Är hårddisken trasig

Permalänk

Är hårddisken trasig

Jag har konstig fel när jag startar datorn så får jag felmeddelande DISK BOOT FAILURE.

Har windows på min första hårddisk (ide1) och den har fungerat bra. Nu satt in min 60gig IBM hårddisk på ide2 och får felmeddelandet 'DISK BOOT FAILURE' har kollat i BIOS att den bootar från ide1.

Jag kopplade bort 60giggaren och startade windowsXP kopplade in 60giggaren när windows var på. Den hittade den direkt, jag tänkte att jag kör en diskkontroll i windows . Efter den hadde gått halva vägen ca 4h så avbröt jag den och startade datorn om. Nu hittar varken BIOS eller windows 60 giggaren.

Är hårddisken trasig några tips.

Permalänk
Medlem

Antingen har hårddisken kastat in handduken, eller så är de felbyglade. Byta kabeln/kablarna, kolla så att alla kontakter sitter i som de ska.

Visa signatur

Servicetekniker och säljare i branschen :: More well known as muZze

Permalänk

Efter jag hade kört f-disk och formaterat h-disken så ville inte längre hittad den ??? Började fixa 'jumparna' och ända sätter BIOS hittade va i 32 gb gilp ??? Visste in vad det var men märkte när jag kom in Windows att H-disken plötsligt bara va 32 gig stor ????

Vet någon hur man fixar detta ???

Jag testade med ett testprogram om hårdisken fungerade som den skulle inna jag ändrade jumprarna och den visade att den gjorde det ????

Permalänk
Medlem

du har antagligen byglat den fel?.... Fixxa partition magic och kolla hur hdd ser ut därifrån

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hej!

Om du kollar byglarna & dess instruktioner så kan du bygla den i ett '32GB Clip' läge. Detta är gör att man bara får tillgång till 32GB & är till för att man skall kunna använda HDDn i bl.a äldre datorsystem. För att ha HDDn i normalt Master läge så skall de vara 2st byglar i stående possition, en i varje ytterkant.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk

Ja det enda sätte bios hittade den, men jag tror jag hittat felet en av piggarna där IDE kabeln ska sitta är av men konstig nog så fungerar den iaf i 32 Clip ???