Ljudnivå: 6800 vs x800

Permalänk
Medlem

Ljudnivå: 6800 vs x800

Är det någon som både har ett geforce och ett Ati av de senaste modellerna (6800 och x800) som kan säga mig vilket av grafikkorten man ska satsa på om man vill ha en hyffsat låg ljudnivå (eller iaf lägst av dessa två märken)?

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga nåt av egen erfarenhet. Men vad jag läste nyss så verkar vissa 6800 Ultra kort väsnas rätt rejält.

Permalänk
Hedersmedlem

jag kan säga att mitt x800xt inte går att höra alls när jag bara sitter i windows.

När jag kör mer krävande spel spinner det upp lite, men det är inte alls farligt.

Gick från passivt kylt 9700pro -> xt:t

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

lätt x800. mycket tystare.
Drar mindre kräm åxå. 60M tri mindre core.. spec:en på ATIs kort
.. krav av nätagg ligger på 300w.. nvidias ligger på typ 480.. iaf ultran.
asfina kort nvidias då.. bara ena jävla monster.

Visa signatur

Du tror att du kan.
Du tror att du vet.
Jag HATAR newbies.

Permalänk
Medlem

Lägger min femma på att ingen i den här tråden har en aning om vad de pratar om.

Snarzzk, Gi][Gurra & milkyn... är det någon av er som med handen på hjärtat kan säga, att ni äger båda varianterna och har jämfört detta?

Jag är bomsäker på att ingen av varianterna låter mer än den andra, och om nån enstaka modell skulle producera nog med dB för att höras ut igenom towern, så är det frågan om en tillverkare, inte vilket grafikkortschip som sitter i.

Mvh
Staffan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JemyM
Lägger min femma på att ingen i den här tråden har en aning om vad de pratar om.

Snarzzk, Gi][Gurra & milkyn... är det någon av er som med handen på hjärtat kan säga, att ni äger båda varianterna och har jämfört detta?

Jag är bomsäker på att ingen av varianterna låter mer än den andra, och om nån enstaka modell skulle producera nog med dB för att höras ut igenom towern, så är det frågan om en tillverkare, inte vilket grafikkortschip som sitter i.

Mvh
Staffan

jag skriver inget om 6800, eftersom jag inte har något 6800.

det enda jag kan säga är att jag är OERHÖRT imponerad av ATIs kylning. Mkt bättre än den som satt på 9800pro t.ex.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag har båda korten och jag tycker ATis orginal kylning vs. Nvidias är tystare dock ingen extrem skillnad.Prestanda mässigt så är det ingen enorm skillnad men nvidia är ju bättre på opengl och ati på d3d.Vilket man än väljer så lovar jag att alla spel kommer att flyta på

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Enligt PC gamer så väsnades 6800 rejält mycket mer än x800

Permalänk
Medlem

Enligt PC gamer ja, då litar jag mer på min mormor om jag hade någon.............

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Enligt PC gamer ja, då litar jag mer på min mormor om jag hade någon.............

Ja dom har ju också öron! så varför skulle inte dom kunna ha rätt då?
Sen vad du har gjort med din mormor bryr jag mig inte om.....

Permalänk
Medlem

Insinuerar du att jag gjort något med min mormor? Efter att ha köpt ett par nummer under årens gång & sett de tester som gjorts så är min tillit till dom = 0, dock har dom bra speltester.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Tänkte du kanske "fixade" ett arv, för å köpa nytt grafikkort?

Nåja jag vet då inte, har varken testat x800 eller 6800 själv, har bara läst det från PC Gamer...

EDIT: hittade det här nu

Citat:

Om vi går över till de fysiska aspekterna är det ingen tvekan om vem som har övertaget. ATis kort är mindre, drar mindre ström, är något tystare och tar bara upp en kortplats.

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=19&skrivelse=223

Fast där stod det bara att det är något tystare än 6800

Permalänk

Mina 5 cent - Tycker man det är viktigt med en tyst dator så kommer man ändå att byta originalkylningen. Vill man välja grafikkort efter ljudnivå så kan jag se efter om jag kan hitta något gammalt svga-kort på blocket.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnse
Tänkte du kanske "fixade" ett arv, för å köpa nytt grafikkort?

Nåja jag vet då inte, har varken testat x800 eller 6800 själv, har bara läst det från PC Gamer...

