Bootningen stannar.. "NTDLR saknas"...

Permalänk
Medlem

Bootningen stannar.. "NTDLR saknas"...

Jag kör 2 diskar i stripe (raid0). Har en IDE disk (lagringsdisk utan OS på) som jag tänkte koppla in (tillfälligtvis) på den ena IDEbussen för att flytta över lite .avi o jpeg filer till min raid enhet.

När datorn bootar så hittar den inte IDEdisken..
den bootar Raid volymen + CDrom/Brännare på IDEchannel 1 master/slave, men på IDEchannel 2 verifieras inte disken..
bootningen stannar sedan med stringen "NTLDR saknas".
Nån som vet va det tyder på?

Tycker att systemet borde känna hårddisken på samma sätt som när jag satte in CDrom o Brännare på den andra IDEbussen?? vilket det då tog utan problem

Har testat att disabla "second boot device / harddrive" i bios utifall systemet vill boota från IDEdisken jag satte in.. men bootningen forsätter att stanna med "NTLDR saknas".

Nåt mer att disabla i bios för att kunna få de att funka?
Nån som vet??

Visa signatur

Abit IC7-G ¤ P4 3.2Ghz 800Mhz ¤ OCZ 2*512MB BH-6 PC3200 Platinum Edition CL2-2-2-5 ¤ 2*160Gb Seagate S-ATA RAID0 ¤ Gainward FX5600 Ultra 450/880 Mhz ¤

Permalänk
Avstängd

fdisk

Visa signatur

| Barton 1833@2200mhz | NF7-s 2.0 | 2x256mb TwinMos PC3200 |
MSN: per_87@hotmail.com

Permalänk

Tror du får ha Bot HD-1 eller HD-2 kan vara så i och med att du har en i IDE kanal 2. Men syns den inte i bios. Kanske du har jumpat den fel. För den ska synas där hur som haver. om inte jumprarna är fel

Visa signatur

2600+ @ 2312 185*12.5;1,7V; Powercolor 9800Pro@XT; Geil DDR 2*512 3200; 2*80Gb Maxtor 7200, Raid 0;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkoterMannen
fdisk

fdisk.. för att göra vadå?

//moon_ghost// Har inte sett nånting i min bios där ja kan välja att boot'a från HD 1 eller 2... hmm..

Disken syns inte i bios.. har försökt att "Detektera HDD" i bios på IDE channel 2 master, som ligger i Auto, men den vill inte komma upp..

Har testat att ha jumpringen i både cable select o master oxo..

Visa signatur

Abit IC7-G ¤ P4 3.2Ghz 800Mhz ¤ OCZ 2*512MB BH-6 PC3200 Platinum Edition CL2-2-2-5 ¤ 2*160Gb Seagate S-ATA RAID0 ¤ Gainward FX5600 Ultra 450/880 Mhz ¤

Permalänk

*Ditt problem är att datorn inte känder av att du har Hd:n, skulle nog börja med att ändra så att du har Hd:n på IDE 1 och CD, DVD på IDE 2. Kan också vara så att moderkortet inte klara av mer än 4 enheter så prova att kopla ur en Cd eller nåt. Som du absolut inte behöver.

*Bara en lite fråga till, har du Operativ systemet instalerat på Raid diskarna eller, inget alls?
För om du inte har det och ska bota från cd, så är det nog så att den försöker bota från Raid diskarna och inte hittar nåt för det krävs lite drivers för det. Som man läger in när man instalerar op-system... Men det låter som du har ett instalerat och då vet jag facktiskt inte varför du får. "NTLDR saknas"

*Skulle kunna vara så att den är denfinerad som Primery Hard driv och om Raid systemet också är der sä kan det kolidera... Och då är det som det är. Dom kommer forstätta kolidera.

edit: NTLDR saknas BETYDER ATT DEN INTE HAR NÅGOT ATT BOTA IFRÅN.

Visa signatur

2600+ @ 2312 185*12.5;1,7V; Powercolor 9800Pro@XT; Geil DDR 2*512 3200; 2*80Gb Maxtor 7200, Raid 0;

Permalänk
Medlem

Snicker:
Vad har du för bygling på IDE-disken? Master/slave/cable select
Samma problem oavsett bygling?

Visa signatur

AMD 64 3500+ Socket 939 | ASUS A8N-SLI-PREMIUM| 2x512 Mb PC4000 Kingmax Hardcore | ASUS GeForce 7800 GT | 2x120 Gb S-ATA RAID 0 + 160 Gb IDE | Telia ADSL 24/1

Permalänk
Medlem

//moon_ghost//

Ska testa att skifta HD'n till IDE 1 bussen istället.

Kortet har 2 IDE bussar.. så de borde ju stödja 4 enheter

DVD o Brännare funkar på IDE 1 bussen

Och 2 raidkontrollers om vardera 2 kanaler.. kör stripe / Raid0
och har OS installerat på Raidvolymen.

Systemet (raid0) botar helt perfekt när ja INTE har IDEdisken ansluten.

Alla drivers (S-ata) är inlagda vid XP installationen (F6, när installationen frågar om man vill lägga in Scsci / raid drivisar) så ja rtror inte de fattas nåt där..

Oki.. så NTLRD stod för att den inte hittar nåt att bota från?? hmm..

Kanske nån inställning i bios då som prioriterar botning från IDE ??
och eftersom IDE disken är en disk utan OS, så blir de lixom nada ?

//Dr.Bosa//

Har haft jumring i Cable select o Master.. har inte testat att lägga i Slave.

Ska testa de också.

Visa signatur

Permalänk

Skulle nog tippa på att du har något instält i bios som gör att den botar från IDE hd i stället för s-ata Raid systemet. Det är det ända fel jag kan tänka mej. Då har det nog något med bot årdningen att göra, men ioch med att den inte hittar IDE hd:n så kan det vara så **** att IDE kanal 2 stör S-ata kanalerna, på något vis. Skulle nog prova att bota med bara S-ata och IDE HD:n på IDE kanal 1 och skippa rästen Cd - bränare och DVD. Det är ju doch bara en tilfälig lösning. Kan ju finnas någon ny bios att flacha med om det är ett upp märksamat problem. Men det vet jag inte.

Lycka till med pulandet. vet hur frustrerande det är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oki, tack för alla dina ideér.. de är värdefullt, för man sitter o blir 'ordblind' ju mer man försöker
läsa menyer o undermenyer i bios o kan gå förbi typ självklara saker..

Ska pula över Hd'n i IDE 1 nu.. skippa DVD/Brännare för att testa din idé.

Visa signatur