Permalänk
Medlem

Raid5

Har lite halvseriösa planer på att göra en raid5-filserver, hade väl tänkt köra 4x200GB-diskar eller något.

Ska man köra udma133 eller udma100, stor skillnad? Har redan en 200GB udma100 disk så det vore ju bäst med det =]

SATA eller ATA, stor skillnad?

Bra val av kontrollerkort? Promise SX4000 eller SX6000 verkar ju vara ett bra val om man kör ATA-raid iaf, till sata har jag inte hittat något speciellt.

Visa signatur

hoppla

Permalänk

Håller själv på att sätta upp en server med raid 5.

Ska köra 4*160gig på ett Highpoint 1820. Valde det kortet eftersom den stödjer PCI-X, och jag har 64bit/66MHz på moderkortet så det blir bra, med 4ggr snabbare PCI. Har även ett gigabitkort som ska köra lika snabbt så sen ska det bli fart i fisken.

Valde 160gig eftersom de ger mer gig/kr just nu, och jag vill inte lägga ut mer än 6kkr på diskar och kontroller. Kontrollerkortet tar dock upp till 8 diskar så jag kan utöka server med en till raid5:a när jag känner att jag har råd.

Problemet med Promise är att de inte har några bra kort för snabbare PCI. Finns ju även 3Ware men de korten är i dyraste laget för mig.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
Håller själv på att sätta upp en server med raid 5.

Ska köra 4*160gig på ett Highpoint 1820. Valde det kortet eftersom den stödjer PCI-X, och jag har 64bit/66MHz på moderkortet så det blir bra, med 4ggr snabbare PCI. Har även ett gigabitkort som ska köra lika snabbt så sen ska det bli fart i fisken.

Valde 160gig eftersom de ger mer gig/kr just nu, och jag vill inte lägga ut mer än 6kkr på diskar och kontroller. Kontrollerkortet tar dock upp till 8 diskar så jag kan utöka server med en till raid5:a när jag känner att jag har råd.

Problemet med Promise är att de inte har några bra kort för snabbare PCI. Finns ju även 3Ware men de korten är i dyraste laget för mig.

Jo men pci-express (antar att du menade det) har jag ej.

Visa signatur

hoppla

Permalänk

PCI-X är inte PCI-express, det är "vanlig" PCI men snabbare.

PCI-bussen på vanliga moderkort är på 32 bitar och 33MHz. Servermoderkort kan ha snabbare buss; 64 bitar och 66, 100 eller 133MHz. Även 32bit/66MHz finns och sådana kort har Promise.

De flesta kort som stödjer PCI-X är även bakåtkompatibla med 32bit/33MHz buss. Jag kör själv just nu ett PCI-X nätverkskort på min 32bit/33MHz PCI-slot.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
PCI-X är inte PCI-express, det är "vanlig" PCI men snabbare.

PCI-bussen på vanliga moderkort är på 32 bitar och 33MHz. Servermoderkort kan ha snabbare buss; 64 bitar och 66, 100 eller 133MHz. Även 32bit/66MHz finns och sådana kort har Promise.

De flesta kort som stödjer PCI-X är även bakåtkompatibla med 32bit/33MHz buss. Jag kör själv just nu ett PCI-X nätverkskort på min 32bit/33MHz PCI-slot.

Okej, trodde du skrev fel, vet att pci-express egentligen skrivs PCIe

Och nu är det så att jag har en "gammal" (p4 2.0, 512mb) dator som kommer bli filserver isåfall, så det är vanlig 33MHz-buss.

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Avstängd

Antinge gör du som jag och kör win2003/2000server och kör mjukvaruraid eller så skaffar du ett kort med stöd för det.

Mjukvaru raid är ibland snabbare än vanliga kort upp till en prisklass av 3000kr. Uh, raid5 funkar annars ypperligt. Fick nöjet att ha en havererad disk och det var bara att koppla ur den och sätta i en ny. Resync på 8x160gb tog mellan 21.45 och 02.13 enligt min eventviewer. Råkade även plocka ur fel disk och istället för att allt försvann så gick min mjukvaru raid in i något som den kallande för inactive. Satte tillbaka den fungerade disken och tog ur den trasiga disken och startade och det funkar grejt.

Permalänk
Avstängd

ska du bara ha 4 diskar så rekommenderar jag starkt LSI i4, ska du ha fler kanaler än 4 så köp 3ware !

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
ska du bara ha 4 diskar så rekommenderar jag starkt LSI i4, ska du ha fler kanaler än 4 så köp 3ware !

Jag tycker nästan Promise SX4000 ser bättre ut.. man kan ju iaf ha mer minne på det

Inga som har några svar på min andra frågor? UDMA133/UDMA100? SATA/ATA?

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Avstängd

UDMA133 eller UDMA100 spelar absolut ingen roll. Du kan mixa hejvilt där. Sata eller Ata, jag kör på ATA för att jag råkade ha ide kalbar....det är nog vilket som för dig där. Seagates sata-diskar sägs var amer ljudliga än deras ATA-motsvarighet. Om det stämmer eller ej vet jag inte. SATA har ju motsvarande UDMA150, men de kommer inte heller upp i den hastigheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
UDMA133 eller UDMA100 spelar absolut ingen roll. Du kan mixa hejvilt där. Sata eller Ata, jag kör på ATA för att jag råkade ha ide kalbar....det är nog vilket som för dig där. Seagates sata-diskar sägs var amer ljudliga än deras ATA-motsvarighet. Om det stämmer eller ej vet jag inte. SATA har ju motsvarande UDMA150, men de kommer inte heller upp i den hastigheten.

Ok.. men då blir det nog WD's 200GB diskar, låter bra?

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Avstängd

Det låter bra det.
En del säger att WDs diskar låter mer än motsvarande, om det stämmer vet jagh inte heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det låter bra det.
En del säger att WDs diskar låter mer än motsvarande, om det stämmer vet jagh inte heller.

Ljudnivå spelar inte så stor roll. Och jag har bäst erfarenhet av WD

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightcon
Jag tycker nästan Promise SX4000 ser bättre ut.. man kan ju iaf ha mer minne på det

Inga som har några svar på min andra frågor? UDMA133/UDMA100? SATA/ATA?

mer minne behövs bara i server miljöer. du skall väl bara ha denna för en stor och säker partition antar jag?

sata ata, spelar inte så storroll ... sata ger mindre kabeltrassel dock
sata är väl lite mer framtidssäkert, men de dröjer nog länge innan pata slutar tillverkas.
lsi i4 har online raid expansion samt migration.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
mer minne behövs bara i server miljöer. du skall väl bara ha denna för en stor och säker partition antar jag?

sata ata, spelar inte så storroll ... sata ger mindre kabeltrassel dock
sata är väl lite mer framtidssäkert, men de dröjer nog länge innan pata slutar tillverkas.
lsi i4 har online raid expansion samt migration.

Mjo.. men jag läste att mkt minne ökar skrivprestandan drastiskt, men så kanske det inte är?

Online raid expansion innebär att man kan lägga till diskar bara sådär väl? Det är ju rätt bra.

Har du någon erfarenhet av det kortet under linux?

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Avstängd

jo klart det gör då det buffras i minnet först å skrivs sedan

jag har ingen erfarenhet av linux

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
jo klart det gör då det buffras i minnet först å skrivs sedan

jag har ingen erfarenhet av linux

Ok.. fortfarande inne på promise-kortet då jag definitivt kommer köra linux och har hört att det ska ha bra stöd i linux

Visa signatur

hoppla