80-årig newbie som ska lära sig data - Tips sökes

Permalänk

80-årig newbie som ska lära sig data - Tips sökes

Tjejens morfar ska börja hantera tangentbordet och nu undrar jag om det är någon som vet vart man kan hitta en bra och enkel guide för totala newbies som inte är alltför stor och invecklad (?)
Det han ska pyssla med är väl lite lätt filhantering samt surfa/e-posta, skriva ut dokument & bilder.

*edit* Obs, ingen demens

Visa signatur

P4 2.66ghz @ 3.2ghz | Albatron PX865PE Pro (V2.0) | 1gb DDRAM PC2700 | Nvidia Geforce2 MX/MX 400 | 120 Gb Seagate Baraccuda 7200.7 | Pioneer DVR-106 DVD+/-RW | 200 Gb Seagate Baraccuda 7200 |

Permalänk
Medlem

säg bara hur han ska surfa o knappa på de lättaste sättet... behövs inte så mycket guide till surfning ändå..

Visa signatur

jhkl

Permalänk
Avstängd

Visa honom free6 och låt honom vara ensam en stund så lär han sig nog en hel del.

OnT: Det är väl bara att be honom göra som du och prata pedagogiskt.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

Sätt dig ner nån timma och förklara hur en dator funkar från grunden, och sedan börja med att förklara det han skall syssla med. sätt sedan en post-it på skärmen där ditt tele-nr står. så kan han ringa när han inte fattar. se också till att installera RADMIN eller valfritt program, så kan du hjälpa honom via din dator.

Permalänk

Jag tackar för svar.

Lundis, Man tycker ju det men... det här med sökmotorer och att inte finns hemsidor till ALLT var inte så självklart ändå

Apansson, Hehehe!

xe^, Är stor fjärrstyrningsfantast men dels så kommer han att använda modem och dels så finns det andra före mig i supportkedjan. Jag är dock den som fixat prylarna.

*edit* Tillfällig dyslexi

Visa signatur

P4 2.66ghz @ 3.2ghz | Albatron PX865PE Pro (V2.0) | 1gb DDRAM PC2700 | Nvidia Geforce2 MX/MX 400 | 120 Gb Seagate Baraccuda 7200.7 | Pioneer DVR-106 DVD+/-RW | 200 Gb Seagate Baraccuda 7200 |

Permalänk
Medlem

Det kan nog vara en god idé att installera brandvägg, antivirus och SpywareBlaster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wensleydale
Jag tackar för svar.

Lundis, Man tycker ju det men... det här med sökmotorer och att inte finns hemsidor till ALLT var inte så självklart ändå

Apansson, Hehehe!

xe^, Är stor fjärrstyrningsfantast men dels så kommer han att använda modem och dels så finns det andra före mig i supportkedjan. Jag är dock den som fixat prylarna.

*edit* Tillfällig dyslexi

Dvs lat?

Permalänk
Medlem

Finns ju även pensionärs-organisationer/kommuner som anordnar datorkurser för seniorer. Håll ögonen öppna/ring runt o kolla.

Visa signatur

Borta bra men 127.0.0.1 bäst!
[ Maxorb på en Core2Duo E6850 ][ Asus P5N32E-SLI Plus ][ 4*1GB Crucial Ballistix PC8500 ][ 2st GW 8800GTX ][ WD Raptor 74GB ]

Permalänk
Medlem

Jag lärde morfar att skicka mail och sånnt, han är nu bättre än morsan på datorer, han gör söker som han tycker är roligt, det gör inte hon. Visa han vad han har datorn till som är nöje, så kommer nyttan också. Jag satte google som startsida och visade honom "Jag har tur" knappen och "Bakåt" knappen. Nästa gång jag träffade honom hade han skickat mail till olika företag och frågat om allt från blomväxter till värmepannor. Hi-tech h4xXor morfar 2k

Permalänk
Medlem

Tur för dig att det fanns andra i suportkedjan.. att lära en pensionär hantera en dator är min mardröm.. jag har inte ens fått morsan o farsan att fatta riktigt.
Exempel:
*byter ut deras crappy mus mot min gammla supermus*
Morsan: KOM HIIIIT!! DE E NÅT FEL!!! LALALALA!!! PANIK!!! MUSEN HAR VÄLT!!
*sucka*

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

mjo tror jag kom ihåg då farfar skulle pröva ... sa tryck i hörnet där uppe .. då rörde sig pekaren sakta men säkert efter 1 minut lyckades han nog trycka men men de är ett minne det hehe nu kan han inte lattja dator mer =/ ..

Så passa på medans man kan he he

Visa signatur

jhkl

Permalänk
Medlem

Att be honom ringa om det blir problem är en DÅLIG idé, tro mig, min farfar hade dator.

NEEEEJ, DET ÄR INGET KRYSS!!! Det finns inget kryss i hörnet längre det är BORTA!

När jag kom dit så visade det sig att han hade klickat på "återställ rutan"-knappen så att explorerfönstret hade blivit mindre och krysset hade flyttat sig

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.