Permalänk
Medlem

PHP: Hjälp med lite RegExp...

Har stört grabbarna på #php.se rätt mycket med detta så jag vågar inte fråga där igen
Men iaf.. Jag fick hjälp av den så snälle Shark till att göra ett script som hämtar hem en sida från tv4.se och lagra koden i en variabel.
Men nu är frågan hur jag gör för att få ut några speciella uppgifter inuti koden där jag vet hur det ser ut innan och efter, men inte hur själva texten är(hämtas varje dag från en databas)

Preg_Match() sägs lösa mina problem, men jag har efter några timmars intensivt läsande på se.php.net inte lyckats förstå RegExp det minsta.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

preg_match eller preg_match_all beror på hur många gånger ditt pattern matchar...

lite..
preg_match "Hej arne";
preg_match_all "Hej arne Hej lisa";

$string = "Rad hej Ord på Ord dig\r\nRad jag Ord heter Ord arne\r\nRad vad Ord heter Ord du\r\n"; $pattern = "/Rad (.*?) Ord (.*?) Ord (.*?)[\r|$]/s"; preg_match_all($pattern,$string,$resultat); print_r($resultat);

i ditt fall kan du ju ta

preg_match("/från (.*?) till/s",$string,$data);
print_r($data);

du behöver inte skriva allt innan, räcker med nått unikt som är innan texten och fram till texten du vill matcha och samma sak i slutat, från där du slutar matcha till en liten bit in i strängen

om strängen är ovan "jag ska åka från malmö till stockholm" och du vill plocka ut "malmö" så räcker det med att använda "/från (.*?) till/s" i ditt pattern.

att jag har sett s i slutat på strängen beror på att den ska matcha multiline, dvs

jag ska åka från malmö till stockholm

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Men ojsan Du är nog snällare än vad du utger dig för ,) Tack shark! Uppskattas!

*Går och testar*

Edit:
preg_match("/width=\"25\" height=\"20\"><br> (.*?) <\/td>/s",$file,$data);
print_r($data);

Arrayen är bara tom :/

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'