adware/virus problem

Permalänk
Medlem

adware/virus problem

Alltså, nu börjar jag bli less, väldigt less.
Jag börjar med att säga att jag har samtliga updateringar på windows update, jag har brandvägg och jag har virusprogram som är updaterat med alla updateringar som finns. Så då slipper nån säga att jag ska updatera eller skaffa något av detta.

Jag har tydligen fått nått virus/adware som sabbar min dator hela tiden. Brandväggen varnar för att notepad, explorer.exe och mediaspelaren vill kontakta internet. Inget av dom programen ska väl försöka nå internet utan vidare. Så jag tillät dom inte att göra det. Men varken notepad eller mediaspelaren går att öppna nu. Jag har kört ad-aware (hittar inget) Spyboot (hittar inget) bazooka spyware hittar nått som heter winpup. Står hur man tar bort det manuellt. Har gjort precis som det står. Men det hjälper inte. När jag körde norton antivirus, hittar det 6 adware program, det kan ta bort 4 av dom automatiskt. Dom övriga går inte, för dom används. Jag startar datorn i felsäkert läge för att ta bort dom, men då finns dom inte på dom platser som dom fanns på innan. Startar datorn igen, och problet kvarstår så klart.

Hur ska jag kunna få bort det???
Och hur får jag igång notepad och Mediaspelaren igen?
Notepad står att det inte finns längre och Mediaspelaren har jag installerat om men det fungerar inte allafall.
Nån som har nått tips?

Permalänk

kör en online virusscan.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

När du lät Ad-Aware leta, uppdaterade du med senaste referensfilen och använde metoden "Enligt eget val" och kryssa bort så Ad-Aware inte skippar några filer alls?

Panda's Activescan är väldigt bra på att hitta svårupptäkta virus, http://www.pandasoftware.com/activescan/

Permalänk

När du söker efter dom och du hittar dom så skriv ner vad dom heter och när du startar i felsäkert läge så är det bara till att söka på filnamnen.
Alternativt så kan du trycka ctrl+alt+delete och ta bort ALLTING som inte behövs. Och sen ta bort dom