NTFS när man instalerar Windows

Permalänk
Medlem

NTFS när man instalerar Windows

Har länge funderat på en grej.. När man instalerar windows o ska välja vilket filsystem så finns det snabb NTFS lr va d heter och sen vanlig NTFS... Alltså 2 st NTFS man kan välja.... Vad är skillnaden mellan dem??

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det jag har märkt när jag använt mig av de båda är att "Snabb" NTFS inte formaterar ordentligt utan behåller vissa filer som finns på hd, "Valiga" NTFS gör en grundlig formatering och rekomenderas starkt.

Visa signatur

P4 3.0 ghz, WD 250 gb, ATI 9800 pro, 1 gb DDR. Audigy2

Permalänk
Medlem

Har för mig att "snabb" tar bort den befintliga MFT:n och skapar en ny.

Permalänk
Medlem

Chrispig: Jag tror så med... Men någon som har något säkert svar??

Permalänk
Hedersmedlem

Ja windowshjälpen är mer nyttig än vad många tror:

Citat:

Quick format
Quick format creates the file system structure on the disk without verifying the integrity of every sector. Choose this method for any disk that has no bad sectors and no history of file-corruption problems that might be related to bad sectors.
Full format
A full format identifies and tracks bad sectors so that they are not used for storing data. Choose this method for any disk that has bad sectors or has a history of file-corruption problems that might be related to bad sectors.

Finns lite här med:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;30268...

Med att ta bort filerna så skrivs inte hela filerna över fysiskt på disken. Det står att den största tiden går åt till att kolla efter dåliga sektorer, att skriva över hela innehållet på partition borde ta stor tid med (relativt till partitionens storlek).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG