Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Har jag gjort ett misstag?

Jag köpte Adatas pc3600 256 MB CAS3. Sedan läste jag att CAS3 är riktigt dåligt, har jag köpt dåliga grejer?

Permalänk
Medlem

Jo, du skulle frågat här innan. Om det går att lämna tillbaka, gör det. Byt i så fall till Adatas PC3200-minne med BH5-chip.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett helt datorsystem från datorbutiken, så jag vet inte om jag kan byta tillbaka just det. Om jag gör det måste skicka tillbaka, betala frakt, vänta osv. Men hur stor är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova att sänka din CL till 2 eller 2.5

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Och vad innebär det?

Permalänk

ändra till cas 2 eller 2,5 i bios, menade han

Finns där det står memory timing i bios

Permalänk
Medlem

Hmm.. jag är lite förvirrad, det står att minnena är CAS3 och så går det bara att ändra? Finns det några nackdelar med det? Och är det helt värdelösa minnen jag har köpt?

Permalänk

2.5 kan jag nästan garantera att det funkar i pc3600. Har ett par adata pc4000 cas3, fungerar utmärkt i cas 2.5 ( 2.5-4-4-7).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StefanL
Hmm.. jag är lite förvirrad, det står att minnena är CAS3 och så går det bara att ändra? Finns det några nackdelar med det? Och är det helt värdelösa minnen jag har köpt?

Ja det är bara att ändra, frågan är om minnena klarar av det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Pc3200 och högre är väll knappast CAS3 på?

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Hedersmedlem

Två saker bestämmer hur ett minne presterar; klockfrekvens och timings. Det är "jobbigt" för ett minne att gå i hög hastighet och det är "jobbigt" för ett minne att gå i aggresiva (låga) timings.

Ett PC3200-minne som "har" CAS3 är specat för att i gå i hastigheten 200 MHz och då med en CAS latency på 3. Men ifall man klockar ner det minnet tillräckligt kan det förmodligen utan vidare klara CAS latency 2.
Det finns vissa undantag dock, vissa minnen ogillar låg latency oavsett hastighet.

Men generellt är det så att ju högre klockfrekvens man kör minnet i, desto känsligare blir minnet för aggresiva timings. Ifall man överklockar minnet och verkligen pressar det kommer man nå högst klockfrekvens (men inte nödvändigtvis högsta prestanda) ifall man kör med snällare timings.

Så.. ett PC3200 CAS2 behöver inte vara bättre än ett PC3600 CAS3, eftersom det senare minnet förmodligen kommer att klara CAS2 vid 200 MHz.

Märkte att det var lite oklart, så det är bäst att jag försöker reda ut det hela lite.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

skulle inte gräva ner mig för mö. Om föregående talare påpekar så är nog Pc3600 minnet mins lika bra eller bättre. Tror ändå det presterar bättre än PC3200 cas 2 i sin rätta hastighet.