inför sommarens serverbygge...

Permalänk
Medlem

inför sommarens serverbygge...

Halloj!

Okej, såhär ligger det till:

.se domän är registrerad.
uppkoppling (10mbit, med fast ip) är klar.

servern ska fungera som web/mail/ftp server för ett mycket begränsat antal personer. fler funktioner som dns/php/mysql mm ska givetvis installeras...

Operativsystem kommer att bli Linux, förmodligen slack, redhat eller debian. Icke bestämt ännu.

Hårdvara kommer att köpas in under sommaren.
Här kommer vi till själva frågan,

Vi tänkte gå på ett budget moderkort (500-700 kr) avsett för P4 (Celeron), S-ATA RAID. Helst med så mycket som möjligt inbyggt, men det enda som är viktigt är S-ATA raid.

Hursomhelst min fråga är om det finns nån därute som har haft ett mycket klockrent (i Linux och isf vilken dist) billigt moderkort som fyller kriterierna eller tvärtom, om det är nån som har haft ett mycket värdelöst moderkort...

Permalänk
Medlem

Men om du köper ett billigt moderkort utan s-ata och köper sen ett s-ata raid kontrollerkort. Tycker jag låter som en vettig lösning.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Sata stödet i linux är inte helt komplett. Kolla att sata-kortet/kontrollerkretsen fungerar i linux innan ni köper det

Permalänk

Jag håller med om att man bör köra ett separat kontrollerkort för SATAn. Själv funderar jag på att investera i följande kort: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=116306&cks=PRL

Det har tyvärr ingen RAID. Annars brukar Promisekort fungera klockrent i Linux.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Finns det stöd för RAID och S-ATA i Linuxkerneln nu? Senast jag kollade gick det inte iaf. Men om ni köper ett kort med bara vanlig S-ATA och sedan kör mjukvaru-RAID borde det gå bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Finns det stöd för RAID och S-ATA i Linuxkerneln nu? Senast jag kollade gick det inte iaf. Men om ni köper ett kort med bara vanlig S-ATA och sedan kör mjukvaru-RAID borde det gå bra.

Linux 2.6 ska ha fullt stöd för SATA. Har även hört att Linux 2.4 har stöd för några kort, men är inte säker.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det går ju även att mjukvaruraida

Permalänk
Medlem

mjukvaru raid rokkar... för när burken dör är det bara flytta diskarna till en ny... funkar inte med hw raid

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

okej, någon som vet vilka kretsar är det man ska akta sig för?

2.6 kerneln är släppt? jag har inte botaniserat så mycket på senaste, min nuvarande server har varit såpass problemfri att jag inte behövt

annars får jag helt enkelt botanisera lite om kretsar och kernels...

Permalänk

Kernel 2.6 har funnits ute länge 2.6.6 är den senaste versionen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"