Permalänk
Medlem

X-Box emulator

Jag tänkte spela X-Box på min dator, men jag vill spela med en Virtual drive...tex Deamon Tools eller CloneDrive någon som vet en bra emulator?

Jepp jag har sökt i forumet

Permalänk
Medlem

Nope, att emulera en X-Box funkar inte i dagsläget (för klena datorer).. Likadant med Playstation, Dreamcast etc.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk

Re: X-Box emulator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0nathan

Jepp jag har sökt i forumet

Inte tillräckligt för det finns ett par likadana trådar.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=26521...

Permalänk

Playstation funkar hur bra som helst-

Visa signatur

foo shizzle'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg
Nope, att emulera en X-Box funkar inte i dagsläget (för klena datorer).. Likadant med Playstation, Dreamcast etc.

Du snackar skit, anledningen är inte för klena datorer, anledningen är att det tar ett bra tag att göra emulatorer, särskilt för såhär avancerade system.
T.ex. finns det ju en emulator för GC som verkar mkt lovande, www.dolphin-emu.com (kolla i forumet under beta screens), och vaddå likadant med Playstation och Dreamcast? Försöker du påstå att dagens datorer inte klarar av att emulera en gammal sketen Playstation? Det finns t.om. playstationemulator till PocketPC ( http://fpsearm.psxfanatics.com/ )

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Du snackar skit, anledningen är inte för klena datorer, anledningen är att det tar ett bra tag att göra emulatorer, särskilt för såhär avancerade system.
T.ex. finns det ju en emulator för GC som verkar mkt lovande, www.dolphin-emu.com (kolla i forumet under beta screens), och vaddå likadant med Playstation och Dreamcast? Försöker du påstå att dagens datorer inte klarar av att emulera en gammal sketen Playstation? Det finns t.om. playstationemulator till PocketPC ( http://fpsearm.psxfanatics.com/ )

men funkar dolphin än?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Du snackar skit, anledningen är inte för klena datorer, anledningen är att det tar ett bra tag att göra emulatorer, särskilt för såhär avancerade system.
T.ex. finns det ju en emulator för GC som verkar mkt lovande, www.dolphin-emu.com (kolla i forumet under beta screens), och vaddå likadant med Playstation och Dreamcast? Försöker du påstå att dagens datorer inte klarar av att emulera en gammal sketen Playstation? Det finns t.om. playstationemulator till PocketPC ( http://fpsearm.psxfanatics.com/ )

Lugna dig, tror nog att han menade Playstation 2, för playstation emulator har funnits i några år och funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Testade dolphin fungerade inte med zelda iallfa fall 0.00 fps men det såg ut som något som kunde fungera om ett halvår

Permalänk

http://www.ngemu.com/xbox/
Allt du behöver vet om xbox emulatorer.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

alltså xbox emulator varför vill man köra med sån?
alla spel till xbox som är nått att ha kommer till PC också endå så.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karim
Testade dolphin fungerade inte med zelda iallfa fall 0.00 fps men det såg ut som något som kunde fungera om ett halvår

Lovande, somsagt, inte fungerande.. det är 2-3 spel som fungerar helt och kanske typ 5-6 som fungerar fast mkt långsammare, men den som dom har släppt är bara en alpha version, första beta versionen verkar mkt bättre, men dom har inte släppt info om hur många spel som den stöder.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Lovande, somsagt, inte fungerande.. det är 2-3 spel som fungerar helt och kanske typ 5-6 som fungerar fast mkt långsammare, men den som dom har släppt är bara en alpha version, första beta versionen verkar mkt bättre, men dom har inte släppt info om hur många spel som den stöder.

På deras hemsida:
Recommended games to try (of course your own ripped GCMs of your legally bought discs):
Bust-a-Move 3000 (fully playable)
Crazy Taxi (slow, gfx glitches)
Zelda (slow, gfx glitches)
Mario (slow, gfx glitches)
18 Wheeler (slow, gfx glitches)
Ikaruga (slow, gfx glitches, crashes after four waves, but still cool)
and more..

På deras forum så kan man hitta vissa personer med runt 30 spel, men vet inte om alla funkar för dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Molotov]
alltså xbox emulator varför vill man köra med sån?
alla spel till xbox som är nått att ha kommer till PC också endå så.

Kunde inte ha sagt det bättre

Hade för mig att det var någon xbox emulator som kunde boota introt till halo för ett halvår sedan sen har jag inte hört något mer om det :).

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

ähh ska köpa en xbox på måndag, då blire åka av

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla säger att det är så svårt att skriva ihop en x-box emulator...
Ändå är en X-Box samma sak som en rätt sketen PC (700 MHz Celeron, lite RAM minne, HD, moderkort med nForce chip samt ett Radeon...9600 om jag inte minns fel).

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince

På deras hemsida:
Recommended games to try (of course your own ripped GCMs of your legally bought discs):
Bust-a-Move 3000 (fully playable)
Crazy Taxi (slow, gfx glitches)
Zelda (slow, gfx glitches)
Mario (slow, gfx glitches)
18 Wheeler (slow, gfx glitches)
Ikaruga (slow, gfx glitches, crashes after four waves, but still cool)
and more..

På deras forum så kan man hitta vissa personer med runt 30 spel, men vet inte om alla funkar för dom.

Mm, hade dock för mig att det var ett till fully playable..
Men det där är för den släppta alphan, inte den versionen dom jobbar på.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gen
Alla säger att det är så svårt att skriva ihop en x-box emulator...
Ändå är en X-Box samma sak som en rätt sketen PC (700 MHz Celeron, lite RAM minne, HD, moderkort med nForce chip samt ett Radeon...9600 om jag inte minns fel).

Det är varken Celeron-CPU eller något Radeon-kort i Xbox...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Molotov]
alltså xbox emulator varför vill man köra med sån?
alla spel till xbox som är nått att ha kommer till PC också endå så.

För att han vill ladda ner spel och spela gratis?

Permalänk
Medlem

Det är förövrigt visst en Celeron 733 MHz i xboxen. Grafikkortet är ett nVidia GeForce 3MX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
För att han vill ladda ner spel och spela gratis?

han kan ladda ner pc-spel också

Permalänk

Saken är den att allting i xboxen är optimerade för varandra.
Även om delarna är PC delarna så är arkitekturen inte densamma.
Sen ska man tänka på att den inte har ett riktigt OS.

En emulator tar kommandona från spelet och förklarar dem för hårdvaran.
Den låtsas vara en konsoll med andra ord.
Det tar cpu kraft att agera som annan hårdvara. Därför som det dröjde flera år innan Playstation emulatorerna kom. Det är värre med de nyare konsollerna då prestandan på dem är så hög.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rippo
Det är förövrigt visst en Celeron 733 MHz i xboxen. Grafikkortet är ett nVidia GeForce 3MX.

Nepp, ska vara en PIII, samt en Geforce 3 med 8 pipelines mot vanliga 4... dvs inget sketet MX..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxizor
Nepp, ska vara en PIII, samt en Geforce 3 med 8 pipelines mot vanliga 4... dvs inget sketet MX..

Tror det är bäst att nån skaffar fram en källa snart...
Jag står fast vid att det är en Celeron och ett ATi Radeon. Finns ju t.o.m. ett ATi klistermärke på boxen !

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxizor
Nepp, ska vara en PIII, samt en Geforce 3 med 8 pipelines mot vanliga 4... dvs inget sketet MX..

Nix, CPU:n har 128 KB cache, men däremot går den i 133 Mhz busshastighet, dvs en högre klockad Celeron.

Permalänk
Medlem

Hur ska doom3 funka i den?

Permalänk
Medlem

XBOX Technical Specs

Intel CPU

Intel Pentium III 733-MHz processor technology with streaming SIMD extensions
32-bit integer
80-bit floating-point (x87 FPU)
64-bit MMX (integer SIMD)
128-bit SSE (4x 32-bit precision floating-point SIMD)
32KB L1 cache (16KB instruction + 16KB data)
128KB L2 cache
1980 Dhrystone 2.1 MIPS
2.93 GFLOPS (SSE)

NVIDIA XGPU

250 MHz
4 pixel pipelines
2 texels per pixel pipeline
8 texels per clock cycle (4 pixels with 2 texels per pixel)
Maximum of 4 texture layers per rendering pass (done in 2 clock cycles)
1.0 gigapixel per second
2.0 gigatexels per second
4.0 billion anti-aliased samples per second
Point, Bilinear, Trilinear, Anisotropic Mip-Map Filtering
Perspective-Correct Texture Mapping
DotProduct3 Bump Mapping (DOT3)
Environment Mapped Bump Mapping (EMBM)
Cubic Environment Mapping (CEM)
Volumetric Textures (3D Textures)
Z, Stencil, Shadow, and Multisampling buffers
S3TC and DirectX DXT1-DXT5 texture compression
Full-Scene Anti-Aliasing (2x, Quincunx, 4x)
Programmable Pixel and Vertex Shading Processors
2 Vertex Pipelines
125 million particles per second
125 million polygons per second (peak)
100 million polygons per second (sustained)
60 million polygons per second (with effects)
Triangle Tessellation
Z-buffer compression and Hidden Surface Removal (HSR) based on early Z-test
1 trillion operations per second (1000 BOPS)
95 to 116 GFLOPS (estimated)
Max resolution 1920x1080 interlaced

XGPU to CPU bus

Intel P6 GTL+ bus protocol
64 bits wide
133 MHz
1.067 gigabytes per second bandwidth

NVIDIA MCPX (Media Communications Processor)

200 MHz
Audio Processing Unit (APU)
256 Total Voices
64 3D Voices + 192 2D Voices
Setup Engine - all memory management, mapping, and DMA resources are controlled in this unit
Voice Processor - 3 fixed function DSP units for processing voices and mixing the results in the mixer buffers
Global Processor - a programmable DSP for adding varied effects to the data in the mixer buffers and producing the final output stream
Dolby Digital Interactive Content Encoder - a programmable DSP for encoding into a Dolby Digital (AC-3) stream
Downloadable Sounds Version 2 (DLS2)
10/100 Base-T Ethernet
USB, DVD, and HDD Controller

XGPU to MCPX bus

AMD HyperTransport
8 bits wide
400 MHz (800 MHz effective)
800 megabytes per second bandwidth

Main Memory

Micron 64 Megabytes DDR (shared) SDRAM
128 bits wide
200 MHz (400 MHz effective)
400 megabits per second per pin
6.4 gigabytes per second bandwidth

Storage

internal 8 Gigabyte Hard Disk Drive
DVD-ROM
DVD-9 disc format (8.54 Gigabytes)
memory cards

Källa: http://darkwatcher.psxfanatics.com/console/details/xbox.htm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Hur ska doom3 funka i den?

doom 3 ska funka utan problem, det är ingen portning från PC eller tvärt om utan egna versioner.

BTW så ser xbox versionen inte alls lika bra ut som till PC men XBOX får coop det får inte PC.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

min källa: http://www.xbox-linux.org/
citerar:
The Xbox is a legacy-free PC by Microsoft:
• Intel Celeron 733 MHz CPU
• nVidia GeForce 3MX
• 64 MB of RAM
• 8/10 GB hard disk
• DVD drive
• 10/100 Ethernet

efter lite google så fann jag detta: http://www.emulator-zone.com/doc.php/xbox/
citerar:
CPU: X86-to-RISC Intel Pentium III or Celeron 733 MHz
Video Output: NVidia Xbox GPU 256-bit 2D/3D graphics acceleration

Verkar alltså som om det är olika i olika xbox versioner...
Ett nVidia-kort är det helt klart.. Har pulat lite med linux på xboxen och då är det nVidia-drivrutener som används.

Permalänk
Medlem

Här finns en djuplodande genomgång av xboxens hårdvara för den som är intresserad: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1561&p=1

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Alla Xboxar har likadana komponenter. Det enda som kan skilja lite är tv-ut chippet, HDD och DVD-ROM.

Processorn är en nerbantad Pentium 3 733MHz med 128kB L2 cache. Den har 256-bitars buss till cachen, Celeron har 64-bit och den har 133MHz FSB, Celeron har hälften.

Grafikchippet heter NV2A och är en lite förbättrad Geforce 3 (en extra vertex pipeline som på GF4). Det är INTE en Geforce 3 MX, det finns ju inget som heter så! Sen kan jag tillägga att den sopar mattan med Geforce 4 MX så nej, MX är det inte.

Hur som helst så finns det ingen bra emulator men det har kommit en ganska bra Dreamcast-emulator.

Visa signatur

Nämen hej!