Windows 2000 Server??

Permalänk

Windows 2000 Server??

Jag har en liten fråga.. har noga kollat i forumet och har inte hittat nån liknande tråd så börja inte med att gnälla nu!

Frågan lyder:

Vad är Windows 2000 Server? Jag vet så mycket som att det är ett server OS. Men vad har det för systemkrav och vad finns det för funktioner i det? ska man installera det i windows eller köra in det på en tom disk?

Tacksam för svar!

Edit: Blev visst fler än en fråga

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Hedersmedlem

Största skillnaden är väl att Server-versionerna stöder fler processorer i en dator, plus en del nätverksgrejer som man ändå inte använder i ett hemma-nätverk. Har för mig att win2k pro stöder 2 cpu, 2k server 4 cpu och 2k adv server 8 cpu. Alltså, har du en vanlig 1 cpu dator duger win2k pro bra. Och har du inget nätverk så duger vanliga win2k. Dessutom kostar server-versionerna multum, för du snackar väl inte warez ? ;D

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Största skillnaden är väl att Server-versionerna stöder fler processorer i en dator, plus en del nätverksgrejer som man ändå inte använder i ett hemma-nätverk. Har för mig att win2k pro stöder 2 cpu, 2k server 4 cpu och 2k adv server 8 cpu. Alltså, har du en vanlig 1 cpu dator duger win2k pro bra. Och har du inget nätverk så duger vanliga win2k. Dessutom kostar server-versionerna multum, för du snackar väl inte warez ? ;D

Okej! warez! nej absolu inte! ;D

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Hedersmedlem

Av windows 2000 finns versionerna:

• Professional

• Server

• Advanced Server

• Datacenter Server

• Small Buisness Server (allt i ett server för små företag)

Servervarianterna har inbyggda servertjänster, så som IIS (HTTP, FTP, SMTP), DNS, DHCP, WINS, Active Directory DC osv.
Dessa kan inte köras på professional varianten (förutom IIS som är ett undantag). Givetvis fungerar t.ex. tredje parts program för t.ex. DHCP osv.

http://www.microsoft.com/windows2000/server/evaluation/busine...

Det installeras som likadant som man installerar 2000 professional, alltså på en egen partition osv. Det är ingen "uppgradering" till professional.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

DHCP finns på vanliga w2k, bara att aktivera internetdelning.
sen så kan man ansluta med tunna klienter till en w2k-server

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Javisstja, glömde Terminal Services (för att fjärrstyra, t.ex. med tunna klienter).
Jo men den "DHCP":n erbjuder väll inte så mycket valfrihet? Men det är sant att den delar ut IP-adresser då med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Sen så har win2k bara 10 användare limit på sin iis medans server varienten har +++++>mer

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

och att du kan installera Server applikationer så som
Application Center, BizTalk Server, Commerce Server, Content Mangement Server, Exchange, Host Integration Server, Identity Integration Server, Internet Security and Acceleration Server, Mobile Information Server, Operations Manager, Project Server, SharePoint Portal Server, SQL Server, System Management Server... mfl

som bara kan installeras på ett M$ Server OS

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.