Permalänk
Avstängd

Comhem mer mbit ?

Är det någon som har hört nått om comhem kommer höja sin fart ifrån en max (ic8000) på 8mbit och komma med en ännu snabbare ? Och i sånna fall villka farter man kan vänta sig.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Det tror jag inte kommer hända inom den närmsta framtiden. För det första tror jag inte många kunde är beredda att betala mer än dem närmsta hutlösa 445kr/mån som IC8000 kostar. För det andra tror jag inte att högre hastighet är nödvändigt om man tittar på den faktiska hastigheten som man får hos konkurrenter. Kolla statistiken i TPTest så förstår du vad jag menar Finns högvis med folk som sitter på 26/1 etc och får sämre hastigheter än IC8000.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Statistikdatabasen över tp-testen stämmer väl inte. Har inte de haft problem med icke tillförlitliga data?! Iaf för BBB, där TP-testet ger för lågt värde (se www.bredband.net). Har själv fått fel resultat med det "nya" (numera halvgamla...) TP-test däremot får jag rätt värde på det gamla TP-test 3.12. Så i mitt fall fick jag runt 8 Mb/s ner (bara kört 2 ggr iofs) när jag får 11.3 Mb/s med 3.12 (och laddar i 1.3 MB/s).

Konkurrensen är ju ganska hård inom bredband nu så ComHem borde väl anpassa priserna/hastigheterna. O andra sidan har ju många ComHem för att de inte kan ha något annat (lika snabbt). Men det är väl inte många konkurrenter som har högre hastigheter än 8/1 så det är väl tveksamt att de höjer hastigheten inom en snar framtid. Dessutom har väl 8/1-tjänsten nyss kommit. De borde dock sänka priserna...

Anm. har själv BBB (VDSL).

/Keiser

Permalänk

Det är möjligt att TPTest statistiken inte stämmer men min poäng är att många som har ett abonnemang som antyder att hastigheten är långt högre än 8Mbit faktiskt har SÄMRE hastighet än just 8Mbit.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

"Anmärkte" bara på din källa (TPtest-statistiken). Dvs svårt att veta hur många det är som har sämre hastighet än 8 Mbit (och som blivit "lovade" mer). Tror iofs att de flesta som har 24/1 (BBB) har högre värden än 8 Mbit (är ju en ny tjänst så det krånglar sökert för några). Sen finns det ju 10/1 och det är möjligt att vissa har sämre än 8 Mbit men som med all DSLteknik så beror hastigheten av avståndet till telestationen och kvaliten på kopparledningarna. Angående Bostreams VDSL (26/26) så har väl de flesta problem där men det löser de nog.

Vet inte hur känsligt det är att köra via kabelTV (som ComHem gör) men de bör väl också ha förluster som beror på avståndet eller? Annars har jag för mig att tekniken i sig begränsar hastigheten.

Permalänk
Medlem

Japp sämmer bra Superboss... visst man kan inte jämföra med BBB eller annan fiberanslutning men de har ju nästan uteslutande 8-10mbit/s (jag har 6mbit/s på min dessvärre men iaf åt båda hållen).

Många med BBB/Telenordia/Bostream/Telia adsl som skall ha 26/1 eller 8/1 har långt längre, förstod att BBB skulle ta sig vatten över huvudet med den tjänsten, många som ej får vad de vill ha/betalar för i hastighet o många är ju van att kräva max av BBB. De har ju dessutom haft ett ganska underhållslöst nät med lätt support där de vet vart felet är direkt, så är inte fallet helt med en ADSL tjänst.

Tror det kommer ta LÅNG tid innan comhem lanserar en högre hastighet. Vet inte hur mycket de kan kräma ur nätet när de snart kör grundutbud/digital-tv/radio/internet/telefoni tillsammans. Visst, specen för Docsis 2.0 som comhem kör ligger ju på 36mbit/s ned och 10mbit/s upp men undrar om det inte är i dedikerat testlabb utan andra tjänster som tar upp bandbredd. Tror desstom som sagt tidigare att ingen vill betala mer, inte hört en själ på nätet som varit intresserad av högre hastighet från comhem.

Keiser: Håller inte riktigt med, 28/1 tjänsten och 8/1 tjänsten via ADSL har funnits bra mycket längre än vad comhem kört sin 8/1 tjänst o de har vad jag hört snart kunnat leverera full hastighet till de flesta.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

comhem borde ju iaf höja till 10mbit nu när skanova erbjuder adsl2+ till samtliga aktörer...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Phunky: Tycker det är lite svårt att uppskatta hur många spm är nöjda resp missnöjda (dvs som får ut bra/dålig hastighet). Vet att det finns en hel del trådar här på sweclockers om dåliga (överbelastade?) anslutningar för comhems 8/1-tjänst. Men som andra har sagt, det är oftast bara de som klagar man ser här så det är kanske inte representativt.

Sen är det ju lite skillnad mellan BBBs 24/1 tjänst då de använder det nya ADSL2+ medan jag är lite osäker på hur ComHems uppgradering fungerar (har de helt enkelt bara ökat hastighet på befintliga protokoll, i så fall är det väl beprövat och man får mindre problem?!). 24/1 har inte funnits länge och min uppfattning (bla utifrån sweclockerforumet...) är att inte så många fått det än. Så nog brukar det vara lite problem för en så ny tjänst som bara funnits i någon månad, fråga Bostreamgänget (även fall man kanske inte ska acceptera att det inte funkar direkt då man betalar fullt pris direkt).

Och återigen för ADSL/ADSL2/ADSL2+ så beror hastigheten på avståndet, vilket innebär att 8/1 ju bara är teoretiskt max. Det innebär inte att alla kommer få 8/1. Däremot bör man ju kräva mer än 8/1 på en 24/1-tjänst. Var har ni i så fall hittat uppgifter om att 24/1 ger sämre än comhem 8/1?

Permalänk
Medlem

Stämmer bra de Keiser, hinner inte skriva något längre svar för nu skall jag iväg på midsommarfirande

Visa signatur

Dooh!