Permalänk

Ny processor?

Det är så att jag är sugen på att köpa mig en ny processor. nu har jag en P4 2533Mhz (533), en kompis som har samma moderkort, processor och minnen som mig köpte en P4 på 3Ghz (800) och det gjorde veldigt mycket mer skillnad än va jag trodde. så jag blev ju sugen på att byta jag med men det är ju alltid samam sak som är problemet. självklart pengar, måste ju sälja min 2.53 för att köpa ny.

tycker ni att det är värt besväret och pengarna eller ska jag vänta tills intel släpper sina nya processorer i början på nästa år?

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk
Medlem

Verkar hyfsat onödigt om man inte har pengarna att spendera. Tänk efter själv; du har en P4 på drygt 2,5 GHz. Behöver du verkligen lägga ned massa tid, pengar och energi på att skaffa en 3GHz? Kommer du verkligen att ha nytta av den lilla extra hastigheten? Jag tvivlar på att du i nuläget lider av att din dator är för slö... vid första anblick låter detta mest som ett ha-begär (vilket vi alla har :), men man måste ju dra en gräns).

Om du inte har pengar över att spendera så är mitt råd att du tar och funderar över huruvida du verkligen behöver en ny CPU just nu. Om så är fallet rekommenderar jag att du väntar i några månader och uppgraderar då istället.

Permalänk
Medlem

Jag satt i precis samma sits... Jag bytte processor, köpte en 2.8C, den klockade jag till 3.33, fick bra mycket bättre prestanda. Men jag vet inte riktigt om det var värt det, antagligen inte. Men gillar man o ha lite kul grejjer som jag så var det nog värt det.

Jag sålde dock inte min förra processor, för jag kan använda den i min andra dator.

Fast, kom ihåg. Det är inte natt och dag skillnad, så mycket snabbare är den inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Jag satt i precis samma sits... Jag bytte processor, köpte en 2.8C, den klockade jag till 3.33, fick bra mycket bättre prestanda. Men jag vet inte riktigt om det var värt det, antagligen inte. Men gillar man o ha lite kul grejjer som jag så var det nog värt det.

Jag sålde dock inte min förra processor, för jag kan använda den i min andra dator.

Fast, kom ihåg. Det är inte natt och dag skillnad, så mycket snabbare är den inte.

nja jag har funderat lite och jag tror jag ska försöka få sålt min och hittar jag någon som är intresserad av att köpa den för ett bra pris så säljer jag min 2.5 och köper mig en på 3Ghz men får jag inte så mycket för min gamla processor så är det lika bra att vänta och köpa en lite bättre senare.

skulle jag byta så är det ju inte bara för att det är 3Ghz på den nya utan för att den går i 800fbs annars hade jag ju aldrig varit så intresserad av att köpa ny, sen har jag duel channel på moderkortet och och det sitter två 512mb ddr på 400 i som nu går i 333 för att processorn ligger på 533fbs. men dom kommer gå i 400 är jag har bytt processor.

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk

låter som att du kör din stackars propp oklockad.. är det ens lagligt?

Visa signatur

P4 2.8/800@3.4 1.675v | abit IC7-G | OCZ 1024Mb pc4000gold 2.8v cas 2.5 4 4 5 | zalman7000cu | radeon9600pro/265Mb | Tidle43-Tmax60grader | arbetsburk används för elektroniksimulering

Permalänk

Hehe det är klart att den går oklockad, har aldrig klockat någon intel processor jag har haft bara min gamla AMD K6 som är klockad från 400 till 450Mhz

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk

men fasendå! då kan du ju klockaupp den utan några som helst problem från minnessidan då de ju redan var snabbare. och proppen klarar garanterat en hel drös mer än du kör idag.
hur lätt som helst och gratis!

Visa signatur

P4 2.8/800@3.4 1.675v | abit IC7-G | OCZ 1024Mb pc4000gold 2.8v cas 2.5 4 4 5 | zalman7000cu | radeon9600pro/265Mb | Tidle43-Tmax60grader | arbetsburk används för elektroniksimulering