Brev från Telia angående fildelning.

Permalänk

Brev från Telia angående fildelning.

God dag!

En polare fick ett brev från Telia i dagarna.

"Vi har fått en anmälan från en organisation som bevakar mediaföretags intressen gällande upphovsrätten på internet.
De har obeserverat att det den 10 juni kl. 04:42 på IP-adress 217.xxx.xxx.xxx tillhandahålls upphovsrättsligt skyddat material, nämligen: The Butterfly Effect.
Spåringar visar att det är internetkonto u1****** som har använt ovan angiva IP-adress vid detta tillfälle.
Vi ber dig att del av de riktlinjer som gäller för tillåtet bruk av Telias internettjänster (AUP) samt det dokument som tar upp umgängesregler på internet, den sk. netiketten, på www.telia.se/sakerhet. Vår förhoppning är att vi inte stöter på ditt konto i våra utredningar igen.
Kontakta oss gärna om du har några frågor.

Med Vänlig hälsning
Abuse-gruppen
www.telia.se/sakerhet"

Han har tankat den från en ftp (vilket inte strider mot lagen) och inte delat ut den någonstans (t.ex dc).
Första frågan är hur de spårar honom och om det överhuvudtaget är lagligt?
Sen är det ju inte ens olagligt att tanka ner för privat bruk och iom att han tankat från ftp har han inte delat ut något heller.
Någon som är instatt i det här?

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Hedersmedlem

Låter ju faktiskt som om Telia eller rättare sagt den icke namngivna organisationen gjort sej skyldig till egenmäktigt förfarande, olaga intrång, hemfridsbrott och brottslig kränkning av den personliga integriteten. Troligen är det våra 'vänner' Antipiratbyrån som på något sätt kollat kompisens trafik vilket är högst olagligt om jag inte är helt ute och cyklar. Är inte helt insatt i det men har grabben för övrigt rent mjöl i påsen så tycker jag: Försök via Telia få reda på vilken organisation det gäller. Polisanmäl sedan organisationen för något eller alla av ovannämnda brott.
Vill med detta inte på något sätt främja piratkopiering, men dess bekämpning ska ske med legala medel.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Le RocH

Visa signatur

| Abit NF7-S rev 2.0 || Barton 2500+@2236MHz (10,5*213, VCore@1.75) AQXEA || Alpha PAL8045, cpu @ 37/48 idle/full |
| 2*256 Twinmos PC3200 |
| Club3D 9800SE softmoddat 8 pipes@459/396 med Artic cooling VGA silencer |

Permalänk
Medlem

Klart han har delat ut den på nån fildelningstjänst. Ingen vettig människa här inne tror väl ändå att Antipiratbyrån sitter och hackar sig in hos människor för att se om de har olagligt material på sina datorer.
Skärpning

Permalänk
Medlem

"En polare"... muhahahahaha.... det där är en klassiker...

Permalänk

Han är 100 % säker på att han inte delat ut filmen. För det första så laddar han bara genom ftp och för de andra så har han inte DC installerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
"En polare"... muhahahahaha.... det där är en klassiker...

haha jag har BBB

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Medlem

Det där brevet kommer inte bara så där,
Dvs..
Det lär även stå i brevet vilken fil du har delat ut.
Har det gjort på allas brev hittills.
Har även själv fått ett sånt där brev, Fast det var för att jag delade ut som sagt var..

Permalänk
Hedersmedlem

N0llah: det står det ju "The Butterfly effect" men det är ju att han har tankat den... inte delat...

Grejen är den med Mp3, Filmer och Roms att man får ladda ner dem för att sedan tar bort dem efter 24 timmar, då är det lagligt, efter det är filen olaglig, tror det är så med filmer iaf...

Jag antar att det är Antipiratbyrån som har varit framme och dem kan man stoppa med vissa program, vet inte hur lagligt det är men men...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
N0llah: det står det ju "The Butterfly effect" men det är ju att han har tankat den... inte delat...

Grejen är den med Mp3, Filmer och Roms att man får ladda ner dem för att sedan tar bort dem efter 24 timmar, då är det lagligt, efter det är filen olaglig, tror det är så med filmer iaf...

Jag antar att det är Antipiratbyrån som har varit framme och dem kan man stoppa med vissa program, vet inte hur lagligt det är men men...