EDIT: hittade det här nu

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=19&skrivelse=223

Fast där stod det bara att det är något tystare än 6800

jag (som skrev recensionen f.ö.) har X800 Pro, X800 XT PE, 6800, 6800 GT och 6800 Ultra (Extreme)

om man man säger som såhär:
Radeon X800 XT PE låter mindre än 6800 (ickeGT/icke-Ultra)

kör 6800 UE just nu men tycker det är rätt risigt att det ska behöva vara stort som ett jumbojet och även låta som ett sådant :/

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Om vi går över till de fysiska aspekterna är det ingen tvekan om vem som har övertaget. ATis kort är mindre, drar mindre ström, är något tystare och tar bara upp en kortplats.
--------------------------------------------------------------------------------

Då skall vi se, ATIs kort är mindre.. jaha?, drar mindre ström , ja men inte så att det spelar någon roll, tar upp en kortplats...och? Skall detta vara argument som gör att man väljer bort Nvidia igentligen? Dom glömde skriva att ATIs kort är rött.... det är ju säkert mycket bättre än Nvidias gröna färg.
Enligt dom testerna jag sett är det inte brutal stor skillnad på strömförbrukningen. Ett 9800XT drar mer ström än GT faktiskt om man inte bara ser till max load. Och fråga mig inte om länk nu... detta har funnits uppe tidigare här på forumet så sök.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Då skall vi se, ATIs kort är mindre.. jaha?, drar mindre ström , ja men inte så att det spelar någon roll, tar upp en kortplats...och? Skall detta vara argument som gör att man väljer bort Nvidia igentligen?

Klart det spelar roll...
Drar mindre ström = Folk behöver inte köpa ny nätaggregat.
Kortet är mindre = blockerar inte en kortplats man kan ha till annat.

Klart att sånt spelar roll!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnse
Klart det spelar roll...
Drar mindre ström = Folk behöver inte köpa ny nätaggregat.
Kortet är mindre = blockerar inte en kortplats man kan ha till annat.

Klart att sånt spelar roll!

öh tala för dig själv? för mig spelar det ingen som helst roll.

Visa signatur

"AMD64 3200+ 1024DDR 6800ULTRA" RIP

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ganska enkelt att jämföra. Det finns ju video filmer inspelade med ATI:s och nVidias referenskylning

Men vill ni ha ett tyst 6800 ULTRA eller GT testa Leadteks under 30 decibel. Ingen tvekan om att referenskylningen väsnas betydligt mer på nVidias kort jämfört med referenskylningen ATI kör med. nVidia kör ju med att storlek, ljudnivå och strömförbrukning inte har någon betydelse på entusiast korten och då blir ju resultatet därefter också. Helt okej om dessa inte är några faktorer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att PNY 6800Ultra väsnas ordentligt jämfört med x800pro referenskylning.

PNY har även den referenskylning!

Bryr du dig om ljudnivån på ditt grafikkort så kan jag inte rekommendera nVidias 6800ltra kort med referenskylning!

Mvh dabean

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra

Då skall vi se, ATIs kort är mindre.. jaha?, drar mindre ström , ja men inte så att det spelar någon roll, tar upp en kortplats...och? Skall detta vara argument som gör att man väljer bort Nvidia igentligen?

Det där var en parantes i en slutledning. Inte att lägga någon ernorm vikt vid.

Personligen ser jag ett par fördelar med det hela:
Ett mindre kort är lättare att installera. Det väger i regel mindre och är inte lika sannolikt att orsaka skada då man flyttar burken. Ett kortare kort gör det lättare att byta/flytta minnesmoduler och intillliggande hårdvara (hårddiskar, CPI-kort, fläktar osv.). Ett större kort blockerar också mer luftflöde i burken.
Sen har vi två mer uppenbara saker: ett kort som är så långt och tar två slots går dels inte att installera i många barebones och dels så förhindrar det att man installerar ett PCI-kort. I ett vanligt mid tower kan säkert många klara sig utan en av PCI-platserna, i ett barebone där man bara har en är det lite värre.

Angående strömförbrukningen så är det högre, inte jättemycket högre men högre none the less. Att behöva ha tvåmolexkontakter från separata "rails" installerade är också ett krux med tanke på kabeldragning, vilket i sin tur påverkar både luftflöde och installationers lätthet.
Som du skriver verkar det som om du inte tycker max load är viktigt, det är ju just max load som är viktigt då det är detta som sätter minimikraven på ditt nätagg.

Ljudnivån är viktig för många nuförtiden, jag vet väldigt många som arbetar för att få så tysta datorer som möjligt så det är väl klart de ska informeras om att det nog inte är världens bästa idé att stoppa in ett 6800 i sin dator då. Även om du inte "aktivt" störs av ljudnivån så orsakar höga ljudnivåer, speciellt om det är monotona ljud, bla. koncentrationssvårigheter.

Angående färgen så visst är det inget viktigt på något sätt, personligen föredrar jag dock rött över den tråkiga instdustristandardgröna PCB dock.

Det var inget i det jag skrev i den slutledningen som lade överdriven vikt vid de fysiska aspekterna, jag bara informerade om dem.
Om de gör att man väljer bort nVidia eller inte är upp till läsaren. Jag kan tänka mig att de som är bekymrade om sina barebones eller ljudnivån faktiskt gör det (väljer bort nVidia). Och att de som inte har råd med både nytt nätagg och nytt grafikkort väljer något annat.

Att du inte tar in de fysiska aspekterna i din utvärdering är helt ok men det innebär ju inte att fysiska aspekterna är helt ointressanta för alla varför jag har svårt att se motivationen bakom ditt första inlägg där du klarar på citatet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle tro att de som sitter med barebones kan få stora problem med X800XT också pga värme & strömkonsumption, rekommendationen från ATI är ju ett 350w nätaggregat. Det är väl inte speciellt många barebone system med detta? Bara för att det är mindre & får plats i en barebone betyder ju inte det att det passar bättre..................

