310TD GeForce FX 5600
Laptop: HP NC6000 Pentium M 1.8GHz, 512MB RAM, 60 GB HD, SXGA+

Permalänk
Medlem

abit är det som gäller ic7-g eller ic7-max

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, blev ett Albatron PX865PE Pro för 1029:- om de nu är ngn som bryr sig

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ALBPX865PE

En outsider men verkar vara helt ok, speciellt prismässigt. Filade även till min HP80A så den är kompatibel med det moderkoret.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0phet^
asus p4p800deluxe är väldigt bra. frågan är om dom fortfarande har pat-.

Hur fasen vet man det då? Lär ju inte heller va något som dom har koll på i datorbutikerna misstänker jag....
Eller står det på kartongen kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IG
Hur fasen vet man det då? Lär ju inte heller va något som dom har koll på i datorbutikerna misstänker jag....
Eller står det på kartongen kanske?

Det borde man se på ASUS hemsida under BIOS downloads.

Dom brukar skriva när dom lägger till / tar bort saker.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har is7-e med nya nb-flänsen och zm80a-hp. Inga problem! Ca en cm tillgodo. Undrar bara om det går med en NB47?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Jag har is7-e med nya nb-flänsen och zm80a-hp. Inga problem! Ca en cm tillgodo. Undrar bara om det går med en NB47?

Skumt, mycket skumt!
Funkade inte på mitt somsagt.

Glömde tillägga att jag inte heller kunde ha mina firewirekontakter anslutna när jag körde med HP80a'n..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jadu...Det är väl samma pcb på 9500 och 9700 så det borde inte vara någon skillnad?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Japp, det är det.

Jag limmade iofs fast min NB fläns, men jag gjorde det exakt (diff på max några mm) jämfört med orginalet.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Det borde man se på ASUS hemsida under BIOS downloads.

Dom brukar skriva när dom lägger till / tar bort saker.

Jaha, så det är en ren mjukvarufunktion då eller???
Något som garanterat finns på alla korten, men som måste aktiveras och ha stöd för det i BIOS alltså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IG
Jaha, så det är en ren mjukvarufunktion då eller???
Något som garanterat finns på alla korten, men som måste aktiveras och ha stöd för det i BIOS alltså?

nej, chipset begränsning som intel har gjort i alla 865 chip som görs nu.

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0phet^
nej, chipset begränsning som intel har gjort i alla 865 chip som görs nu.

Ok, så då är det för sent nu i stort sett att köpa sig ett snabbt 865-moderkort???

Följdfråga i så fall, hur stor prestandaskillnad är det egentligen? Är det värt 500kr extra för ett 875-kort eller är det försumbart nästan?

Permalänk
Medlem

Det skiljer ungefär 5% i minnesbandbredd, det hjälper inte fantastiskt mycket men du kan nog fortfarande köpa ett 865 och vara lugn, har inte hört att Intels släppt en ny revision av dem än.

Visa signatur

Captain Awesome