Burken är instabil och seg som fan!!

Permalänk
Medlem

Burken är instabil och seg som fan!!

Har uppgraderat min burk från XP2100+ till XP3000+, från 512Mb till 1024Mb. Satte även dit en Zalman-kylare ZM-7000A-ALCU på cpu:n.
Hade först värsta problemen med att lägga in operativet då MBR:en kraschat. När det väl var igång så var burken ändå instabil. Kunde inte köra i full fart utan klarade bara av att FSB:n på 100, normal är 200.
Så den sitter och tröskar i 1050Mhz mot 2100Mhz som den ska gå i.

Jag har inte hunnit lägga in så mkt på C: än. Men Norton Internet Sec. 2004 ligger inne och alla XP-uppdateringar samt uppdateringar på moderkort och grafikkort.
Jag kan inte köra en komplett viruskoll heller. Jo, den går att köra, men sen när man trycker på slutför sökning så låser sig Norton och man får avsluta det via ctrl+alt+del.

Igår försökte jag köra på olika hastigheter, började snabbast för att sen gå neråt för att se vart den funkade. Hade kört på lägsta i nån timme innan jag testade det. På högsta så låser den sig helt och jg komer inte in i xp alls. På det lägre så ramlar jag ut ur xp och den startar om hela tiden.
Efter det så ville den inte ens vara stabil i lägsta hastigheten och startade bara om hela tiden.
Minnena är 2 x Samsung PC3200 512Mb cas 3 och ska enligt ASUS funka på mitt A7N8X-kort.

Vad ska jag göra? Börjar bli desperat nu!!!
Burkjäveln har strulat i 2 veckor nu, det ena problemet avläser det andra!!
Snälla hjälp!!

Permalänk
Medlem

Testa att flasha om bios till nyaster versionen, den nuvarande kanske inte stödjer 3000+?

Permalänk

Vad har du för nätdel? Jag märkte när jag hade Asus A7N8x att det kortet hade dålig strömförsörjning på moderkortet så även fast jag hade en bra nätdel så hade moderkortet svårt att ge tillräckligt hög spänning till processorn, vilket resulterade i att datorn blev ostabil.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Inaktiv

testa att mata minnena med 2.9V, och vad har du för moderkort?

Permalänk
Antielefant

A7N8X streck vad?

A7N8X utan något streck stöder inte 200 MHz FSB.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Andreas: Jag har den nyaste biosen inlagd, la in den innan uppgraderingen.

Stoffe: Jag köpte en Antec Sonata-låda i samband med det andra och däri sitter ett True Power 380W, så det bör utan problem klara av att mata ut tillräckligt med ström.

Faifai: ASUS A7N8X

Zcenicx: Jo, det ska klara det som jag ser det. Särskilt från version 2.0. Nu har jag iofs ver 1.06 men med BIOS-version 1004 så fick man stöd för 200Mhz FSB. Har nu version 1007.

Har testat att flytta runt minnena, kört med bara en sticka, bytt prolle. Det enda som hände var att XP kraschade för 137:e gången :(.

Ska flasha tillbaka till min gamla BIOS och testa ett nytt nätagg, kan ju vara så att det nya nätagget jag köpte är defekt på nåt sätt...

Funkar inte det kommer jag att först spy på datorn, sen åker den ut genom fönstret!!!

Permalänk

istället kan du ge mig dator min syster behöver en ny

Visa signatur

AMD 2400+@2410Mhz (1.8vcore)|Kingstone PC2700@400Mhz|Shuttle AN35N Ultra|80GB Samung|R9600VE 420/230|

Permalänk
Medlem

Är hon snygg?
Hur gammal?
Kanske kan göra ett byte

Permalänk
Medlem

min dator har också varit väldigt ostabil och jag hade norton 2004 men det hitta inge virus men det fixa sig när jag bytte antivirus program som hitta ett virus så
nu funkar det bättre.

Permalänk
Medlem

Har kollat med Norton 2004 också. Hade inga virus innan och då hade jag Norton 2003.
Har även formaterat hårddisken flertalet gånger, så om det skulle överlevt nåt på den måste det fan vara Macgyver!

Edit:
Jaha, då har jag testat minnena med progget ni föreslagit. De var ok. Prövade även ett annat nätagg utan att det blev bättre.
Kunde inte flasha biosen då AWD Flashen tydligen kraschat, stod att det inte kunde hitta nån fil för att kunna starta det.

Så det blir väl till att inhandla ett nytt moderkort...:(