Är du helt 100 på att det är 24 timmar? Jag har för mig att det inte är någon tidsbegränsning så länge det är för privat bruk. Alla de där lagarna är så luddiga. Man får ju t.ex köpa en skiva i affären och sen bränna ut den till sina närmsta vänner (definera närmsta vänner om ni kan...).

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Medlem

Jäkla bra för jag har välldigt många vänner typ 6.5 miljarder. Så antipiratbyran kan dra åt ******. för dom har varit på mej idag

Permalänk
Medlem

Mp3 är lagligt att ladda hem för tillfället enligt lag så länge det är
för personligt bruk... filmer är både olagligt att ladda ner och ge ut sedan
senaste årsskiftet...

så oavsett om det är du eller din kompis så lägg ner med verksamheten...
du/han lär åka dit på det förr eller senare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
Mp3 är lagligt att ladda hem för tillfället enligt lag så länge det är
för personligt bruk... filmer är både olagligt att ladda ner och ge ut sedan
senaste årsskiftet...

så oavsett om det är du eller din kompis så lägg ner med verksamheten...
du/han lär åka dit på det förr eller senare...

Olagligt ladda ner? Källa, tack

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

någon lag... jag vet inte vilken eller hur man hittar...
men vid årsskiftet vart det olagligt med film... musik kommer vid nästa årsskifte...

det vet jag bara efter att ha kollat tidningar förut o tv o så...
men ja vet inte hur man kollar upp lagar eller nåe...

Permalänk
Medlem

24 timmar??! Nae, det är en floskel från USA! I Sverige gäller följande :

1. Du får INTE dela ut upphovsrättsskyddat material
2. Du kan tanka så mycket upphovsrättsskyddat material du vill
3. Du får kopiera upphovsrättsskyddat material till dig själv, familj och "nära"

Allat annat är bullshit. Ny proposition finns men är INTE antagen, dvs. gäller EJ!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

Alla här pratar om vad som är lagligt och olagligt. Det är helt orelevant. Telia har egna regler som de hänvisar till: "riktlinjer som gäller för tillåtet bruk av Telias internettjänster (AUP) ". Det är de reglerna som gäller här.

Det värsta som kan hända är att Teliaabonnemanget blir uppsagt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
Mp3 är lagligt att ladda hem för tillfället enligt lag så länge det är
för personligt bruk... filmer är både olagligt att ladda ner och ge ut sedan
senaste årsskiftet...

så oavsett om det är du eller din kompis så lägg ner med verksamheten...
du/han lär åka dit på det förr eller senare...

Vad är ditt problem? Ange fakta med källa för det första om du påstår något annat. Sen vafan om det var jag som fått brevet skulle jag såklart skriva det! Herregud!
Klart man laddar ner musik osv, det är inte olagligt! När/om det blir det kanske jag tar en annan ställning.

Det jag läst i tidningar/nätsidor är det Lucius skrev. Senast för någon dag sen på www.idg.se .

distortion10000: Du har delvis rätt, han kan bryta mot Telias avtal (har inte själv läst det), men frågan var hur det spårade honom och om det var olagligt eller inte.

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Avstängd

Fick samma brev för ett par månader sen ang. Matrix 3
Snackade med en kompis som jobbar hos farbror blå och han kollade upp det och så länge dom inte kan bevisa att du "INTE" äger orginalet så är det lagligt annars så har du 72 timmar på dig att ta bort det , i mitt fall så hade jag dvdn men sån är lagen och sne om dom föröker skräma oss laddare så gör du det bra för jag fick adams äpplet på tungan när jag började läsa

Edit: klaga inte på hur jag skrívt, ett par öl senare

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Om din kompis INTE har delat ut det eller på något annat sett så är det helt enkelt så att Telia/APB av någon dum anledning sätter upp en publik FTP server och låter folk leecha därifrån eller så har de sonika använd packetsnifing. Varvav det sista garanterat lär vara intrång i personlivet.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

En fråga: Kan man bestrida sådana här "anklagelser" som ISPs skickar ut? Om man nu tycker att man är oskyldig borde man ha rätt att begära se bevis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
24 timmar??! Nae, det är en floskel från USA! I Sverige gäller följande :

1. Du får INTE dela ut upphovsrättsskyddat material
2. Du kan tanka så mycket upphovsrättsskyddat material du vill
3. Du får kopiera upphovsrättsskyddat material till dig själv, familj och "nära"

Allat annat är bullshit. Ny proposition finns men är INTE antagen, dvs. gäller EJ!

