Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Fy vad kul det kommer bli när den nya lagen träder i kraft som gör det även olagligt att ladda ner filer =), dom kommer ju inte kunna kolla vad det är för fil utan bara se på namnet då.

Eftersom APBs arbetsgivare är film och musik företagen så är det inte olagligt för dem att ladda ner. De har fått lov att ladda ner företagens copyrightskyddade material.

Permalänk
Medlem

Varför förnekade du bara inte att du delat ut filerna?
Knappast att du någonsin skulle fällas för något, bara att förneka och skylla på andra.

Permalänk
Medlem

Allt detta är just vansinne... vi kan inte låta oss bli skrämda av APB m fl. det är just det dom vill, än så länge har vi lagen på våran sida. Jag tror/vet att blir VI skrämda av APB så har dom vunnit, jag tänker inte låta mig bli skrämd. Skulle dessa "kräk" ta mig för utdelning av copyright skyddat material efter 1 Juli, så visst, gör det då... men på den summan jag kommer att få lägga i böter kommer jag ändå ha tjänat in ett par tusen kronor, förstår ni mig. Och några ofantliga summor handlar det inte om.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
Allt detta är just vansinne... vi kan inte låta oss bli skrämda av APB m fl. det är just det dom vill, än så länge har vi lagen på våran sida. Jag tror/vet att blir VI skrämda av APB så har dom vunnit, jag tänker inte låta mig bli skrämd. Skulle dessa "kräk" ta mig för utdelning av copyright skyddat material efter 1 Juli, så visst, gör det då... men på den summan jag kommer att få lägga i böter kommer jag ändå ha tjänat in ett par tusen kronor, förstår ni mig. Och några ofantliga summor handlar det inte om.

Det är lika olagligt i nuläget som efter första juli att dela ut upphovsrättsskyddat material.
Så ur den aspekten spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det är lika olagligt i nuläget som efter första juli att dela ut upphovsrättsskyddat material.
Så ur den aspekten spelar det ingen roll.

Visserligen när det gäller att dela ut, men inte att tanka ner.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

http://www.theinquirer.net/?article=22301
Förmodligen så var APBs ogenomtänkta raid mot Banhof den bästa hjälp som fildelarna kunde få. Inkompetens avslöjar sig alltid!

Master

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
Intenso: Vars i avtalet står det att de får sniffa sin traffik? Sen så finns det ju en intern hubb som är rätt så stor. Den torde ju vara 99.99% säker.

Det står inte ordagrant så men jag tolkar det som att de anser sig ha rätt att kolla vår trafik. Jag vet att detta förekommer på andra SUNET nät också.
Iaf detta är ur Sunet Växjös avtal:

Citat:

För att sköta den dagliga driften, samt kontrollera att dessa föreskrifter efterlevs, har systemansvariga rätt att inom sitt ansvarsområde utan förvarning övervaka Växjö universitets system och kontrollera innehållet i trafik, data e.d. som finns lagrade eller är under befordran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Hoppas alla jävla P2P nätverk stängs ner. Kan slå vad om att hälften av trafiken på nätet nuförtiden genereras av 14-isar som sitter på DC/Torrent/Kazaa etc.

Varför hoppas du på det?

P2P används till mycket nytta, som inte är olagligt, tex distrubitera speldemos, spelpatchar och så vidare.

Sorry att det är gammalt inlägg, men blev så förbluffad av ditt uttalande. Jag hoppas att du inte ser detta som varning till bumpning då jag anser min inlägg är relevant och verkligen inte meningslöst.

"§4 Bumping
Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna (s.k. bumping)."

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Varför hoppas du på det? P2P används till mycket nytta, som inte är olagligt, tex distrubitera speldemos, spelpatchar och så vidare. Sorry att det är gammalt inlägg, men blev så förbluffad av ditt uttalande.

P2P till lagliga saker är givetvis bra, men nuförtiden är P2P synonymt med warez . Antagligen är 99% av trafiken via det som kallas "P2P" piratkopior som cirkulerar. Detta har fått till följd att högskolorna runt om i landet stänger ner sina studentlinor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
P2P till lagliga saker är givetvis bra, men nuförtiden är P2P synonymt med warez . Antagligen är 99% av trafiken via det som kallas "P2P" piratkopior som cirkulerar. Detta har fått till följd att högskolorna runt om i landet stänger ner sina studentlinor.

Vad är dåligt?

A) Att tex Sunet stänger ner studentlinor på (10/10 mbit ?)?

B) Att "99%" av all trafik används till "warez".

Om du anser B) alternativet är dåligt, så borde 10/10 inte ens behövas då privatpersoner kan surfa på flat-rate avgifter på "bredband" på 0.5mbit, och det borde tex Sunet inte ha något emot att erbjuda sina studenter denna typ av "smalband".

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Vad är dåligt?

