Permalänk
Medlem

Min nya dator toksegar, hjälp!

Jag har köpt ny dator precis (2,6Ghz/800Mhz, 2x256RAM, 2x120Gb Seagate, Radeon 9600 pro, abit IS7) och den har börjat toksega.

Öppna netscape från minimerat läge i aktivitetsfältet tar flera sekunder, först kommer programlisten högst upp och några sekunder efter webbsidan som jag för tillfället är inne på. Samma sak med mappar, ska jag öppna en mapp någonstans är det ett par sekunders fördröjning innan den kommer upp, samma visa med mediaspelaren, dubbelklick på ett filmklipp medför några sekunders väntan då mediaspelaren byggs upp eftersom etc etc.

Vad är det som händer? Jag fattar ingenting, då jag precis fått den var den så snabb som man förväntar sig av en ny dator men nu är det katastrofslött. Någon som har några tips?

-champis

Permalänk
Medlem

Har du installerat alla drivrutiner för moderkortet och grafikkortet osv?

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

jag hade ett liknande problemför ett tag sen efter att jag hade intalerat om win xp. Det visade sig att jag hade ställt in mitt antivirusprogg på någon monster security inställning som gjorde att den scannade alla program som jag startade tog bort det och allt funkade som det skulle.

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem

Hmm, antivirusprogram låter ju inte bra. Har minne av att datorn segade ihop i samband med att jag installerade norton antivirus 2003. Är lite paranoid om virus och sånt så jag vill inte ha en motorväg rakt in i datorn heller, någon som vet hur norton antivirus ska konfigureras för att ge hygglig säkerhet utan att sega ner om det nu är det programmet som orsakar problemen?

-Erik

Permalänk
Medlem

jävligt viktigt i vilken orning du lagt in drivisar:

1 windows installation
2 installera moderkortets chip drivers
3 installera grafikortets drivisar
4 installera ev uppgraderingar ex sp1

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

i865P korten, vart får man tag på chip drivers till dom=?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

Jag röstar på virus programet. Jag la också in Norton 2003 på min nya dator. Då tog det helt plötsligt en jävla tid att få igång och slå av datorn m.m m.m

Jag vill också vet hur man ställer in norton 2003 så det inte scanar precis allt hela jävla tiden. Kör just nu bara med brandvägg.....

Permalänk
Medlem

jag hade inte problem med norton utan trend som man får med till asus mb.
nu har jag intrenet security (med både brandvägg och antivirus) från norton och det funkade utmärkt från start

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /