Permalänk
Medlem

Nytt moderkort

Hej, tänkte handla lite nya prylar och vill ha lite tips och råd från er...

(nu kommer detta inte enbart handla moderkort & prolle men huvudsakligen)

Jag är tyvärr låst till att handla via datorbutiken och har lagt en budget på ca 10000 kr ex moms (men helst mindre). Jag har följande som ska stoppas in i datorn:

1st. Matrox Pharelia
3st. 180 gb IBM-diskar
1st. LG GSA-4040B
1st. NEC 24x CDRW

Jag har även en AOpen HX08 (?) som låda och har bestämt mig för en P4..

Nu till saken, jag klarar 10000 kronors gränsen med en liten marginal, men jag tycker att det borde finnas något annat moderkort än Abit IC7 MAX som är kompetent att ha i överklocknings sammanhang... Har ni förslag på kompetenta kort som säljs av DB?

Vilken processor ska jag välja (vill åt bästa procentuella överklockningen)?

Har för närvarande valt en bulkad 2.6 Ghz.

Vilka minnen (kostnadseffektivitet mina damer och herrar)?

Har för närvarande: "TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5"

Och slutligen vilken kylning?

Har en "Zalman ZM-7000A-CU"....

Permalänk

Varför är du "låst" till DB och varför bara intel?
Menar inte Intel är dåliga, men en AMD-processor kanske skulle passa bättre i din situation?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag är låst till DB för att jag sambeställer med ett par kompisar.

Har valt Intel pga att jag ska köra en del inteloptimerade applikationer och det är rent generellt mindre problem med Intel i kompiskretsen.

Men kom gärna med AMD-ideer så ska dessa tas under beaktande, de är dock inte lika intressanta.

*oh, glömde, givetvis kommer en Raptor att sitta som bootdisk*