A) Att tex Sunet stänger ner studentlinor på (10/10 mbit ?)?

B) Att "99%" av all trafik används till "warez".

Om du anser B) alternativet är dåligt, så borde 10/10 inte ens behövas då privatpersoner kan surfa på flat-rate avgifter på "bredband" på 0.5mbit, och det borde tex Sunet inte ha något emot att erbjuda sina studenter denna typ av "smalband".

Sunet är ingen kommersiell ISP, deras "kunder" betalar i princip ingenting. Studentnäten är inte dimensionerade för att utnyttjas till 100%, dessutom skenar kostnaderna iväg. B -> A helt enkelt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
B -> A helt enkelt.

Att B leder till A förstår jag, när det gäller sunet.

Tur att alla ISP'er (privata som kommerciella) inte har den filosofin, att erbjuda 10/10 på de linor som ISP'n själva tycker skall användas till surfa och email.

Men varför svarar du inte på frågan jag ställde?

Vad du tyckte var dåligt, eller tom vad du tyckte vad sämst/värst av de två alternativen. Du bestämmer ju dock själv vad du vill säga eller inte säga, eller inte svara på.

Om du tycker Sunet gör fel att stänga konton, då de erbjuder 10/10Mbit, som de själva tycker skall användas till surfa/mail, så kan du ju säga så, om du nu tycker så.

Om du tycker det är så dåligt med att "99%" av all trafik används till "warez", att du vill förbjuda all P2P trafik, så det lite konstigt. För hur menar du då? Jag vet inte hur du menar, men jag gissar att du skulle kunna tycka att Sunet borde *sluta* erbjuda 10/10 på de linor som de själva tycker skall användas till surfa och email, där 0.5/0.5 räcker?

Eller vill du ha 10/10 på sunet? Räcker inte 0.5M bit? Vad kan anledningen vara till det? Kanske kunna tanka speldemos och annat roligt och helt lagligt mycket snabbt? För du själv tankar aldrig "warez". Det är ju "14-isar som sitter på DC/Torrent/Kazaa etc." som gör det?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Att B leder till A förstår jag, när det gäller sunet.

Tur att alla ISP'er (privata som kommerciella) inte har den filosofin, att erbjuda 10/10 på de linor som ISP'n själva tycker skall användas till surfa och email.

Men varför svarar du inte på frågan jag ställde?

Vad du tyckte var dåligt, eller tom vad du tyckte vad sämst/värst av de två alternativen. Du bestämmer ju dock själv vad du vill säga eller inte säga, eller inte svara på.

Om du tycker Sunet gör fel att stänga konton, då de erbjuder 10/10Mbit, som de själva tycker skall användas till surfa/mail, så kan du ju säga så, om du nu tycker så.

Om du tycker det är så dåligt med att "99%" av all trafik används till "warez", att du vill förbjuda all P2P trafik, så det lite konstigt. För hur menar du då? Jag vet inte hur du menar, men jag gissar att du skulle kunna tycka att Sunet borde *sluta* erbjuda 10/10 på de linor som de själva tycker skall användas till surfa och email, där 0.5/0.5 räcker?

Eller vill du ha 10/10 på sunet? Räcker inte 0.5M bit? Vad kan anledningen vara till det? Kanske kunna tanka speldemos och annat roligt och helt lagligt mycket snabbt?

Först lite klargöranden.

1. Det handlar inte om att Sunet stänger enskilda konton, utan att de klipper linor till studentbostäder. Studenterna är sedan hänvisade till dyrare, och oftast sämre kommersiella alternativ.

2. Oftast är det 100/100 studentbostäderna har. Denna hastighet delas på ett stort antal lägenheter, för att sedan gå till ett backbone på låt oss säga 1Gbit. Sitter 10-20 studenter och tankar för fullt 24/7 påverkar detta hela det lokala nätet. Visst skulle man kunna införa traffic shaping och liknande, men utrustningen är såpass dyr att bostadsbolagen som står för den lokala utrustningen inte är villiga att göra detta. Dessutom kostar det att underhålla systemen.

3. Den höga hastigheten är till för att studenter snabbt och effektivt skall kunna överföra stora mängder data, främst i relation studierna. Inte för att utnyttjas 24/7 till att uploada piratkopior till användare i resten av världen.

Mina åsikter är följande:

1. P2P-nätverk är destruktiva för internet som helhet.
2. P2P-nätverk har väldigt begränsade lagliga användningsområden.
3. Jag avskyr P2P-nätverk.

(P2P med syftet "massdistribution")

Duger svaret?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

xphaze: En liten följdfråga, är det bättre med stora servrar och feta uppkopplingar samt 2 miljoner fjortisanvändare som tankar ifrån den istället? (Eller har jag förstått dig fel?) Förklara gärna varför isf

Vad man än gör så kommer "fjortisarna" alltid förr eller senare lära sig hur man gör för att komma åt de dem vill åt..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Mina åsikter är följande:

1. P2P-nätverk är destruktiva för internet som helhet.
2. P2P-nätverk har väldigt begränsade lagliga användningsområden.
3. Jag avskyr P2P-nätverk.

