Fastmonterad TP-problem! Anlutning men inget IP.

Permalänk
Medlem

Fastmonterad TP-problem! Anlutning men inget IP.

Jag gjorde såhär:

Jag drog 2 nätverkskablar från övervåningen till undervåningen (ca 13 m). Kablarna ligger bredvid varandra i en kabel-list. Köpte kabel på rulle och satte vanliga kontakter på ena änden (till routern) och väggmonterad kontakt i andra änden. Bad han som jobade i affären att sätta på de vanliga kontakterna eftersom jag då skulle slippa köpa ett verktyg.

Problemet är att han verkar ha satt den ena (enligt standard B) med 3:an och 4:an omkastade på ena kabeln.

Jag tänkte att det inte gjorde något så jag bara kastade om 3:an och 4:an i kontakten också.

På andra kabeln verkar 2 av ledarna (de mittersta) inte komma enda längst fram (ca 1-1,5mm för kort). Denna kopplades normalt i kontakten.

Det visar sig nu att det som kopplades normalt inte fungerar alls. När jag sätter i kabeln i den andra kontakten står det "Anslutning 100.0MBit" men den får ingen kontakt med routern så jag får inget IP. Lyckades förut komma in i routerns inställningar genom denna kabel men nu verkar inte det gå heller.

Vad är fel?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q