Permalänk
Testpilot

Digitalkamera för max 2000 kr

Som topicen lyder så är jag på jakt efter en digitalkamera för max 2000 kr på grund av min begränsade budget.

Jag är inte särskillt insatt i ämnet och tänkte att nån kanske hade ett tips.

Kameran måste dock ha följande:
-Skärm, så man kan se korten
-Kunna köpa till minne eller ha mycket från början, dom 8MB som verkar vara standard räcker inte särskillt långt
-Minst 2Mpixel

Jag kanske är helt ute och cyklar men jag tycker att det borde finnas någon för det priset.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Canon Powershot A60

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

Instämmer, dock så har den bara 1.9 megapixels upplösning. Men mycket bättre blir det inte för 2 lax. Läs mera om A60 här:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_a60.asp

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatay
1.9? http://www.cyberphoto.se/canon/digital/a60.php
2.1

1600*1200=1920000

Men det är inte mycket att bråka över. Sen kan jag inte annat än rekommendera A60, för det är väldigt mycket kamera för det priset.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"

Permalänk
Testpilot

Den verkar bra, tack för svaren.
Jag verkar lite blind, men jag hittar inte vart man beställer på cyberphotos hemsida, skulle vilja veta vad den kostar där inkl frakt.
På den tyska kostar den 230€ med frakt vilket blir 2080:-
Tänkte om frakten var billigare ifrån sverige.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Den verkar bra, tack för svaren.
Jag verkar lite blind, men jag hittar inte vart man beställer på cyberphotos hemsida, skulle vilja veta vad den kostar där inkl frakt.
På den tyska kostar den 230€ med frakt vilket blir 2080:-
Tänkte om frakten var billigare ifrån sverige.

På cyberphoto kostar den 2195:- inkl. moms, utan frakt. Beställer gör man uppe i högra hörnet, och sedan trycker man på kundvagnen i den vinröda listen längst ned.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Don’t go around saying the world owes you a living; the world owes you nothing; it was here first.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mtzon
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=51517

Den skulle jag ge omdömmet "Dålig till motsatsen bevisat". Samma upplösning, mindre än halva priset av min kamera.
Man har nog tur om linsen är av glas

A60 har jag hört mycket gott om, däremot.

Permalänk
Medlem

Cyberphotos exempelbilder är lite i torftigaste laget. Andra bilder hittas här:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/A60/A60A.HTM#test

Permalänk
Testpilot

A60 verkar ju helt perfekt för mig, blir nog till att köpa en sån, 2Mpixel räcker gott för mig eftersom jag mest vill kunna visa bilderna på nätet. Någon som har den kameran och skulle kunna visa upp bilder som inte är tagna av proffs, gärna inomhus.

Nu när jag går in på cyberphotos hemsida så kommer den där ramen fram, fanns inte förrut, konstigt.

En liten sak jag undrat över med digitalkameror är om det är svårt att få skarpa bilder, jag tycker att många av dom bilderna som folk postar här är suddiga. Eller är de som tagit bilderna bara extremt skakiga?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det kan vara lite lurigt att få fokus på rätt saker. Dessutom är väl inte alla så stadiga på handen.

Permalänk
Medlem

har lite bilder tagna med a60 här: www.rippo.tk
hade inte fotat mycket innan jag fick min a60 för en vecka sedan.. grymt kul med alla manuella inställningar man kan göra (slutartid, bländare, vitbalans, fokus osv..).

ska man ha riktigt skarpa bilder med längre slutartiden är det nog bäst att använda stativ och självutlösare.

Permalänk
Avstängd

www.gate9.se/tillsalu <-- passa även på att köpa en xbox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
A60 verkar ju helt perfekt för mig, blir nog till att köpa en sån, 2Mpixel räcker gott för mig eftersom jag mest vill kunna visa bilderna på nätet. Någon som har den kameran och skulle kunna visa upp bilder som inte är tagna av proffs, gärna inomhus.

En liten sak jag undrat över med digitalkameror är om det är svårt att få skarpa bilder, jag tycker att många av dom bilderna som folk postar här är suddiga. Eller är de som tagit bilderna bara extremt skakiga?

Jag vill inte kalla mig proffs, men http://dumbo.mine.nu/photo/
Visserligen tagna med A70, men den är identisk bortsett från upplösningen.
Sök på pbase.com jag har sett en del riktigt snygga macrobilder tagna med A60 där.

Ang skärpan kan man väl säga att det inte är svårare än på andra kameror att få skarpa bilder. Jag skulle rekommendera att stänga av AiAF så att man själv kan få kontroll över var fokus hamnar.
Sedan är det så att om man tittar på en bild i hög upplösning, säg 2Mpix eller så, på en vanlig bildskärm upplevs den som lite oskarp eftersom skärmen har så lög upplösning i sig. Skiver man ut en bild har man 250-300dpi medan en bildskärm har 72 eller, i bästa fall, 96dpi. För att ge en lite mer rättvis bild bör man skala ner bilden på skärmen. Ca 50% kan vara lagom på ett ungefär för en 2Mpix bild.

Permalänk
Medlem

har precis samma fråga som trådstartaren så jag tänkte att jag fortsätter på denna tråden istället för att starta en ny..

nån som vet om nikon coolpix 2100 är ett bra alternativ eller en canon a60 bättre? de kostar lika mkt bägge två, ungerfär, coolpixen e nån hundring billigare..

EDIT: nån som vet om pixmania.com är en bra och pålitlig affär, förresten?

EDIT2: nån som vet hur linsskyddet funkar på a60:an?

Permalänk
Medlem

CP2100 är lite mindre. Bilderna är nog LITE skarpare, men har åas mer brus, framför allt i mörker/dåligt ljus. Man får en del brus med A60:n åxå i auto-läge, men man kan välja "P-läge" istället och själv välja ISO-tal för att slippa det. Det går inte med CP2100.
CP2100 har bättre närgräns. 4cm isf 5cm på A60:n. På A60:n kan man åas, om man vill, komplettera med linsadapter och närbildslinder för att komma ännu närmare om man har behov av det.
Överlag vill jag nog påstå att A60:n är bättre och har betydligt fler möjligheter. Den större storleken på A60:n gör att den, på mig, ligger bättre i handen. Kolla gärna i nån butik och känn själv.

pixmaina verkar seriösa. Jag har inte handlat av dem själv men... Kolla vad användare skriver om dem på pricerunner, det borde säga rätt mycket om vad de går för.

Vad menar du med hur inskyddet funkar? Om det funkar bra eller vad det är för typ av linsskydd eller?
Det är ett automatiskt linsskydd som på de flesta andra kompaktkameror. Ett lock från varje sida som skjuts över linsen och möts på mitten. Funkar bra tycker jag. Jag klättrar ju åas inte i berg med den hängande runt halsen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo

Vad menar du med hur inskyddet funkar? Om det funkar bra eller vad det är för typ av linsskydd eller?

tack ditt svar var alldeles utmärk. undrade mest om det var externt eller internt linsskydd (kanske inte kallas så)