(P2P med syftet "massdistribution")

Duger svaret?

Tackar och bockar för klargörandet, och för du förtydligade din åsikter.

Om jag får fråga varför du tycker att "1. P2P-nätverk är destruktiva för internet som helhet."?

Liksom varför vill folk ha internet?

Om inte en majoritet ville använda internet till mest "2. P2P-nätverk har väldigt begränsade lagliga användningsområden." dvs "warez", så hade själva tillväxten av bredbands-tjänster inte varit sådan som den varit? Jag menar alltså att tex från 1999 då när Napster var som populärast och snabbare linor blev ett extremt efterfrågat ting.

Så länge man har flat-rate så skulle internet-utveckling "stanna", då om det inte skulle finnas en extrem stor efterfrågan efter snabbare linor.

Så att "1. P2P-nätverk är destruktiva för internet som helhet.", vet jag inte om jag kan hålla med.

Det är dock min uppfattning eller åsikter. Inte dina

En sak som du kanske kan berätta för mig. Jag har aldrig fattat vad för "data" som studenterna behöver 10/10 linor till. Eller varför sunet hela tiden bygger ut och utvecklar sitt supermega nät på "10TBit"? Ett word dokument till C uppsats eller liknande på "1000" sidor eller liknande är inte många MB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
En sak som du kanske kan berätta för mig. Jag har aldrig fattat vad för "data" som studenterna behöver 10/10 linor till. Eller varför sunet hela tiden bygger ut och utvecklar sitt supermega nät på "10TBit"? Ett word dokument till C uppsats eller liknande på "1000" sidor eller liknande är inte många MB.

Det finns många goda anledningar till varför studenter behöver tillgång till snabb datakommunikation. Den kanske främsta av dessa är att de ska kunna arbeta hemifrån på ett effektivt sätt. Vid många skolor finns inte tillräckligt med datorplatser eller grupprum för att alla studerande alltid ska kunna få tillgång till dessa vid behov. Studentbostaden är därför i stor utsträckning en students arbetsplats och fyller samma funktion som ett kontor gör inom många andra verksamheter. Det kan då handla om att arbeta mot någon av universitetets servrar (via X11, VNC, RDP etc), överföra stora filer, eller andra uppgifter som kräver hög kapacitet. En annan viktig aspekt är alla utländska studenter (ett snabbt ökande antal) vilka ofta har sin internetanslutning som enda länk till sitt hemland, samt vilka kanske arbetar mot maskiner vid universitet i utlandet.

Givetvis använder studenter sina uppkopplingar även till annat, icke-studierelaterat, i privat syfte. Det ska man inte sticka under stol med. Att gå in och granska trafiken och detaljstyra vad man får eller inte får göra är dock varken något man alltid kan, vill eller ens får göra. Vissa universitet har därför valt att koppla loss studentnäten och antingen låta någon kommersiell aktör ta över eller att näten lämnas över till en studentorganisation. Det är dock aldrig SUNET som organisation som bestämt att studenterna ska "kopplas bort" utan dessa beslut har fattats av de enskilda, lokala skolorna på eget bevåg.

Anledningen till att SUNET byggts till ett så pass snabbt datanätverk är vidare inte i första hand för att tillgodose studenternas behov av datakapacitet. Utbyggnaden av nätet har främst föranletts av forskningens behov av extremt snabb och stabil dataöverföring. Exempel på detta är kraven från meteorologer, astronomer, matematiker, biologer m.fl. att kunna skicka och ta emot stora mängder forskningsdata mellan sig och stora distribuerade datacentraler, både inom Sverige och runt om i Europa och världen. Ett konkret exempel är rymdobservatoriet i Onsala som behöver ständig kapacitet på många gigabit/s och vill få tillgång till mer.

Att förse studenter och forskare med god tillgång till datakommunikation är därför väldigt viktigt. Inte bara för dem själva, utan även ur ett gemensamt, nationellt perspektiv - för att bibehålla Sveriges position som en ledande nation för framsteg inom forskning och IT-utveckling.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att spam är det som totalt äter mest bandbredd.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Läste någonstans att spam är det som totalt äter mest bandbredd.

Spam, porr och wärsch lär vara top 3 iallafall

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Varför har det inte kommit 10.000 tals som detta om det är 1.000.000 svenskar som håller på med detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Varför har det inte kommit 10.000 tals som detta om det är 1.000.000 svenskar som håller på med detta?