Nu har inte jag testat något av korten i ett barebone system men jag tror inte att något av korten är någon höjdare i ett sådant.

Skillnaden mellan ATI X800XT & nVidia 6800U när det gäller strömkonsumption i full load är 25w, ungefär vad min cd brännare drar...........

strömtest:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040504/ati-x800-09...
Om man jämför lite i dessa tester så ser man ju att 9800XT drar ganska mycket ström jämt, vilket i längden sliter mer på nätagget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Skulle tro att de som sitter med barebones kan få stora problem med X800XT också pga värme & strömkonsumption, rekommendationen från ATI är ju ett 350w nätaggregat. Det är väl inte speciellt många barebone system med detta? Bara för att det är mindre & får plats i en barebone betyder ju inte det att det passar bättre..................

Nu har inte jag testat något av korten i ett barebone system men jag tror inte att något av korten är någon höjdare i ett sådant.

Skillnaden mellan ATI X800XT & nVidia 6800U när det gäller strömkonsumption i full load är 25w, ungefär vad min cd brännare drar...........

ATi körde alla pressvisningar med X800 XT PE installerat i ett barebone, jag har själv kört det utan problem också. Funkar fintfint.
Jag fick nätt och jämt in ett 6800 Ultra efter att ha skruvat loss bracketen som sitter på kortet ochg när jag väl startade datorn hade jag problem med att systemet kraschade och att jag fick grafikfel i vissa krävande tester. Givetvis var jag också tvungen att dra ur ljudkortet ur datorn för att ens kunna installera 6800:at.
I ett annat barebone (som vi tänkte installera kortet i på DreamHack) fick 6800 Ultrat inte plats alls, för långt helt enkelt.

25w för en DVD-brännare? Har faktiskt aldrig sett några siffror på vad en brännare drar men det låte rju mycket. Och givetvis är 25w en mycket hög siffra med tanke på att ett 9600 XT drar 25-30w under full load.

Angående att slita på ett nätagg så brukar de ha mycket lång livstid såvida det inte är extremt billigt skräp. Om du är den typen av person som står i valet och kvalet mellan 6800 och X800 lär du vara den typen av person som blir tvungen att byta ut ditt nätagg ganska många år innan det slits ut.. (Och btw så handlade inte diskussionen om 9800 XT, som topic antyder handlar det om X800 och 6800.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det står 1.5A på 12V & 0.5A på 5 volt =20.5w, den marginella skillnaden........ Sen är det inte säkert att den drar så mycket......(ingen aning:D)

Har ni testat något GT kort i en barebone då?, det är ju mindre, har bara en molex & en slot kylare

Edit: Har redan förberett mig med ett Tagan 480w med 24 pin ATX kontakt skitnöjd med detta, chieftec agget orkade inte med alla diskar & optiska enheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det står 1.5A på 12V & 0.5A på 5 volt =20.5w, den marginella skillnaden........ Sen är det inte säkert att den drar så mycket......(ingen aning:D)

Har ni testat något GT kort i en barebone då?, det är ju mindre, har bara en molex & en slot kylare

Edit: Har redan förberett mig med ett Tagan 480w med 24 pin ATX kontakt skitnöjd med detta, chieftec agget orkade inte med alla diskar & optiska enheter.

Gt funkar så länge man inte överklockar det, precis som på 6800 U måste man dock skruva av bracketen för att det ska funka. Och när jag hade ett PCI-kort intill blev tydligen lufttillförseln för dålig så då började det kärva.
Men det funkar i standard klock, med avskruvad bracket och utan PCI-kortet intill.

Kör själv ett Tagan 480w, är mycket nöjd. Härligt med riktig SATA-strömförsörjning utan adapterns också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och kablarna är så vackert tvinnade också :D, ja om det är som du säger så vet ju alla barebone ägare vad dom ska sikta på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa ett Geforce 6800. Tror ni att jag kan använda min ZM80C-HP. För att kunna kyla det?

Visa signatur

Barton 2500+@2371MHz | Abit NF7-S 2.0 | 2x256 Twinmos/Winbond PC3200 | Leadtek GeForce 6800@400/940 (16/6) | 180GB +160GB Hitachi/IBM Deskstar | Compucase CI-6A21 (FSP 300W) 3X 120MM Papst Fläktar

Permalänk
Medlem

Jag har ett 6800GT med refferens kylningen och den är låter rätt mycket. Men jag störs inte så mycket av det (förutom när jag skall sova). Men är man känslig så får man nog skaffa sig ett Leadtek eller liknande. Eller ett Galaxy med VGA Silencer på. Eller helte enkelt köpa ett till efteråt. Eller ett X800 om det skall gå så långt

Jag säger bra: nVIDIA är skitbra på att göra grafikkort! Men dom kan fan inte designa kylare asså!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P