Permalänk
Medlem

något är galet! vad?

Jag har ett stort problem. har en dator som jag köpte i våras nån gång med en athlon +2400 processor. den har gått som en klocka tills för typ en månad sedan då den vägrade starta alls. inte nån reaktion överhuvudtaget när jag startade den. alla sa att det var nätaggregatet somn var dött så jag köpte ett nytt. det visade sig fungera och datorn fungerade som förut.
i tre timmar typ.
när jag stängt av den och sätte på den ett par timmar senare så hände återigen ingenting. dum som jag är går jag och köper ett nytt aggregat igen.
men nu händer ingenting trots att det är helnytt. nu säger alla att det är moderkortet eller processorn. vad gör jag nu? när jagsätter på datorn härs ett litet skumt högfrekvent ljud från nätaggregatet. det är allt.
mitt moderkort heter:
EPoX EP-8K5AE KT333CE+ 5PCI 1AGP 3DDR-DIMM UDMA133 USB 2.0 Audio SocketA
ATX (EP8K5AE)

Permalänk
Avstängd

Jag har på mitt moderkort en liten lampa som visar om den får ström eller inte. Tycker det är en klockren grej som fler borde införskaffa då det berättar direkt om ditt agg leverar nån ström överhuvudtaget.

Om du har möjlighet till det så vorde det idé att kanske låna cpu och moderkort av nån kompis och prova. Det skulle iaf vara billigare Har tyvär ringen ren idé om vad som kan vara ditt problem

Permalänk
Medlem

Kolla hur mycket ström det är kvar i moderkortets backupbatteri, vi hade nämligen samma fel på en gammal 233:a och det hjälpte att byta batteriet. Nu har ju du ett såpass nytt moderkort så det är säkert inget fel på batteriet men du kan ju prova.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Försöka låna dig till alla vanliga komponenter från någon polare (cpu, mobo, ram, osv)... prova sedan att byta ut en del i taget. Förhoppningsvis hittar du vad som är fel.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kan vara något så enkelt att det är problem med knappen ;).
Testa att kortsluta pinsen som du startar datorn med på moderkortet.
Annars kan du alltid leka lite med en multimeter och se om det kommer någon ström.

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk

Har ditt Epox kort en display som visar felkoder? Jag gissar på att det är cpu'n som är paj. Hade precis samma problem med min 2400+, den bara dog, startade någon gång då och då.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305