Därför att även om APB har mycket pengar har de inte SÅÅ mycket pengar att de kan sitta och leta fakta, sen skicka mail till isp för såpass många personer.
Dessutom hjälper det inte deras syn för är det ganska få blir folk rädda, men blir det många fixas lösningar för att inte bli upptäckta snabbare(finns visserligen redan men det skulle nog gå snabbare).

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Det finns många goda anledningar till varför studenter behöver tillgång till snabb datakommunikation...

Tillägg.
SUNET-kopplingarna via högskolor/universitet till studentbostäderna togs fram under en tid då det helt enkelt inte fanns höghastighetsuppkopplingar (ivf inte till ett rimligt pris) för privatpersoner på den komersiella marknaden. Det argumentet är ju inte giltigt längre vilket påpekas under diskussionerna om att knoppa av studentnäten.

Att högskolorna och universiteten inte längre vill erbjuda denna tjänst betyder ju inte heller att studentbostäderna inte får någon anslutning alls...bara att tjänsteleverantören blir någon annan. T.ex Göteborgs studentnät kör ju fortfarande via SUNET men nu med egna avtal m.m.

Permalänk

dags o köpa några diskar på 500gb+ och dra upp en en server på 100/100 och dela ut ett jelvtjävla meningstlöst dokument men bara kladd.. så zippar man det i diverse former och döper de till andra saker som kända filmer spel mm.. undra vad följderna blir? någon bör ju iaf gå på bluffen.. och de bör vara heltlagligt.. är ju bara ett'or och noll'or så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Är inte detta en VÄLDIGT gammal tråd?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Är inte detta en VÄLDIGT gammal tråd?

...men ständigt aktuell.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papegojan
Oj, oftaste brukare bara ISParna bara skicka varningar. Har du fått varning förut tidigare eller?

Och detta är varför man inte sitter på publika eller öppna privata hubbar.

Öppen privat hub :D?

Aja, tror inte du behöver vara orolig. Sällan sånt här går vidare.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Hoppas alla jävla P2P nätverk stängs ner. Kan slå vad om att hälften av trafiken på nätet nuförtiden genereras av 14-isar som sitter på DC/Torrent/Kazaa etc.

Lite offtopic, men iallafall.

Jag står fast vid mitt löfte (som jag skrivit på diverse forum) om att jag tänker inhandla alla musikskivor jag har köpt när jag inte längre lever på studiebidrag (vilket lär bli rätt snart). Detta kommer innebära att jag inhandlar många många många fler skivor än vad jag någonsin skulle ha gjort om jag hållt mig laglig hela tiden. Dessutom innebär det (har redan innebärt) att jag inte sitter låst till tråkig musik importerad från amerikatt, utan kan vidga mina musikaliska vyer till den japanska musik som nu dominerar min musiksmak (även om jag lyssnar på rätt mycket pop/rock/hårdrock från många olika länder, många vars skivor jag aldrig sett annat än på bild).

Där är mitt argument för att P2P är en bra sak, annat än att det finns massa fjortisar som använder det, vad är ditt?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

ring och säg brinn helvete

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze

1. Det handlar inte om att Sunet stänger enskilda konton, utan att de klipper linor till studentbostäder. Studenterna är sedan hänvisade till dyrare, och oftast sämre kommersiella alternativ.

klart som fan att studenter ska betala marknadspriser, daltas nog med studenter som det är.
och kom inte med tramset "buhuuu jag får inga pengar av csn" jag fick kvartalsräkningar på 1500:- av telia medans jag var student och hade iaf pengar nog att supa mig dyngrak som vilken student som helst. (och nej jag bor inte hemma).

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Regghubbar <3

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
klart som fan att studenter ska betala marknadspriser, daltas nog med studenter som det är.
och kom inte med tramset "buhuuu jag får inga pengar av csn" jag fick kvartalsräkningar på 1500:- av telia medans jag var student och hade iaf pengar nog att supa mig dyngrak som vilken student som helst. (och nej jag bor inte hemma).

Citat:

47 procent arbetar parallellt med sina studier

48 procent har inget månatligt sparande

27 procent av studenterna betalar inget för försäkringar.

Källa Studentbarometern 2005

17 procent av studenterna får bostadsbidrag. Observera att många avstår, då de är rädda för återbetalningsrisken. Dessutom har inte ensamstående från 29 års ålder och uppåt rätt till bostadsbidrag.

3,4 procent av studenterna har någon gång fått socialbidrag under sin studietid.

Hälften av alla studenter får eller har fått ekonomisk hjälp av släktingar och vänner

Var tredje student klarar inte en oförutsedd utgift på 1000 konor.

Var fjärde student har funderat på att avbryta sina studier på grund av den dåliga ekonomin. Av de som har barn är motsvarande siffra 58 procent.

(Källa rapport från SIF 2004)

Läs även detta: http://hojstudiemedlet.sfs.se/hardfacts/budget/budget.html

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs