Permalänk
Medlem

VMware

Har installerat VMware en virituel PC. Tänkte det kunde vara värt å testa i Linux.
Var relativt lätt å få in å configurera.
Fick i gång det efter att jag registrerat det osv.

Testade en install av windows XP.
Fick ställa in X så man kunde köra fullskärm annars laggar det mer i fönster stor skillnad mot fullskärm. Sedan installera speciela drivrutiner men det fixar vmware enkelt med några muskilcik sedan har man bättre grafikstöd å mus å ljud dock fungerar inte ljudkortet i win 98 tror inte 95 heller.
Värkar behövas ME eller nyare. Dock iget 3D stöd å ljudet knastrar i bland en bug som skulle fixas men utöver det fungerar det rent löjligt bra.
Testat dos, windows 98, Windows ME och windows XP allt går. Kan spela DOS spel i fönster annars fick jag fnurig grafik dock inte fixat ljud än men tror det ska gå. Testat lite 2D spel som red alert 2 i XP och age of empires 2 i windows ME. Fungerar jävligt bra så gött kompliemnt till winex3. Jag skule alldrig kuna tänka mig dualboota windows/linux helst inget annat OS heller men deta är perfeckt näst intill. Kan köra MS office XP å rätta på svensak jävligt gött det.
Köra DC++ med villket behövs i bland fungerar iget bra med winex å man kan mycket väll då köra vmware i ett fönster å minnimmera så kan man göra allt annat i linux.

Ska senare se om amn kan köra in solaris 9 för å testa det.

Testat sisoft sandra å min 2400+ benchar som en 2300+ ungifär man tappar lite men inte farligt.

Fungerar helt OK kan köra DC++ och man kan låta vmware dela ut önskade dirs så man kan ansluta som nätverksdisk. Går också änkelt å få nätverket å fugnera.
Man skapar en virituel disk på en viss storlek dynamis eller fast sedan kan man ansluta fler diskar i fall man skulle få slut på plats. Har 10Gb fast utrymemr bör gå snabbare till windows XP skulle mycket väl kuna ansluta mer om det behövs som en enhet till.
Jävla mäcktigt program för å köra flera OS utan dual boot. Helt klart impad ville bara säga det. Virituela PC:n har eget bios. Går å ställa in mägden minne vmware ska ha till olika virituela PC maskiner osv.
Fins det fler här som kör vmware?

Fins till windows med perfeckt för dom som vill testa å måste köra flera OS utan att dualboota.

Permalänk
Medlem

Jag använder ofta VMWare för att testa olika operativsystem. Jättesmidigt då man slipper hålla på och partitinera om datorn och fixa, och så kan man ju sitta i windows samtidigt och fråga om man behöver hjälp med någonting, eller bara göra annat medans man installera eller så. Otroligt bra program Besparar en mycket tid och slit när man vill leka med olika OS.

Permalänk

Farsan har/hade det för jobbets skull. Testade det lite då och då, visst fungerar det bra! Fast jag har som sagt inte testat det tillräckligt mycket för att kunna ge + och - för programet. Men vart får ni alla OS ifrån? Går det att ta hem gratis? Tänkte då främst på Linux.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Så kan jag tex ha en delad hårdisk med windows på ena och linux på andra. Så om jag får problem med linux (tex får inte igång internet) så kan jag sitta i windows å snacka med en om hur jag kan lösa detta så har jag igång linux sammtidigt och testar grejerna i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Farsan har/hade det för jobbets skull. Testade det lite då och då, visst fungerar det bra! Fast jag har som sagt inte testat det tillräckligt mycket för att kunna ge + och - för programet. Men vart får ni alla OS ifrån? Går det att ta hem gratis? Tänkte då främst på Linux.

Linux fins alltid gratis.