Filmer och musik är det enda upphovsrättsskyddade matrialen som det är lagligt att ladda ner. Upphovsrättsskyddad mjukvara/spel är t.ex. helt olagligt att ladda ner eller sprida oavsett om det är för privat bruk eller inte.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det är inte olagligt att ladda ned i dagsläget vad jag läst men att dela ut är totalt olagligt. Att få ha en fil i 24h är bara nått gammalt bogus som cirkulerar på nätet sedan emulator roms blev stort och alla de sidor där man kunde tanka detta skrev så.

Brukar stå i brevet vilket protokoll de fått fram att man delat ut filen på, annars kan man höra med ISP'n så kan de ta fram det, är säker på att APB eller filmbolaget inte hackat hans ftp iaf. Han har väl Kazaa eler nått annat skitprogram om ha ej har DC.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag tror som Phunky att det står med vilket protokoll det hela delats ut, och en eventuell server han suttit på.

Permalänk
Medlem

Dom måste ladda ner hela filen från han så dom har bevis på att filen verkligen är den det ska vara... Be han skriva till telia o säga att det var en egengjord kärleksfilm som han har döpt till "The Butterfly effect"...

Permalänk

Här kan man läsa om de olika lagarna angående piratkopiering osv. (dock är texten partisk, om moderatorna inte gillar länken får de gärna *sudda* bort den): http://www.piratbyran.org/?view=articles&cat=6

Från Rättsnätet: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Lagtexten hoss Rixlex (Regeringens internet "lagbok"): http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK...

EDIT: Efter att ha läst lite så kan jag med stor säkerhet säga att Icedude har fel angående; "filmer är både olagligt att ladda ner och ge ut sedan senaste årsskiftet...". Eftersom att den senaste ändringen i Upphovsrättslagen gjordes den 1 april 2000.
(Källa Sista raderan i lagtexten på rixlex)

EDIT2: Det är inte heller tillåtet att be någon annan (än dig själv) att göra kopior på:
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Lag (1997:790). Källa: Lag: 1960:729 §12

Och denna lag texten var lite intressant:
Lag 1960:729
Spridning av exemplar

19 § När ett exemplar av ett litterärt eller musikaliskt verk eller ett konstverk med upphovsmannens samtycke har överlåtits, får exemplaret spridas vidare.
Första stycket ger inte rätt att tillhandahålla allmänheten
1. exemplar av verk, utom byggnader och brukskonst, genom uthyrning eller andra jämförliga rättshandlingar, eller
2. exemplar av datorprogram i maskinläsbar form genom utlåning. Lag (1997:790).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väll inte olagligt att ladda ner? bara att dela ut.

Permalänk

Hmm, detta var VÄLDIGT (medvetet caps lock) intressant, om jag tolkar denna lilla lagbit rätt, borde då inte alla företag som säljer program där man inte kan få tag i källkoden vara olagliga?

Lagtexten: (samma gamla vanliga lag 1960:729)

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Eller har jag tolkat lagen fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Hmm, detta var VÄLDIGT (medvetet caps lock) intressant, om jag tolkar denna lilla lagbit rätt, borde då inte alla företag som säljer program där man inte kan få tag i källkoden vara olagliga?

Lagtexten: (samma gamla vanliga lag 1960:729)

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Eller har jag tolkat lagen fel?

Feltolkat tror jag, du får nog däremot hacka på bäst du vill och ändra i det redan kompilerade programmet alternativt ändra i programmets minne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Hmm, detta var VÄLDIGT (medvetet caps lock) intressant, om jag tolkar denna lilla lagbit rätt, borde då inte alla företag som säljer program där man inte kan få tag i källkoden vara olagliga?

Lagtexten: (samma gamla vanliga lag 1960:729)

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Eller har jag tolkat lagen fel?

mja det står ju bara att man har rätt att ändra i programet osv, inte att företaget måste ge ut källkoden.

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Det värsta som kan hända är att Teliaabonnemanget blir uppsagt.

Nåja. Det skulle ju inte vara någon större förlust.
FeliaSpionera och Antipiratbyrån går ju som bekant hand i hand. Skrämseltaktik.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin

Feltolkat tror jag, du får nog däremot hacka på bäst du vill och ändra i det redan kompilerade programmet alternativt ändra i programmets minne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse1900

mja det står ju bara att man har rätt att ändra i programet osv, inte att företaget måste ge ut källkoden.

Ok, men detta innebär ju då att man igentligen får cracka program och spel hur man vill, eller?

Visa signatur