Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Kylpasta?

Plockade precis ihop min nya dator och använt den nån timme.. Problemet är att jag tycker processorn blir för varm och undrar om jag strukit på pastan rätt :(... Nån som vet hur tjockt det ska vara?

Visa signatur

EPoX EP-8RDA3+ - AMD Athlon XP2800+ - Club 3D Radeon 9600Pro 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 - Chieftec Matrix Medium Tower m/dörr Blå Kabinett - 2 x Matrox 2x120GB - Seagate 200GB

Permalänk
Medlem

det ska inte vara alls tjockt!! den ska bara täcka de små porerna som finns på processorna och på flänsen.

hur mycket har du strukit på?

Visa signatur

P4 2,4@2,8GHz | 1024 MB DDR Ram | GeForce4 TI4200 128MB DDR Tv-Out | 52x LG CD-Rom | 520 GB HDD | Chieftec Dragon F-Tower + Massa gott modd

: (http://www.eskimoe.com) : (info@eskimoe.com) :

Permalänk

Ta en bit av t.ex gammalt kredit/busskort och bre ut ett jättetunt lager kylpasta, precis så d täcker hela kärnan. Lägg på flänsen och gno runt lite och sätt fast.

Permalänk
Medlem

Strök bara på lite med hjälp av ett rakblad så det måste nog vara cpufläkten som inte är riktigt bra

Visa signatur

EPoX EP-8RDA3+ - AMD Athlon XP2800+ - Club 3D Radeon 9600Pro 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 - Chieftec Matrix Medium Tower m/dörr Blå Kabinett - 2 x Matrox 2x120GB - Seagate 200GB

Permalänk
Avstängd

Processor/kylfläns?

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Hur varm blir den?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Körde 3dmark och då gick den upp i 65 grader vilket jag hade ställt in att den skulle slå av på och nu när jag inte gör något ligger den på ca 47-48grader

Edit: Amd xp2800+ med en cpufläkt som klara upp till 2800+

Visa signatur

Permalänk

65° är egentligen ingen oroväckande temperatur för en amd. Du kan utan problem använda datorn sålänge den är under 70-75°. Dock så kan det vara värt att köpa en ny kylare omgående eftersom din inte verkar vara den bästa

Om du inte redan har det, så plocka av sidoplåten på burken. Har dålig luftcirkulation i lådan så kan det hjälpa jättemycket att göra det.

Permalänk
Medlem

Brorsan har en 1700+ som man inte får röra, men enligt gigabyte kortet så är den 51 grader idle vilket jag tycker är högt för en orörd dator. Har dock ingen aning om hur deras lager pasta såg ut när de satte ihop, ta alltid tempen med en nypa salt eller vad man säger

Permalänk
Avstängd

Köp en SLK-900U och tryck dit en Delta-fläkt och dina problem är lösta. Din ekonomi och hörsel blir dock lidande istället.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Min idle temp sjönk 4 grader när jag kletade på mera artic silver. Var för snål första gången.
Andra gången lade jag på ett lite tjockare lager. Processorn skall vara helt täckt av pastan.

Visa signatur

AMD Phenom 9950BE@3262MHz | Zerotherm NV 120 | Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H | 2*1GB Corsair XMS PC6400@900MHz | Cooler Master Elite 333

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinturbo
Min idle temp sjönk 4 grader när jag kletade på mera artic silver. Var för snål första gången.
Andra gången lade jag på ett lite tjockare lager. Processorn skall vara helt täckt av pastan.

Du menar väl kärnan ? annars så går det åt väldigt mycket pasta + att det blir ganska kladdigt

Föresten Twinturbo är det samma Twinturbo / Peter som jag tror ?

Mvh

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

förresten: hur får man bort gammal kylpasta på bästa sätt? ska man använda något speciellt medel och hur kletigt är det?

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ers
Du menar väl kärnan ? annars så går det åt väldigt mycket pasta + att det blir ganska kladdigt

Föresten Twinturbo är det samma Twinturbo / Peter som jag tror ?

Mvh

Jaja, det är ju kärnan jag menar.

Twinturbo är alltid Twinturbo, överallt

Visa signatur

AMD Phenom 9950BE@3262MHz | Zerotherm NV 120 | Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H | 2*1GB Corsair XMS PC6400@900MHz | Cooler Master Elite 333

Permalänk

hehe min dator e 30 grader o jag har inte gjort nogot:P

Visa signatur

[CS klan ~ En löst sammansatt gruppering av lunarstormwannabes som orytmiskt slår på sina tangentbord]

Permalänk
Medlem

Du kan tvätta kärnan med K-sprit bla. Finns på vilken tapp som helst.

Duedate