VMWare fins som shareware och köpversion. Du kan be om 30 dagars licensnyckel tror jag.
Farsan hade stägt av morsans dator ända med windows här. Satt å pillade med vmware så windows XP var i gång inom parantes om man säger så. Syrran värkar inte märka nån skillnad i alla fall siter på lunar nu

Permalänk

Re: VMware

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Kan köra MS office XP å rätta på svensak jävligt gött det.

Du kan rättstava på svenska i Open Office.

http://lingucomponent.openoffice.org/download_dictionary.html

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Hedersmedlem

pa1983: linux är inte alltid gratis, lindows och xandros är exempelvis inte gratis...

och som matricks har i sin sign:
"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

fast det håller jag inte med om, iaf inte om man kan linux, men har ju lärt sig någon gång...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
pa1983: linux är inte alltid gratis, lindows och xandros är exempelvis inte gratis...

linux är alltid graits

linux != xandros, lindows, etc

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Hedersmedlem

vad menar du kamikaze? xandros och lindows kostar pengar och de är linux distar...
de går inte att få tag på gratis, annat än olagliga kopior, lindows finns det ju iof development versioner som är gratis men mer vet jag inte...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Exempel:
Distributionen Debian bygger på operativsystemet GNU/Linux. Kärnan i GNU/Linux heter linux.
Alltså...linux är enbart kärnan och finns alltid att få tag på gratis

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Permalänk
Hedersmedlem

jo, men samtidigt är kärnan istort sett eller är helt oanvändbar utan någon distribution eller lfs.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

jo, men samtidigt är kärnan istort sett eller är helt oanvändbar utan någon distribution eller lfs.

all källcod ska ju finas å få tag på men dom kräger la på reglerna så gott det går.

Nu har jag lyckats lägga in 32bit moduler i gentoo linux 64bit för min dual opteron coh efter det vägrade modulen vmmon kompilera å det visade sig vara pga 64bit linux men hittade efter många om å men en tråd på gentoos forum hur man skulle ändra i vmmon.tar så efter att packat up den editerat rätt fil med lite programerigs hjälp från en kompis då howton var ganska kass sedan packat den igen efter det körde jag configen å modulen kompilerade fint för 64bit kärnan å gick att modproba med villket inte gick innan. Så nu rillar Windows XP installen på ska testa lite. Ska ha in dos älskar Tycoon har inte kunat spela det på år å dar sedna kanske lite anndra goa spel å så får se men bara jävligt kul å testa sånt här sitta å knåpa å få det å fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis, iaf för vanliga användare

Ännu mer offtopic: Vad är det för pannband pingvinen på din avatar har på sig?

Och för att återvända till topic.
wmware är trevligt att ha om man ska testa lite olika operativsystem. Ibland så krävs det lite fulhack för att få igång vissa OS (qnx strulade lite för mig t ex)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

han är tagen från något spel som jag hittade på 123spill.com, tyckte att det kunde vara kul att ha en pingvin (tux ) som körde karate som avatar.

han är inte riktigt tux men han är en pingvin...

Visa signatur

Vim

Permalänk

jag hade intstallerat xp och fedora men kunde inte installera fedora i xp men jag fick i gång 98 på fedora...

skulle vara kul att testa om man kunde bränna dvds o spela krävande spel på vmware...

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Hedersmedlem

spela spel kan man inte, vmware grafikkortet har inte stöd för 3d acceleration...
att bränna dvd kanske skulle kunna gå...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

2D spel flyter dock för det mästa tom bättre än winex3 i vissa fall vad det värkar som ska testa mer.

la in 3D stuido max som legat i cd stället sedan jag började med linux. Fugerar skitbra får köra software men spelar igen roll så länge man inte har textures så flyter det fint.

Permalänk

man kanske skulle ge sig på den punkten att försöka få över en dvd som en iso i linux o stället göra det hela genom vmware... Det jag stör mig på är att jag ska behöva installera ett helt operativ och ennu värre windows....

mvh metalworkeŕ

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalworker
man kanske skulle ge sig på den punkten att försöka få över en dvd som en iso i linux o stället göra det hela genom vmware... Det jag stör mig på är att jag ska behöva installera ett helt operativ och ennu värre windows....

mvh metalworkeŕ

Du installerar det bar på en virituel disk består i regel av 2Gb filer. Bara kasst när du inte vill han men köra windows genom vmware kan jag gå med på är ändå lite ägande desutom slipper ,man dualboot. DVD har jag inte testat men kan se om den hittar dvd skivor å återkomma med det.

Permalänk
Medlem

har lite problem med mitt ja...när jag startar mitt windows 2000 advanced server innan jag installerat det så låser sej datorn å sen bootar den om =(

Visa signatur

DeepCool CH260 | CPU: Ryzen 9800X3D | Ram: 64GB DDR5 6000mhz | GPU: RX9070XT 16GB | Nvme1: WD Black SN850X 1TB | Nvme2: Crucial P2 2TB | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

VMware är väldigt bra. Använde det alltid när jag paketerade om program. Är grymmt minneskrävande om man ska köra flera sessioner med hyffsad prestanda. Hade en P4 2.8 med 1GB ram och det var för slött när man hade de andra programmen också igång. Slut på minne hela tiden.
Men snapshotfunktionen som kom i senaste WMware är ovärderlig.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

någon som vet om man kan köra photoshop CS genom WMware???

Visa signatur

q6600 | 4gb | 8800 GTX
t7500 | 2gb | 8600M GS

Permalänk
Hedersmedlem

mosser8: det skulle jag tro går...
det är ju inte så krävande annat än när man kör krävande filter...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mosser8
någon som vet om man kan köra photoshop CS genom WMware???

http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/gentoo64_4.jpg

Permalänk

finns det inget liknande program som använder grafikkortet som sitter i? och inte virtuella enheter.

Ska nog ta och prova linux genom något sånt program.

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bertil_starfight
finns det inget liknande program som använder grafikkortet som sitter i? och inte virtuella enheter.

Ska nog ta och prova linux genom något sånt program.

Det änvänder la grafikortet som sitter I men det kan itne ha kontroll över grafikoretet det har linux i mitt fall så det blir begränsat men 3D stöd är kanske möjligt i framtiden.

Vittsen är att OS:et i vmware komunicerar med virituel hårdvara som sedna är länkad till den ricktiga som linux kerneln i mitt fall sköter om.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om någon lyckats med att vara active på dc++ i vmware och hur ni gjorde isf.

Visa signatur

stfu you must

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av realnick
Jag undrar om någon lyckats med att vara active på dc++ i vmware och hur ni gjorde isf.

Inte i just DC, men det har fungerat i andra program. Jag kör bridged ethernet connection och forwardar sen portar i min router till det IPt som vmware-windows plockat åt sig.

Permalänk
Medlem

vmnet1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:50:56:C0:00:01 inet addr:192.168.248.1 Bcast:192.168.248.255 Mask:255.255.255.0 UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:105 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:67 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b) vmnet8 Link encap:Ethernet HWaddr 00:50:56:C0:00:08 inet addr:172.16.233.1 Bcast:172.16.233.255 Mask:255.255.255.0 UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:61 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)

Är det dom där IPna man ska forwarda? Jag kan inte så mycket om det här :>

iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 555 -j DNAT --to 192.168.248.1:555 iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p udp --dport 555 -j DNAT --to 192.168.248.1:555 iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 555 -j DNAT --to 172.16.233.1:555 iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p udp --dport 555 -j DNAT --to 172.16.233.1:555

Sådär har jag det på servern iaf, men det vill inte fungera.

Visa signatur

stfu you must

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av realnick
Är det dom där IPna man ska forwarda? Jag kan inte så mycket om det här :>

Sådär har jag det på servern iaf, men det vill inte fungera.

Tycker det låter som om din virtuella maskin är inställd på att köra NAT via din "riktiga" maskin. Öppna settings för den virtuella maskinen, sen settings för nätverkskortet där och kolla så det står inställt på Bridged: Connected directly to physical network